UX Research na Pol’and’Rocku, czyli kilka słów o badaniach guerrilla - Ania Ostrowska, Gosia Zięba

youtube.com 2 miesięcy temu


UX Research na Pol’and’Rocku, czyli kilka słów o badaniach guerrilla
Ania Ostrowska
Gosia Zięba

Czasami potrzeba niekonwencjonalnych metod by dowiedzieć się więcej od użytkowników. W świecie badawczym znane są “badania partyzanckie”, ale czy jest na nie miejsce w dużych organizacjach jak Allegro? Opowiemy o badaniach na Pol’and’Rocku, które pokazały, iż warto rozważyć tę metodę, nie tylko dla szybkiego zebrania insightów, ale również dla rozwoju badacza. Pokażemy jak w starannym planowaniu projektów badawczych przydaje się doświadczenie energetyzującej improwizacji.

--- ODPOWIEDZI NA PYTANIA ZE SLIDO
Q: Czy w takich warunkach uczestnicy podpisywali jakieś standardowe umowy, NDA?
A: Przy tym badaniu pozyskiwałyśmy zgodę na nagrywanie dźwięku rozmowy do celów wewnętrznych.
Q: A czy sprawdzałyście jakoś, czy osoby pasują do „screenera", jak istotny był tutaj dobór grupy docelowej?
A: Dobór grupy docelowej opierał się na weryfikacji dzięki pytania, czy dana osoba miała do tej pory doświadczenie w angażowaniu się w działania WOŚP w dowolnej formie (licytacje, darowizna do puszki, wolontariat) oraz, czy korzysta na codzień z telefonu z systemem Android. Oba warunki były najważniejsze w celu zachowania spójności tematyki funkcji oraz interfejsu mobilnego, który jest znany respondentom z codziennego używania.
Q: Gdybyście musiały działać samotnie w tym badaniu, to jakbyście do tego podeszły?
A: Staramy się zawsze przy badaniach jakościowych działać w duetach. Nie tylko ze względu na oszczędność czasu przy analizie, ale również prawdopodobieństwo wystąpienia błędów jest mniejsze, gdy dwie osoby sprawdzają ten sam produkt lub wynik badania. Dwie osoby mogą widzieć różne kąty tego samego problemu.
Q: Czy macie poczucie, iż częściej powinniśmy wychodzić z biura/laboratorium badawczego i robić badania bardziej ,,spontaniczne”?
A: Na pewno takie podejście ma wiele plusów. Wyjście poza warunki laboratoryjne to szansa na uchwycenie m.in. naturalnego kontekstu używania telefonu przez użytkowników. Korzystanie z telefonu w warunkach codziennych np. przejazdu tramwajem do pracy czy szkoły, podczas oczekiwania w kolejce do lekarza,albo do diabelskiego koła :D to warunki, które mogą wskazać na przydatność elementów rozwiązania, które są trudne do uchwycenia w warunkach sztucznie wytworzonych.