Rahul Todkar, dyrektor ds. danych i sztucznej inteligencji w firmie Tripadvisorma szerokie kompetencje. Oprócz kierowania szeregiem funkcji związanych z danymi, od sztucznej inteligencji (AI) po inżynierię i platformy, jest także odpowiedzialny za zapewnienie, iż firma zarabia na gromadzonych informacjach. Todkar, dołączając do firmy w styczniu 2023 r., uznał skalę tej możliwości za niezwykle kuszącą.
„Oto fantastyczna, lubiana marka turystyczna. jeżeli szukasz wskazówek dotyczących podróży, wejdź na stronę Tripadvisor” – mówi. „W serwisie jest ponad 300 milionów użytkowników z bogatym zbiorem danych, ponad miliardem recenzji i opinii oraz 11 milionami firm. Ma ogromną skalę i stwarza ogromne możliwości wywarcia wpływu dzięki danych”.
Oprócz prowadzenia ciekawych projektów z danymi, Todkar dołączył do organizacji, która chciała się przekształcić. Mówi, iż dyrektor generalny Matt Goldberg chce opracować zróżnicowane doświadczenia podróżnych i wskazówki, korzystając z danych. Po prawie dwóch latach Todkar twierdzi, iż cieszy go wyzwanie związane z przywództwem w zakresie danych.
„Kiedy dołączyłem, wszystko, czego się spodziewałem, spełniło się – mieliśmy ogromne ilości danych i mnóstwo rzeczy do zrobienia” – mówi. „I wtedy pojawia się interesująca technologia zwana generatywna sztuczna inteligencja [GenAI]która porwała nas wszystkich podczas burzy. Wpływ tej zmiany był ogromny, ale jest to również obszar, w którym wykonujemy niesamowitą pracę. Dlatego uwielbiam tę rolę.”
Planowanie podróży
Todkar, który wcześniej zajmował wyższe stanowiska kierownicze w zakresie danych w LinkedIn i Charlesie Schwabie, twierdzi, iż jednym z jego kluczowych osiągnięć na stronie Tripadvisor jest strategia dotycząca danych dla firmy skupiona na trzech kluczowych elementach.
Pierwsza – podstawy – koncentruje się na podstawach technologicznych, które umożliwiają strategię danych. Drugi element napędza stopniowy wzrost mierzony dzięki przejrzystych wskaźników. Ostatnim elementem jest przyjęcie innowacji, które mogą prowadzić do monetyzacji.
„Poczyniliśmy ogromne postępy we wszystkich trzech obszarach strategii” – mówi. „Jedną z dużych inicjatyw jest przejście do chmury za pośrednictwem Snowflake. Mieliśmy dane w naszym środowisku lokalnym i przenieśliśmy je wszystkie do Snowflake w środowisku chmurowym. Ta zmiana spowodowała ogromną zmianę zasad gry.”
Strona Tripadvisor chciała zgromadzić wszystkie swoje zbiory danych korporacyjnych w jednym miejscu. Firma korzysta z AI płatka śniegu Chmura danych dla podróży i hotelarstwa. Firma korzysta z platformy w celu zapewnienia redundancji usług i ochrony danych przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności, takimi jak Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w UE.
Todkar twierdzi, iż stworzenie solidnych podstaw danych dzięki technologii Snowflake znacznie ułatwiło tworzenie innowacyjnych usług dla klientów. Platforma pomaga firmie ujednolicić dane przedsiębiorstwa i analizy dotyczące produktów, marketingu, operacji, wiedzy o klientach i operacji finansowych. Todkar twierdzi, iż dla współczesnych przedsiębiorstw, zwłaszcza takich jak Tripadvisor, który gromadzi ogromne ilości informacji, najważniejsze jest jedno źródło prawdy.
„Każda firma gromadząca masowe dane w pewnym momencie – jeżeli od początku nie będzie przemyślana – doświadczy znacznego rozrostu danych. Dokładnie tam byliśmy” – mówi, sugerując, iż firma posiadała ponad 10 000 potoków danych i ponad 30 000–40 000 zbiorów danych.
Todkar twierdzi, iż decyzję o współpracy z Snowflake podjął jeszcze przed jego przybyciem na stronę Tripadvisor. Firma jednak konsekwentnie podchodzi do technologii. Mówi, iż starsi specjaliści badają rozwiązania dostępne na rynku i korzystają z badań potwierdzających koncepcję, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla wyzwania biznesowego.
