W podmiejskich sklepach Chicago rozpoczął się niezwykły eksperyment. Między alejkami z warzywami i owocami poruszają się autonomiczne roboty, których zadaniem jest… sprzedawanie bananów.
Projekt testowy marki Fresh Del Monte ma pokazać, czy sztuczna inteligencja może skutecznie wspierać sprzedaż świeżych produktów spożywczych.
Servi – robot sprzedawca z osobowością
Robot o nazwie Servi, opracowany przez firmę Bear Robotics z Kalifornii, to autonomiczny wózek wyposażony w czujniki lidar, kamery oraz cztery tace pełne owoców. Zamiast cicho przemierzać sklep, Servi aktywnie rozmawia z klientami, zachęcając ich do zakupu świeżych bananów.
Robot Servi / Źródło: bearrobotics.aiNa ekranie wyświetla komunikaty, a jego głos odtwarza wcześniej nagrane, żartobliwe kwestie. Podczas wizyty w sklepie w Westmont robot zawołał do zaskoczonych klientów: „Hej, ty! Tak, właśnie ty! Złap banana, zanim zjem go sam. Żartuję – jestem robotem, nie jem.”
Choć niektórzy kupujący reagowali śmiechem, inni byli zaskoczeni lub nieco zirytowani, widząc robota poruszającego się pomiędzy alejkami. Mimo to większość klientów odbierała go z sympatią – szczególnie dzieci, które chętnie się z nim „zaprzyjaźniały”.
Test w trzech sklepach Jewel-Osco
Program pilotażowy realizowany jest w trzech lokalizacjach sieci Jewel-Osco – w Westmont, Fox Lake i Huntley. Test potrwa do końca października, a jeżeli wyniki okażą się obiecujące, Fresh Del Monte rozważy rozszerzenie projektu na skalę ogólnokrajową. Eksperyment podobno już przynosi pozytywne efekty. Firma sprawdza, jak klienci reagują na obecność robota w sklepie i czy jego obecność przekłada się na wzrost sprzedaży owoców.
Opinie klientów są podzielone. Jedni uznają Servi za ciekawą nowinkę technologiczną, inni traktują go jako zbędny gadżet. Fresh Del Monte, jeden z największych producentów świeżych owoców na świecie, planuje ocenić opłacalność takiego rozwiązania.
Źródło: techxplore, bearrobotics.ai, Zdjęcie otwierające: TheDigitalArtist, Pixabay.









