Microsoft ogłosił rozszerzenie swojego flagowego asystenta AI, Microsoft 365 Copilot, o modele językowe firmy Anthropic – Claude Sonnet 4 i Opus 4.1. Choć domyślnym “mózgiem” Copilota pozostają najnowsze modele od OpenAI, użytkownicy zyskują teraz możliwość wyboru i przełączania się na konkurencyjne rozwiązania, co ma zapewnić większą elastyczność i lepsze dopasowanie narzędzi do konkretnych zadań biznesowych.
Nowe modele od Anthropic są dostępne w dwóch kluczowych obszarach ekosystemu Microsoft 365 Copilot, co pozwala użytkownikom na świadomy wybór silnika AI w zależności od potrzeb :
Agent Researcher: To zaawansowane narzędzie do przeprowadzania wieloetapowych analiz, które korzysta z danych z internetu oraz wewnętrznych zasobów firmy (e-maile, czaty, pliki). Użytkownicy mogą teraz wybrać, czy ich research ma być napędzany przez modele OpenAI, czy przez Claude Opus 4.1, który jest zoptymalizowany pod kątem złożonego rozumowania i analizy strategicznej. Dostęp do tej opcji jest możliwy w ramach programu Frontier.
Copilot Studio: Jest to platforma do tworzenia i zarządzania niestandardowymi agentami AI dla przedsiębiorstw. Deweloperzy mogą teraz budować swoich wirtualnych asystentów, korzystając zarówno z Claude Sonnet 4, jak i Claude Opus 4.1. Co więcej, Copilot Studio umożliwia tworzenie systemów wieloagentowych, w których różne modele (od Anthropic, OpenAI lub z katalogu Azure) mogą być przypisane do wyspecjalizowanych zadań w ramach jednego, złożonego przepływu pracy.

Sonnet vs. Opus – który model do czego?
- Claude Sonnet 4 jest opisywany jako model zrównoważony pod kątem wydajności i kosztów. Najlepiej sprawdza się w codziennych zadaniach, takich jak pisanie kodu, refaktoryzacja czy przygotowywanie dokumentacji technicznej.
- Claude Opus 4.1 to model o najgłębszych zdolnościach analitycznych, przeznaczony do najbardziej złożonych zadań, takich jak planowanie wieloetapowych projektów, projektowanie architektury systemu czy analiza dużych baz kodu.
Integracja z modelami Anthropic to kolejny krok w ewolucji Copilota, który z prostego asystenta tekstowego przekształca się w kompleksową platformę do automatyzacji pracy. Dzięki funkcjom takim jak Agent Mode w aplikacjach Office, Copilot potrafi samodzielnie, krok po kroku tworzyć złożone dokumenty, arkusze kalkulacyjne czy prezentacje, reagując na iteracyjne polecenia użytkownika. Nowy, ulepszony Copilot Search pozwala na zadawanie pytań w języku naturalnym i otrzymywanie odpowiedzi opartych na wszystkich danych firmy – od maili i czatów, po pliki na SharePoint i OneDrive. Zdolność do rozumienia i generowania obrazów, tworzenia podsumowań audio w Wordzie czy przypinania agentów dla całych zespołów, czyni z Copilota centralny system operacyjny dla nowoczesnego miejsca pracy.