Wykorzystanie OSINT

infobrokerska.pl 8 miesięcy temu

Wykorzystanie OSINT w biznesie

OSINT (ang. open-source intelligence), czyli inaczej biały wywiad. To wykorzystanie ogólnodostępnych źródeł do pozyskiwania danych i informacji. Może on być przeprowadzony w różnym celu, a także przy użyciu mniej lub bardziej zaawansowanych narzędzi. Zastosowanie OSINT w biznesie jest jak najbardziej możliwe, czasami choćby konieczne.

OSINT w weryfikacji

Jednym z podstawowych zadań, które można zrealizować dzięki OSINT-u jest weryfikacja podmiotów lub osób. Chodzi tutaj zarówno o potencjalnych jak i obecnych kontrahentów, klientów czy pracowników. Punktem wyjścia w tym przypadku powinno być sprawdzenie, czy dany podmiot w ogóle istnieje i kto ma prawo go reprezentować. Poza tym, przydaje się do weryfikacji na przykład statusu płatnika VAT, albo obecności w rejestrach dłużników.

Jest to skuteczny sposób na minimalizację ryzyka związanego z podjęciem współpracy z innym podmiotem. o ile chodzi o potencjalnego pracownika, zrozumiałym jest chęć porównania doświadczenia, ewentualnego dorobku naukowego i umiejętności przedstawionych w CV ze stanem rzeczywistym.

OSINT to bieżące trendy

Częścią białego wywiadu jest również monitorowanie informacji. W tym przypadku istnieje możliwość skupienia się na różnych obszarach. Monitorować można rynek czy swoją branżę w taki sposób, aby być na bieżąco z tym, co się dzieje się u np. u konkurencji. Monitoring rynku i konkurencji pozwala również na przeprowadzenie ich dogłębnej analizy. A to z kolei przydatne jest przy okazji chociażby planowania nowego produktu czy usługi. Jest to nieocenione wsparcie procesów biznesowych. Pozwala też na dostosowanie lub stworzenie skutecznej strategii marketingowej. Dzięki monitoringowi, będzie ona zbudowana przy uwzględnieniu tego, co już funkcjonuje na rynku, tego co robi konkurencja lub pozwoli wykorzystać lukę w branży. Pojawia się więc szansa, na skuteczne wyróżnienie się.

OSINT jako monitoring informacji

Warto też w ramach monitoringu śledzić swoją firmę czy markę. Sprawdzając pojawiające się w sieci materiały na własny temat można przekonać się, czy nie znajdują się tam żadne niepożądane informacje. Chodzi tu na przykład o dane, które nie powinny być publiczne, ale z jakiegoś powodu są możliwe do odnalezienie dzięki wyszukiwarki internetowej. Mogą to być chociażby adresy e-mail pracowników, cenniki czy oferty, które nie są przeznaczone do komunikacji zewnętrznej. Dzięki takim działaniom istnieje możliwość wychwycenia pojawiających się trendów i szans na rozwój lub wręcz przeciwnie, przeszkód, które mogłyby utrudnić wzrost firmy.

OSINT czyli jakość

Dobre wykorzystanie ogólnodostępnych zasobów nie ma za zadanie dostarczyć jak największej ilości informacji, ale przede wszystkim informacji wysokiej jakości. W tym celu zaleca się przede wszystkim korzystanie ze znanych i wiarygodnych źródeł. Mimo to, zawsze należy zachować krytyczne podejście i zweryfikować to, co zostało zgromadzone. Chcąc ułatwić i przyspieszyć ten proces, można wykorzystać odpowiednie narzędzia.

OSINT w małej firmie

Są to jedynie przykłady skutecznego wykorzystania OSINT w biznesie. Jest to metoda na tyle elastyczna, iż istnieje możliwość zastosowania jej nie tylko w różnorakich branżach, ale też przedsiębiorstwach różnej wielkości. Pozwala ona między innymi na dobre zorientowanie się w otoczeniu firmy, wczesne zidentyfikowanie pojawiających się trendów czy sporządzenie odpowiedniej strategii marketingowej.

OSINT w praktyce

Chcesz poznać tajniki białego wywiadu dla twojego biznesu w praktyce? Poznaj nasze szkolenie OSINT W BIZESIE. To szkolenie to klucz do rozszyfrowania tajemnic informacyjnego świata. Dowiesz się, jak znaleźć informacje, których nikt inny nie zna, jak pozyskać niezbędne dane do podjęcia najlepszych decyzji, i jak zyskać przewagę dzięki temu, iż będziesz mieć w rękach informacje, które mogą naprawdę zdziałać cuda.

Idź do oryginalnego materiału