Dział sztucznej inteligencji (AI) firmy Microsoft ma osiągnąć roczny wskaźnik odnowień subskrypcji na poziomie 10 miliardów dolarów.
W kwartale zakończonym 30 września firma odnotowała przychody w wysokości 65,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 16%. Dział Microsoft Cloud odnotował przychody w wysokości 38,9 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 22%, podczas gdy dział produktywności i procesów biznesowych odnotował wzrost przychodów o 12% do 28,3 miliarda dolarów.
Przychody z produktów serwerowych i usług w chmurze wzrosły o 23%, napędzane wzrostem przychodów z platformy Azure i innych usług w chmurze o 33%, a produkty i usługi w chmurze Microsoft Dynamics odnotowały wzrost przychodów o 14%, napędzane wzrostem przychodów z Dynamics 365 o 18%.
Według dyrektora generalnego Satyi Nadelli sztuczna inteligencja jest „najszybszym biznesem” w historii firmy, który przekroczył próg 10 miliardów dolarów.
„Transformacja oparta na sztucznej inteligencji zmienia pracę, artefakty pracy i przepływ pracy w każdej roli, funkcji i procesie biznesowym” – powiedział. „Rozszerzamy nasze możliwości i pozyskujemy nowych klientów, pomagając im stosować nasze platformy i narzędzia AI w celu stymulowania nowego wzrostu i dźwigni operacyjnej”.
Podczas rozmowy telefonicznej dotyczącej wyników Nadella opowiedział o upowszechnieniu się generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) wśród klientów Microsoftu. Powiedział, iż GenAI w Microsoft Power Platform pomaga klientom korzystać z narzędzi wymagających niewielkiej ilości kodu/bez kodu w celu obniżenia kosztów i czasu programowania. „Do chwili obecnej prawie 600 000 organizacji skorzystało z funkcji opartych na sztucznej inteligencji w Power Platform, co stanowi wzrost czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim” – powiedział Nadella.
Patrząc na technologię GenAI w rozwiązaniu Microsoft 365 CoPilot, Nadella stwierdził, iż liczba osób korzystających codziennie z rozwiązania Microsoft 365 Copilot wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z kwartałem na kwartał.
Kiedy zapytano o przyszłe inwestycje potrzebne do wprowadzenia innowacji w podstawowych modelach sztucznej inteligencji Nadella stwierdził, iż koszt szkolenia tych modeli jest ograniczony monetyzacją każdej generacji silnika wnioskowania. „Możesz myśleć o szkoleniu zasadniczo jako o budowaniu modelu nowej generacji, dzięki czemu będziesz mieć model o większych możliwościach [which] napędza większy popyt na wnioskowanie” – powiedział.
Biorąc pod uwagę prawo Moore’a, które to stanowi moc obliczeniowa podwaja się co 18 miesięcy do dwóch lat Nadella powiedział: „Naprawdę chcesz odświeżyć swoje [datacentre] floty co roku.”
Sprzęt jest następnie amortyzowany przez cały okres jego użytkowania. Według Nadelli popyt na wnioskowanie AI ze strony klientów Microsoft ostatecznie decyduje o tym, ile firma inwestuje w szkolenia.
Zapytany o to, jak inwestycja w wnioskowanie AI pojawia się w rachunku zysków i strat Microsoftu, powiedział: „Jedną z rzeczy, która może nie być tak oczywista, jest to, iż tak naprawdę nie sprzedajemy surowych procesorów graficznych [graphics processing units] aby inni mogli się szkolić.”
Powiedział, iż wykorzystywanie procesorów graficznych opartych na chmurze do uruchamiania obciążeń wnioskowania AI od stron trzecich to biznes, od którego Microsoft odwraca się, ponieważ jest w dużej mierze napędzany przez start-upy technologiczne dysponujące kapitałem wysokiego ryzyka.
„Tak naprawdę w większości z nich choćby nie bierzemy udziału, ponieważ kierujemy się rzeczywistym popytem, czyli przestrzenią korporacyjną lub naszymi własnymi produktami, takimi jak Drugi pilot GitHuba lub M365 Copilot” – powiedział Nadella.