Według najnowszego raportu Uptime Institute – Annual Global Data Center Survey 2025 – około jedna trzecia właścicieli i operatorów centrów danych prowadzi już działania związane z trenowaniem lub inferencją sztucznej inteligencji. Choć te wdrożenia pozostają na wczesnym i ostrożnym etapie, coraz więcej firm rozważa uruchomienie podobnych procesów.
Na podstawie odpowiedzi ponad 800 operatorów (z czego 43% z Europy i Ameryki Północnej), raport pokazuje, iż najistotniejszym problemem pozostają koszty – aż 38% badanych uznało je za bardzo niepokojące. Na kolejnych miejscach znalazły się trudności w prognozowaniu przyszłych potrzeb w zakresie pojemności centrów danych (36%) oraz potrzeba poprawy efektywności energetycznej. Kwestie dostępności mocy uplasowały się na czwartym miejscu.
Choć rośnie zapotrzebowanie na moc w szafach rackowych (najczęściej 10–30 kW), ekstremalnie wysokie wartości pozostają rzadkością. Wskaźnik efektywności energetycznej PUE wciąż oscyluje wokół 1,54 – i nie zmienił się znacząco już szósty rok z rzędu. Uptime zwraca uwagę, iż liczba poważnych awarii centrów danych maleje, mimo iż infrastruktura IT staje się coraz bardziej krytyczna. Większość awarii przez cały czas wiąże się z problemami z zasilaniem – choć ich udział spadł z 54% w 2024 r. do 45% w 2025 r. Najczęstsze źródła problemów to awarie UPS-ów, przełączników zasilania i generatorów. Oznacza to, iż inwestycje w redundancję energetyczną zaczynają przynosić efekty.
Około 55% obciążeń obliczeniowych jest w tej chwili obsługiwanych poza lokalną infrastrukturą – w chmurze lub kolokacji. Prognozy wskazują, iż liczba ta wzrośnie do 58% do 2027 r. Jednocześnie 45% danych przez cały czas przetwarzanych jest lokalnie, co pokazuje trwałość hybrydowych strategii IT.
Braki personelu to kolejny stały problem dla operatorów – niemal połowa firm ma trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników, a 37% boryka się z rotacją zatrudnionych. Co istotne, po raz pierwszy trudniej znaleźć doświadczonych menedżerów niż osoby rozpoczynające karierę.
Operatorzy dostrzegają potencjał AI również w kontekście zarządzania infrastrukturą: 58% wskazuje na poprawę efektywności obiektów, 51% na ograniczenie błędów ludzkich, a 48% na wzrost produktywności personelu. Jednocześnie Uptime zauważa spadek raportowania wskaźników zrównoważonego rozwoju – co wiązane jest z presją komercyjną związaną z obsługą AI oraz poluzowaniem niektórych wymagań regulacyjnych.
Jak podsumował Andy Lawrence, dyrektor ds. badań w Uptime Institute: „Operatorzy muszą dziś jednocześnie mierzyć się z szeregiem strategicznych wyzwań: planowaniem ekspansji przy ograniczonej dostępności mocy, dynamicznym rozwojem AI oraz niedoborem doświadczonej kadry menedżerskiej. A to dopiero początek nowej fali intensywnego rozwoju centrów danych.”