Zespół był pod wrażeniem możliwości Snowflake w jego początkowym przypadku i kontynuuje rozszerzanie zasięgu platformy na dodatkowe obszary. Todkar radzi innym liderom branży cyfrowej i danych, aby współpracowali z zaufanym partnerem, który może uwzględnić jak najwięcej aspektów.
„Zamiast rozdzielać, bardzo gwałtownie dochodzi do konwergencji” – mówi. „Poszukaj konsolidacji technologii wokół kluczowych kluczowych partnerów”.
Odkrywanie nowych możliwości
Podstawy technologiczne, które tworzy jego zespół, umożliwiają wsparcie drugiego podstawowego elementu strategii dotyczącej danych – stopniowego i wymiernego rozwoju biznesu, w tym dzięki powstającym technologiom, takim jak sztuczna inteligencja.
Todkar twierdzi, iż firmie udało się wprowadzić do produkcji przypadki generatywnego użycia sztucznej inteligencji. To duża różnica w porównaniu z wieloma innymi firmami. Zdaje sobie sprawę, o czym często mówią CIO GenAI jako koncepcja i technologia, którą bada ich organizacja, ale rzeczywiste wykorzystanie może być mniej skuteczne w praktyce.
Większość firm ma trudności z przeniesieniem projektów GenAI do środowiska produkcyjnego– podaje Deloitte. Gigant konsultingowy twierdzi, iż 70% liderów biznesu przeniosło 30% lub mniej swoich eksperymentów do produkcji. Tymczasem analityk technologiczny Gartner przewiduje przynajmniej 30% projektów GenAI zostanie porzuconych po etapie weryfikacji koncepcji do 2025 r.
W serwisie Tripadvisor tak nie jest, wyjaśnia Todkar. „Od dziewięciu miesięcy pracujemy nad pewnymi elementami, w tym nad narzędziem do planowania podróży” – mówi. „Jeśli chodzi o nasze zaangażowanie i niektóre z największych sukcesów strategicznych, obserwujemy duże przyjęcie wśród użytkowników”.
„Mieliśmy dane w naszym środowisku lokalnym i przenieśliśmy je wszystkie do Snowflake w środowisku chmurowym. Ta zmiana spowodowała ogromną zmianę zasad gry”
Rahul Todkar, Tripadvisor
Opracowane przez firmę narzędzie do planowania podróży wykorzystuje duże modele językowe i generatywną sztuczną inteligencję, aby przedstawiać podróżnym spersonalizowane sugestie. Todkar twierdzi, iż stos technologii obsługujący to narzędzie obejmuje dane klientów bezpiecznie przechowywane na platformie Snowflake, gotowe modele komercyjne firmy OpenAI oraz wewnętrznie stworzone silniki rekomendacji.
„Każdy z nas chce podróżować. Jednakże, gdy podróżujemy w celach biznesowych, rekreacyjnych lub z rodziną, wiemy, iż jednym z najczęstszych problemów jest planowanie podróży i uzyskanie najlepszego doradztwa. To wyzwanie dla nas wszystkich. Przed wyjazdem często wiąże się z wieloma bolesnymi rozmowami i planowaniem. To aktywne i rozwijające się ćwiczenie planowania” – mówi.
„W tym właśnie pomaga planowanie podróży. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji i dużym modelom językowym zbieramy informacje o naszych użytkownikach, wykorzystujemy je w sposób zgodny z polityką prywatności i łączymy te dane z dodatkowymi informacjami, które zbieramy. Następnie przemyślanie i kontekstowo przedstawiamy i polecamy rozwiązanie do planowania podróży naszym podróżnym.”
Todkar twierdzi, iż jego zespół rozważa inne zastosowania GenAI, w tym podsumowywanie recenzji tekstowych w witrynie internetowej. „Jeśli jesteś konsumentem jakichkolwiek informacji, często nie masz czasu i zdolności umysłowych, aby przeczytać cały ten tekst” – mówi.
„Nadchodzi więcej rzeczy. Jednak z euforią dzielę się informacją, iż w ciągu ostatnich 18 miesięcy uruchomiliśmy już usługi i wykonaliśmy wiele pracy w ramach naszych trzech strategicznych filarów danych”.
Wspieranie wspaniałych doświadczeń
Jako nowoczesny lider w zakresie danych w firmie korzystającej z technologii, Todkar z jednym okiem patrzy w przyszłość. Nieustannie poszukuje innowacyjnych sposobów wykorzystania danych i zapewnienia swojej firmie przewagi konkurencyjnej. Jednak ten proces skanowania horyzontu nie odbywa się w oderwaniu od reszty działalności biznesowej.
