
Amazon ogłosił plany zwolnienia 14 000 pracowników korporacyjnych, co następuje tuż po ogłoszeniu przez firmę fenomenalnych wyników finansowych za trzeci kwartał.
Gigant e-commerce zanotował przychody w wysokości 180,2 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Dział chmurowy firmy, AWS, odnotował największy wzrost od 2022 roku, rosnąc o 20% do 33 miliardów dolarów.
Podczas rozmowy z inwestorami CEO firmy, Andy Jassy, odniósł się do kwestii zwolnień w kontekście świetnych wyników. Zaprzeczył jednak, by cięcia miały podłoże finansowe lub były bezpośrednio spowodowane przez sztuczną inteligencję. „Ogłoszenie, które wydaliśmy kilka dni temu, nie było tak naprawdę podyktowane względami finansowymi ani choćby sztuczną inteligencją, przynajmniej nie teraz” – powiedział Jassy. „To kultura”.
Według Jassy’ego, szybki wzrost firmy w ostatnich latach doprowadził do powstania zbyt wielu warstw zarządzania i nadmiernej złożoności operacyjnej. Miało to spowolnić procesy decyzyjne i osłabić poczucie odpowiedzialności pracowników na pierwszej linii. Stwierdził, iż Amazon musi teraz działać jak „największy startup na świecie”, aby móc szybciej reagować na „wielką transformację technologiczną, która dzieje się teraz”.
Jednak treść notatki wysłanej do zwalnianych pracowników zdaje się częściowo przeczyć słowom CEO. Beth Galetti, wiceprezes ds. doświadczeń pracowniczych i technologii, wprost powiązała reorganizację z nową technologią. „Ta generacja AI jest najbardziej transformacyjną technologią, jaką widzieliśmy od czasów internetu […]. Jesteśmy przekonani, iż musimy być zorganizowani bardziej oszczędnie, z mniejszą liczbą warstw […], aby działać tak szybko, jak to możliwe dla naszych klientów i biznesu” – napisała Galetti.
Cięcia zbiegają się w czasie z ogromnymi inwestycjami Amazona w sztuczną inteligencję. Jassy potwierdził, iż firma znacząco zwiększa moc obliczeniową dla AI i chmury. Ponadto, jak donosił „The New York Times”, wewnętrzne dokumenty zespołu ds. automatyzacji Amazona wskazują na cel zautomatyzowania 75% operacji firmy, co pozwoliłoby uniknąć zatrudnienia 160 000 pracowników w USA do 2027 roku. Amazon nie wyjaśnia, co stanie się z tymi dziesiątkami tysięcy niezatrudnionych.
Jeśli artykuł Rekordowe zyski i 14 000 zwolnień w Amazon. CEO: „To nie wina AI, to nasza kultura” nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.









