Powszechnie wiadomo, iż rolki (ang. Reels) to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgów na Instagramie i sprzedaży w biznesie. Zamiast nagrywać materiały wideo „na wyczucie”, zastosuj oficjalny poradnik od Mety. Przeczytaliśmy go, żebyś Ty nie musiał/a. Zamiast tego możecie skupić się od razu na zarabianiu. Jakie są typy narracji w rolkach?
W HomoDigital chcemy, by każdy mógł jak najlepiej realizować swoje cele sprzedażowe w mediach społecznościowych, dlatego przeczytałam ponad 80-stronicowy poradnik „Krótkie fakty” od Mety, byś Ty nie musiał. Cykl artykułów „Jak robić Rolki” wyjaśnia, jak tworzyć Rolki (Reels), które sprzedają. W poprzednich odcinkach opowiadałam, jak przykuć uwagę widza, jak ją na dłużej zatrzymać. Dziś wyjaśniamy rozdział poświęcony typom narracji.
Co to jest narracja i dlaczego jest ważna w Rolkach na Instagramie?
Zacznijmy od przypomnienia szkolnych podstaw: narracja to sposób, w jaki opowiadamy historie, dzielimy się szczegółami, przekazujemy emocje. Narracje budują naszą rzeczywistość: stosujemy ją, gdy zdajemy partnerowi sprawozdanie z ciężkiego dnia w pracy i gdy opowiadamy przy kawie przyjaciółce o chłopaku, który nas zdenerwował.
Jak mówić w Rolkach, by sprzedawać?
Narracja to podstawowy element komunikacji, a co za tym idzie – sztuki. jeżeli przyjąć, iż Rolki to małe dzieła sztuki (a w końcu mówimy o utworach wideo nawiązujących do współczesnej kultury i popkultury), to tworząc wideo, powinniśmy wiedzieć, o czym i w jaki sposób chcemy mówić do odbiorców. Tak jak najlepsi pisarze stosują różne rodzaje narracji (pierwszoosobową, drugoosobową), tak twórcy rolek na Instagramie mają wręcz dowolny wachlarz sposobów reklamowania produktów.
W przewodniku od Mety wyróżniono osiem podstawowych sprzedażowych typów narracji. Mówiąc o narracji w materiałach wideo, mówimy nie tylko o tekście, ale też o ujęciach, kadrach, montażu. O wszystkich elementach, które składają się na zamkniętą opowieść. O składnikach umożliwiających przedstawienie historii. Znajomość ich i stosowanie może znacząco zwiększyć Twoją szansę na sukces.
Gdy tworzysz rolkę z wybraną spośród poniższych narracji, pamiętaj o omówionych w poprzedniej części zasadach: przyciągnij uwagę, zatrzymaj uwagę i nagródź!
Jak zrobić rolkę ze zrzutem zdjęć?
Rolka ze zrzutem zdjęć to po prostu kolekcja wybranych zdjęć zmieniających się wraz z dynamiką muzyki. Rolka tego typu może pomóc przyciągnąć więcej kontaktów albo zwiększyć sprzedaż. Aby przyciągnąć klientów dzięki Rolki, warto stworzyć Rolkę inspiracyjną: pokazać trendy (np. w branży beauty, kosmetycznej), pokazać różnorodność świadczonych usług, przeprowadzić przez proces usługi krok po kroku (np. usługa organizowania przyjęć).
Stworzenie Rolki, która ma cel sprzedażowy, będzie podobne – na zdjęciach możesz zaprezentować produkt z różnych perspektyw, pokazać opinie zadowolonych klientów, zaprezentować nowe produkty na wiosnę itd. Nie bój się szybkiej zmiany grafik – współczesne trendy Reels pokazują, iż na jedno zdjęcie wystarczy pół sekundy, a choćby mniej.
Do stworzenia rolki ze zrzutem zdjęć wykorzystaj aplikację wbudowaną w Instagram albo jeden z gotowych szablonów dostępnych np. w aplikacji do tworzenia Rolek CapCut.
Typy narracji w Reels: lista rodzajów
„Lista rodzajów” (typów) to jeden z typów narracji na Reels. Taka Rolka wymaga od Ciebie więcej pracy, ale nowi klienci, których możesz pozyskać, są warci wysiłku. Jak stworzyć Reels z listą rodzajów?
Przedstaw produkty lub usługi jako typy ludzi, sytuacji lub rzeczy, z którymi klienci mogą się utożsamiać. Wyobraź sobie rodzaje klientów np. siłowni i nagraj króciutki humorystyczny klip przedstawiający np. siłacza na siłowni, biegacza, influencera, fankę jogi itd. Korzystaj ze schematów i skojarzeń, które ułatwią utożsamienie się z Twoją marką. Możesz pokazać typy domów, które kupiliby wybrani celebryci albo na przykład zapachy świec pasujące do konkretnych znaków zodiaku.
Narracja w Reels: kolekcja relacji
„Kolekcja relacji” to nic innego jak Rolka, w której materiał wideo jest podzielony na małe fragmenty dzięki naklejek tekstowych. Taki rodzaj Rolki z łatwością stworzysz bezpośrednio w aplikacji Instagram. Typ narracji: „kolekcja relacji” możesz wykorzystać, by stworzyć Reels, w którym prezentujesz różne funkcje swojego produktu, listę jego zalet, wskazówki itd. Możesz wykorzystać Rolkę w typie „kolekcja relacji”, by zwiększyć sprzedaż, np. nagrywając „5 sposobów korzystania z Twojego produktu”. Pamiętaj, iż ludzie lubią wszelkiego rodzaju listy i wyliczanki. To świetny sposób na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi.
