Sony ogłosiło rozszerzenie swojej technologii Camera Authenticity Solution o weryfikację materiałów wideo, udostępniając ją dla szerszej gamy aparatów z wymiennymi obiektywami i kamer. Rozwiązanie, zgodne ze standardem C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity), umożliwia organizacjom informacyjnym sprawdzenie, czy treść została zarejestrowana prawdziwą kamerą, a nie wygenerowana przez sztuczną inteligencję – wykorzystuje przy tym zastrzeżone metadane, w tym informacje o głębi 3D, do potwierdzenia autentyczności filmów.
Najnowsza wersja Camera Authenticity Solution stanowi rozwinięcie wcześniejszego systemu weryfikacji zdjęć i jest pierwszą w branży kompleksową platformą do uwierzytelniania materiałów wideo kompatybilną ze standardem C2PA. System działa jako płatna usługa dedykowana organizacjom informacyjnym i oprócz weryfikacji pochodzenia materiału z fizycznej kamery wykorzystuje unikalne dane o głębi 3D z urządzenia, aby potwierdzić, iż filmy przedstawiają rzeczywiste obiekty, a nie wygenerowane komputerowo sceny. Technologia zawiera również funkcję przycinania, która umożliwia szybką weryfikację wybranych fragmentów wideo przy zachowaniu sygnatur autentyczności – istotne przy pracy z dużymi plikami. Do korzystania z funkcji podpisu cyfrowego w kamerach wymagana jest licencja, którą Sony zapewni użytkownikom kompatybilnego sprzętu.

Wsparcie dla zapisywania informacji o pochodzeniu zgodnych z C2PA w plikach wideo otrzymają modele Sony Alpha 1 II, Alpha 9 III oraz kamery z linii Cinema Line – FX3 i FX30. Aparaty z wymiennymi obiektywami Alpha 7R V, Alpha 7 IV i Alpha 1 mają otrzymać tę funkcjonalność w listopadzie 2025 roku, a model Alpha 7S III od 2026 roku. Latem 2025 roku Sony wprowadziło już PXW-Z300 – pierwszą na świecie kamerę wideo fabrycznie przygotowaną do zapewniania autentyczności materiałów. Dodatkowo platforma współpracy w chmurze firmy, Ci Media Cloud, będzie teraz wyświetlać informacje o podpisach cyfrowych zgodnych z C2PA, zwiększając przejrzystość pochodzenia treści publikowanych przez organizacje medialne.
Sony jako członek komitetu sterującego C2PA rozwija swoją technologię w odpowiedzi na nasilające się obawy dotyczące rozprzestrzeniania się treści zmanipulowanych i syntetycznych, które stanowią szczególne zagrożenie dla dziennikarstwa opierającego się na rzetelnych informacjach. W ramach inicjatywy firma prowadzi eksperymenty weryfikacyjne we współpracy z działem badań i rozwoju BBC, mające na celu potwierdzenie autentyczności treści wideo i ustanowienie solidnych procedur dotyczących pochodzenia obrazów oraz filmów. Jak powiedział Jatin Aythora, dyrektor BBC R&D: “Nasze cyfrowe życie jest pełne treści pochodzących z ogromnej liczby źródeł i często oczekuje się od nas, iż będziemy rozumieli różnicę między faktami a fikcją. kooperacja z Sony i innymi partnerami branżowymi ma najważniejsze znaczenie dla pomocy w opracowywaniu narzędzi zapewniających autentyczność treści cyfrowych”.









