Sceptycyzm wobec opinii w internecie rośnie. Co to oznacza dla e-commerce?

ewp.pl 14 godzin temu

Millenialsi najbardziej ostrożni wobec recenzji

Z badania wynika, iż aż 52 proc. Millenialsów (25–34 lata) nie ufa opiniom, które nie są zweryfikowane. Wśród Generacji Z (18–24 lata) podobne podejście deklaruje 46 proc. respondentów. Dla porównania jedynie 31 proc. konsumentów z grupy 65–74 lata podchodzi z podobnym sceptycyzmem.

Rośnie także świadomość problemu fałszywych recenzji. Ponad 58 proc. osób z Generacji Z uważa, iż spotkało się w sieci z opiniami nieprawdziwymi. W całej badanej populacji odsetek ten wyniósł 40 proc.

Technologie weryfikujące opinie zyskują zaufanie

Według danych UCE Research i TrustMate około połowa respondentów z Generacji Z oraz Millenialsów deklaruje zaufanie do technologii weryfikujących opinie. Starsze grupy wiekowe, mimo iż także dostrzegają problem fałszywych recenzji, znacznie rzadziej ufają rozwiązaniom technologicznym. Oznacza to, iż e-sklepy muszą dostosować komunikację do różnych grup klientów i wyjaśniać, jak działa proces weryfikacji recenzji.

„Łatwo dać się nabrać”. Fałszywe sklepy internetowe udają polskie marki

Wykształcenie i dochody wzmacniają krytycyzm

Analiza badania pokazała wyraźną zależność między wykształceniem a poziomem zaufania do opinii w internecie. Ponad 53 proc. osób z wyższym wykształceniem nie ufa niezweryfikowanym recenzjom. W grupie z wykształceniem podstawowym lub zawodowym ten odsetek wynosi 43 proc.

Podobny trend dotyczy dochodów. Wśród osób zarabiających powyżej 7 tys. zł miesięcznie sceptycyzm wobec opinii deklaruje 54 proc. respondentów. W grupie o zarobkach poniżej 3 tys. zł ten wskaźnik to 48 proc.

Konsekwencje dla e-sklepów i marek

Rosnący sceptycyzm wobec opinii w internecie wymusza na e-sklepach zmianę podejścia do komunikacji z klientem. Systemy recenzji muszą być przejrzyste i oparte na weryfikacji zakupów. Klienci oczekują realnych dowodów na wiarygodność sklepu i produktów.

Jak ocenia Jerzy Krawczyk, prezes TrustMate, młodsze pokolenia nie zadowalają się już samymi deklaracjami marek. Oczekują dowodów w postaci transparentnych mechanizmów weryfikacji opinii. Ignorowanie tego trendu może oznaczać utratę zaufania i odpływ całych grup konsumentów.


Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.


Idź do oryginalnego materiału