Rolka z napisami powinna zostać przygotowana przy użyciu naklejek tekstowych, które mają łatwą do czytania czcionkę. Dobrze, gdybyś nagrał też audio do naklejek – odczytał po prostu ich treść i zsynchronizował z wideo. Na końcu świetnie się sprawdzi wezwanie do działania w postaci hasła zachęcającego do opisania w komentarzu sytuacji związanej z Rolką. Na przykład, gdy prezentujesz sposoby korzystania z produktu, możesz spytać odbiorców, który z nich ich zaskoczył albo zmienił ich życie. Nie zapomnij też o ikonie emoji, która pasuje do takiego luźnego nagrania!
Najlepsze sekwencje przejść dla Rolek na Instagramie
Sekwencje przejść to świetny sposób na zatrzymanie uwagi odbiorców. Najciekawsze pomysły na przejścia omawialiśmy w poprzedniej części cyklu [LINK]. Dzisiaj tylko przypominamy, iż możesz użyć wszystkiego, co wykreuje wrażenie ruchu: przedmiotu, swojego ciała, ruchu kamerą. Możesz też korzystać z przejść wbudowanych w aplikację Instagram.
Rolki z efektownymi przejściami są jednym z popularnych sposobów na zdobycie popularności. Niektóre instagramerki całą stylistykę swojego profilu opierają na tych sztuczkach.
Jak zrobić Reels z samouczkiem?
Samouczki to najbardziej przydatny rodzaj materiałów wideo. I ma duży potencjał, by stać się viralem, ponieważ algorytm Instagrama zwraca uwagę na czas odtwarzania wideo oraz liczbę jego zapisań. Filmy, które mogą przydać się odbiorcom w przyszłości, mają szansę podbić te dwie statystyki. Według przewodnika od Mety reklamy w Rolkach, które zawierają demonstrację produktu, mają o 7 punktów wyższy wskaźnik pozytywnych reakcji niż reklamy bez demonstracji!
Do czego może się przydać narracja typu „samouczek” w Twoim biznesie? Masz kilka opcji. Możesz nauczyć odbiorców korzystania z Twojego produktu, jednocześnie pokazując jego przydatność. Możesz też zebrać najczęściej pojawiające się w wiadomościach pytania i z nich zrobić przyciągającą uwagę Rolkę.
Rolka przed i po – jak zrobić?
Narracje typu „przed i po” opierają się na znanym nam wszystkim powszechnych sytuacjach i pokazują, jak produkt może dosłownie „zmienić życie” na lepsze. Wykorzystanie komediowej perspektywy jest dodatkowym atutem, ale nie jest obowiązkowe.
Wykorzystaj „przed i po” w Reels, by pokazać efekt działania Twojego produktu, na przykład włosy przed myciem szamponem i po albo jak zmienia się nastrój przed zjedzeniem Twojego cateringu i po.
Typ narracji w rolce: punkt widzenia
Najpopularniejsze wykorzystanie perspektywy narratora to popularne w całej sieci formaty „GRWM”, czyli Get Ready With Me (pokazanie, jak przygotowujesz się do jakiejś czynności albo po prostu – jak wygląda Twój poranek) oraz „unboxing”, czyli rozpakowywanie paczek. dzięki tej narracji możesz przedstawić praktycznie każdą sytuację, przypadek użycia, codzienne zachowania. W narracji narratora ważne jest, byś niejako „stanął z boku” sceny i obserwował ją tak, jak widz ogląda film w kinie. Właśnie filmowe doświadczenia to jedno ze skojarzeń, które warto mieć w głowie, wymyślając scenariusz rolki narracyjnej.
Typ narracji niekoniecznie wymusza wykorzystanie Twojego punktu widzenia. Możesz spróbować przedstawić punkt widzenia Twojego potencjalnego klienta.
Technicznie ten rodzaj Reels może wymagać więcej pracy niż pozostałe – szczególnie dlatego, iż często wiąże się z korzystaniem ze statywu i bardziej skomplikowanym montażem scen. Istotne jest też nagranie ścieżki lektora – same napisy to za mało.
Prawidłowa prezentacja treści zakulisowych w reels (rolkach) na Instagramie
Treści zakulisowe cieszą się dużym powodzeniem. Potencjalni klienci i użytkownicy lubią wiedzieć, jak powstaje dany produkt. Tak samo jak lubią widzieć człowieka w sprzedawcy lub właścicielu firmy. Pozwól zajrzeć odbiorcom za kulisy! Staniesz się im bliższy. Ten mechanizm często fantastycznie wykorzystują specjaliści od prowadzenia biznesu uczący innych, jak prowadzić biznes. Oprócz prezentacji kompetencji skupiają się na pokazaniu swojej codzienności, bo w branży usługowej lubimy ufać ludziom, którzy stoją za markami.
Rolki na Instagramie zwiększają sprzedaż i widoczność, więc na co czekasz?
Rzadko się zdarza, by platformy internetowe chwaliły się tajnikami marketingu i algorytmu. Jeszcze rzadziej firmy odpowiedzialne za media społecznościowe pokazują użytkownikom, jak za ich pośrednictwem więcej sprzedawać. Meta w poradniku pokazuje konkretne sposoby na pozyskiwanie odbiorców. Pora na Twój ruch – tylko od Ciebie zależy, czy wykorzystasz te pomysły i zwiększysz widoczność marki w internecie.
Źródło zdjęcia: Denise Jans/Unsplash