Wszystkie innowacyjne pomysły jego zespołu są ściśle powiązane z celami biznesowymi – a za 24 miesiące chciałby dalszego postępu w zakresie trzech głównych filarów swojej strategii dotyczącej danych: podstaw, wzrostu i innowacji, i dodaje: „Chciałbym zobaczyć masowe postęp w tych obszarach.” Todkar w pierwszej kolejności zajmuje się fundamentami.
„W kwestiach związanych z danymi, takich jak przechowywanie, obliczenia i dostęp, poczyniliśmy duże postępy” – mówi. „Teraz dużo więcej myślimy o operacjach uczenia maszynowego [MLOps]duże modele językowe oraz sposoby tworzenia solidnej i skalowalnej infrastruktury do wdrażania aplikacji AI i uczenia maszynowego. Mamy nadzieję, iż w ciągu 24 miesięcy zaobserwujemy znaczny postęp w tej dziedzinie.
W miarę jak jego zespół przez cały czas udoskonala platformę danych firmy, Todkar przewiduje dalszy rozwój i innowacje. „Chciałbym, aby organizacja danych korzystała z tych wszystkich innowacyjnych technologii” – mówi. „Musimy jednak powiązać tę innowację z celem, jakim jest stymulowanie rozwoju biznesu poprzez uruchamianie wielu aplikacji AI i analitycznych”.
Todkar wierzy, iż w dłuższej perspektywie jego zespół może wykorzystać nowe technologie do tworzenia wysoce interaktywnych, multimodalnych doświadczeń użytkowników. Mówi, iż ChatGPT pomógł już zmienić podejście użytkownika do dwukierunkowego i dynamicznego, a nie statycznej, jednokierunkowej wymiany informacji – a przed nami jeszcze więcej zmian.
„Jeśli pomyślisz o wyszukiwaniu, które tradycyjnie polegało na korzystaniu z Google, wpisujesz określone rzeczy i otrzymujesz wyniki” – mówi. „To bardzo jednokierunkowe doświadczenie. Nie jest też wystarczająco interaktywny, dlatego ChatGPT – i inne narzędzia GenAI, takie jak Google Search Experience – pomagają stworzyć interaktywne doświadczenie. Myślę, iż planowanie podróży i wyszukiwanie można by przemyśleć w podobny sposób”.
Dotarcie do celu
Wielkim wyzwaniem, przed którym staje wielu liderów cyfrowych, próbując wprowadzać innowacje, jest zapewnienie, iż wszyscy w organizacji dostrzegą zalety inwestycji w nowe technologie.
Jako doświadczony dyrektor Todkar poświęcił w swojej karierze sporo czasu i wysiłku, aby wzbudzić zainteresowanie ludzi zmianami opartymi na danych. Mówi, iż kluczem do sukcesu jest jedno podejście – koncentracja na wynikach biznesowych.
„Przeprowadziłem wiele transformacji i zawsze zaczynałem od wielkiego pytania «Dlaczego?»” – mówi. „Pytam ludzi: «Dlaczego próbujecie to zrobić?» Mówię moim zespołom, aby spędzały dużo czasu w wyjaśnianiu, dlaczego chcą zrobić określone rzeczy. Zakochaj się w problemie, a nie w rozwiązaniu.”
Choć skupienie się na wynikach biznesowych ma najważniejsze znaczenie dla sukcesu, Todkar twierdzi, iż zbyt wiele zespołów technicznych wciąż zakochało się w tym rozwiązaniu: „Powiedzą: «Hej, zrobię to z najnowszym modelem obsługującym duże języki. Mam zamiar go pilotować. A ja zapytam: „W jakim celu?” Co próbujesz zrobić z tym modelem? Jakie są korzyści biznesowe?”
Dobra wiadomość, mówi Todkar, jest taka, iż uzasadnienie inwestycji w technologie danych jest znacznie łatwiejsze, gdy masz na pokładzie ludzi. „Po zdefiniowaniu od razu korzyści biznesowych i wyjaśnieniu dokładnego problemu, który próbujesz rozwiązać, wszystko inne staje się proste” – mówi.
„To samo dotyczy transformacji cyfrowej. Kiedy ludzie zrozumieją, co próbujesz osiągnąć, i zdefiniujesz to rozwiązanie z adekwatnym zestawem interdyscyplinarnych interesariuszy, transformacja – i wszystko inne związane z tym procesem – zacznie działać”.