Elon Musk za pośrednictwem platformy X ogłosił, iż jego firma xAI wyda „świetną, w pełni wygenerowaną przez AI grę” przed końcem 2026 roku. Zapowiedź ta stanowi potwierdzenie wejścia technologicznego giganta na rynek gier wideo i może zwiastować istotne zmiany w sposobie tworzenia cyfrowej rozrywki.
Zapowiedź Elona Muska, opublikowana na platformie X, jest pierwszym oficjalnym potwierdzeniem, iż firma xAI, znana dotychczas głównie z chatbota Grok, zamierza stworzyć pełnoprawną grę wideo. Zgodnie z deklaracją, tytuł ma być “świetny” i w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję, a jego premiera nastąpi przed końcem przyszłego roku, czyli do końca 2026 r. Ambicje projektu podkreśla fakt, iż xAI już od pewnego czasu aktywnie rekrutuje “nauczycieli od gier wideo”, których zadaniem jest szkolenie modeli AI w zakresie projektowania mechanik, tworzenia systemów rozgrywki oraz konstruowania narracji. Oferowane stawki, sięgające 100 dolarów za godzinę, wskazują na poważne zaangażowanie finansowe w ten projekt.
Choć idea gry “w pełni wygenerowanej przez AI” brzmi rewolucyjnie, należy pamiętać, iż deweloperzy już teraz korzystają ze wsparcia sztucznej inteligencji. Technologia ta jest używana pomocniczo do tworzenia dialogów, zasobów graficznych czy proceduralnego generowania fragmentów świata. Głośne tytuły, takie jak The Finals (wideo poniżej), wykorzystują AI do generowania głosów komentatorów w grze, a wiele mniejszych produkcji na platformie Steam otwarcie przyznaje się do używania jej przy tworzeniu np. teł lub ikon. Projekt Muska wyróżnia się jednak obietnicą stworzenia przez AI spójnej całości, a nie tylko pojedynczych komponentów. Potencjalnie do tego celu mogą zostać wykorzystane najnowsze modele firmy, jak Grok 4 oraz generator wideo Grok Imagine, do tworzenia wirtualnych światów w czasie rzeczywistym.
Kluczowe pytanie dotyczy jednak finalnej jakości produktu i tego, czy będzie to faktyczny przełom, czy raczej imponujące technologicznie demo. Z jednej strony, jeżeli xAI zrealizuje swoje zapowiedzi, może to zapoczątkować nową erę w branży, gdzie AI staje się pełnoprawnym twórcą. Z drugiej strony, eksperci i sami deweloperzy wskazują na ogromne wyzwania – stworzenie spójnej, wciągającej i wolnej od błędów rozgrywki jest trudne choćby dla doświadczonych zespołów ludzkich. Istnieje ryzyko, iż gra stworzona przez AI okaże się chaotycznym zbiorem pomysłów, pozbawionym artystycznej wizji, grywalności oraz… głębi. Biorąc pod uwagę zamiłowanie Muska do gier RPG, można spekulować, iż będzie to tytuł z tego gatunku, jednak ostateczny rezultat zweryfikuje, czy mamy do czynienia z rewolucją, czy jedynie z ambitnym eksperymentem.