Sierpniowy atak hakerski na firmę Jaguar Land Rover (JLR), należącą do indyjskiego Tata Motors, kosztował brytyjską gospodarkę 1,9 miliarda funtów (2,55 miliarda dolarów) i dotknął ponad 5000 organizacji w kraju – poinformowała w raporcie opublikowanym w środę niezależna organizacja zajmująca się cyberbezpieczeństwem.
W raporcie sporządzonym przez Cyber Monitoring Centre (CMC), niezależną organizację non-profit, w której skład wchodzą eksperci branżowi, w tym były szef brytyjskiego Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC), stwierdzono, iż straty mogą być wyższe, o ile wystąpią nieoczekiwane opóźnienia w przywracaniu produkcji u producenta pojazdów do poziomu sprzed ataku hakerskiego.
„Ten incydent wydaje się być najbardziej dotkliwym gospodarczo cyberatakiem, jaki dotknął Wielką Brytanię, przy czym zdecydowana większość skutków finansowych wynikała ze spadku produkcji w JLR i u jego dostawców” – czytamy w raporcie CMC.
JLR wznowił produkcję na początku tego miesiąca po prawie sześciotygodniowym przestoju spowodowanym atakiem hakerskim. Producent luksusowych samochodów ma trzy fabryki w Wielkiej Brytanii, które łącznie produkują około 1000 samochodów dziennie. Incydent był jednym z serii głośnych ataków hakerskich, które dotknęły duże brytyjskie firmy w tym roku. Sieć handlowa Marks & Spencer straciła około 300 milionów funtów (około 400 milionów dolarów) po tym, jak włamanie w kwietniu spowodowało dwumiesięczne zamknięcie jej usług online.
JLR, które według szacunków analityków traciło około 50 milionów funtów tygodniowo z powodu zamknięcia, otrzymało pod koniec września od brytyjskiego rządu gwarancję pożyczki w wysokości 1,5 miliarda funtów na wsparcie dostawców. CMC, instytucja finansowana przez branżę ubezpieczeniową, która klasyfikuje skutki finansowe poważnych incydentów cyberbezpieczeństwa dotykających brytyjskie przedsiębiorstwa, uznała atak na JLR za zdarzenie systemowe kategorii 3 w pięciostopniowej skali.
Jak czytamy w raporcie, szacunki CMC „odzwierciedlają poważne zakłócenia w działalności produkcyjnej JLR, w jego wielopoziomowym łańcuchu dostaw produkcyjnych oraz w organizacjach niższego szczebla, w tym w salonach dealerskich”.