Wybór programów do obróbki fotograficznej jest naprawdę spory – od prostych aplikacji dostępnych za darmo w telefonach, po zaawansowane, płatne narzędzia. Bez względu na to czy jesteś profesjonalnym fotografem, czy amatorem, możesz bez trudu odmienić swoje zdjęcia – zarówno krajobraz, jak również osobę i tło.
Kurs fotografii dla wszystkich
Poznaj od podstaw tajniki świadomej i twórczej fotografii Dowiedz się więcej
Liczne funkcje w Photoshopie czy Lightroomie, dzięki którym dzięki suwaka jesteśmy w stanie dokonać metamorfozy zdjęcia niewątpliwie kuszą. Niestety bardzo łatwo o przerysowany efekt i zepsucie całości. Umiar jest tutaj niezwykle ważny, często bowiem można trafić na uderzające sztucznością fotografie. Z dwojga złego lepiej nie podejmować się obróbki w ogóle, niż przedobrzyć i zmarnować fajne kadry.
Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z fotografią, warto zapoznać się z powszechnie popełnianymi wpadkami, aby samemu móc ich unikać. Poniżej przygotowaliśmy listę pięciu najczęściej spotykanych błędów w obróbce zdjęć:
1. Nadmierne nasycenie kolorów
Świecąca jak neon trawa, uderzający błękit nieba, kłujące w oczy kolorami kwiaty, czy (o zgrozo!) pomarańczowa opalenizna – taki efekt zwykle uzyskasz przesadzając z nasyceniem barw. Wydawać by się mogło, iż piękne, bogate kolorystycznie zdjęcia, aż proszą się o podbicie saturacji. Tymczasem, to właśnie na tą funkcję trzeba uważać najbardziej. Nie ma nic gorszego niż przejaskrawione, kiczowate fotografie. Jednym ruchem można skreślić choćby najlepsze technicznie ujęcia.
2. Przesadne wyostrzenie szczegółów
Panuje przekonanie, iż dobre zdjęcie to ostre zdjęcie. Owszem, ale nie chodzi tutaj o ostrość wykonaną suwakiem clarity/przejrzystość. O ten istotny niuans trzeba zadbać już na etapie ustawień aparatu podczas sesji. Słabego, niewyraźnego zdjęcia niestety nie uratujemy obróbką. Nie chodzi o to, żeby z ustawień ostrości w ogóle nie korzystać, jeżeli jednak nie zależy Ci na przerysowanym, teatralnym efekcie, musisz robić to z wyczuciem. Szczególnie uważaj, jeżeli na zdjęciu są ludzie. Nadmierne wyostrzenie uwydatni wszelkie niedoskonałości w ich wyglądzie, często pokazując choćby te, których w rzeczywistości nie ma (zbyt ostre rysy twarzy, podkreślone mankamenty, nierówny kolor skóry).
3. Za duży kontrast
Podobny problem jak powyżej. Początkującym fotografom często wydaje się, iż ustawienie większego kontrastu podrasuje zdjęcie. Nada mu dynamiki, dramaturgii i charakteru. Generalnie podniesie jakość. I rzeczywiście, w przypadku większości fotografii delikatne poprawienie kontrastu daje świetny efekt. Ludzkie oko odbiera bowiem kontrastowe obrazy jako atrakcyjniejsze. Ważne by nie popaść w przesadę. Gdy kontrast jest zbyt duży straty w jakości stają się ewidentne. Jasne obszary zaczynają przypominać białe plamy, z kolei ciemne wyglądają jak przypadkowy zlepek kolorowych barw. Bynajmniej nie o to chodzi.
4. Zbyt duży retusz
Popularny problem podczas obróbki portretów. Ponieważ programy graficzne, z Photoshopem na czele, dają w tym obszarze niemal nieograniczone możliwości, łatwo się zagalopować. Nieskazitelna cera, hollywoodzki uśmiech, dziwnie błyszczące oczy - to niestety częste błędy widoczne na zdjęciach przedstawiających ludzi. Co gorsza, wciąż można trafić na fotografie, na których modelka przeszła totalną metamorfozę sylwetki, tracąc nagle zbędne kilogramy, jednocześnie zyskując idealny biust. o ile chcesz, żeby Twoje portfolio zawierało jakościowe zdjęcia z klasą i w dobrym stylu, unikaj jak ognia takich sztuczek. Czasy, w których powszechne było kreowania na zdjęciach nieistniejących postaci, niepodobnych do samych siebie, mamy już za sobą. Oczywiście warto dokonać drobnych korekt niedoskonałości, ale trzeba zrobić to tak, aby nie zmieniać rysów twarzy, ani żadnych innych cech wyglądu modela.
Kurs Photoshop dla fotografa
Zobacz kursFotomontaż w Photoshopie
Zobacz kursKurs Lightroom - rewolucja w fotografii
Zobacz kurs5. Brak obróbki
Czytając powyższą treść mogłeś dojść do wniosku, iż w sumie ta obróbka to niebezpieczna sprawa. Tyle rzeczy da się zepsuć! Może lepiej w takim razie niczego nie ruszać? Niestety, to też nie jest dobra opcja. (Chociaż na pewno lepsza niż przesada). Powszechny mit głosi, iż dobry fotograf potrafi wykonać zdjęcia tak, żeby nic już nie trzeba było w nich zmieniać. Tymczasem brak obróbki to stracona szansa na idealne zdjęcie. Aparat ma za zadanie radzić sobie w każdych warunkach, nie istnieją uniwersalne ustawienia na każdą okoliczność. Rolą fotografa jest następnie dopracować szczegóły indywidualnie. Profesjonaliści zwykle więcej czasu niż na sesjach, spędzają przy komputerze, dopieszczając swoje fotografie. Niuansów jest tutaj masa – praca nad kolorami, tonacją, wyrównanie, temperatura kolorów czy kontrast. Jedno jest pewne – nie ma takiego zdjęcia, którego nie dałoby się udoskonalić umiejętną obróbką.
Podsumowanie
Era sztucznych, nadmiernie przerobionych zdjęć na szczęście dobiega końca. w tej chwili stawia się na naturalność i wyczucie. Warto iść tym tropem i opanować obsługę programów graficznych po to, żeby wydobywać z nich piękno. Dlatego działaj – testuj, sprawdzaj, porównuj, a gwałtownie przekonasz się na czym polega magia obróbki.