UOKiK stawia zarzuty czterem firmom logistycznym za ekościemę
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił poważne zarzuty czterem dużym firmom logistycznym i e-commerce: Allegro Polska, InPost, DHL eCommerce Poland i DPD Polska. Zarzuty dotyczą stosowania tzw. greenwashingu – wprowadzających w błąd komunikatów marketingowych sugerujących działalność proekologiczną, która w rzeczywistości nie znajduje potwierdzenia.
Allegro i symboliczne drzewa
Allegro promowało akcję „Sadzimy drzewa za odbiór przesyłek”, obiecując posadzenie jednego drzewa za każde dziesięć przesyłek odebranych z punktu. Problem w tym, iż aby drzewo faktycznie zostało przypisane do użytkownika, konieczne było wykonanie dodatkowego kroku – wpisanie dedykacji w ciągu 30 dni. Warunek ten nie był jasno komunikowany, a drzewa i tak sadzono niezależnie od działań klientów. Allegro usłyszało dwa zarzuty.
DHL i zielona flota tylko w teorii
DHL chwalił się „zieloną flotą” oraz ekologicznymi rozwiązaniami transportowymi. W praktyce większość pojazdów firmy to auta spalinowe, a promowane działania – jak postawienie kilku uli – miały głównie charakter symboliczny. UOKiK postawił firmie cztery zarzuty.
DPD i hasła „zeroemisyjności”
DPD reklamowało swoje usługi jako neutralne klimatycznie, mimo iż brakowało pełnych danych obejmujących cały proces logistyczny. Konsument mógł odnieść mylne wrażenie, iż firma całkowicie ogranicza emisje CO₂. Spółka usłyszała aż sześć zarzutów.
InPost i przesyłki „zeroemisyjne”
InPost promował paczkomaty jako rozwiązanie ekologiczne, twierdząc m.in. iż jeden paczkomat redukuje emisję dwutlenku węgla tak skutecznie jak dziewięć drzew. UOKiK ustalił jednak, iż większość floty to auta spalinowe, a deklaracje opierały się na uproszczeniach i niepełnych danych. Firma otrzymała trzy zarzuty.
Możliwe konsekwencje
Jeśli zarzuty się potwierdzą, każdej z firm grozi kara do 10% rocznego obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę. UOKiK podkreśla, iż greenwashing osłabia zaufanie konsumentów i szkodzi realnym działaniom na rzecz ochrony środowiska.
Firmy zapowiadają współpracę z Urzędem i bronią swoich kampanii, twierdząc, iż ich działania mają charakter realny, a nie wyłącznie marketingowy. Sprawa może stać się ważnym precedensem w walce z ekościemą w Polsce.






Oszustwa!




Wyszukując oferty, stawiam na te najbardziej opłacalne. Wybierając poniższe usługi, wspierasz blog.
Dodatkowy rabat 20%
