Marketing B2B (business to business) na wielu płaszczyznach różni się od działań podejmowanych w ramach B2C (business to client). Promowanie biznesu, usług lub produktów najczęściej powinno zakończyć się podpisaniem umowy – zwykle nie dochodzi więc do standardowej transakcji, a potencjalnego klienta w nazywa się leadem, czyli jednostką potencjalnie zainteresowaną ofertą. Jak zbudować skuteczną strategię marketingową dla B2B? Przedstawiamy 6 niezawodnych sposobów.
Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Opanuj techniki copywritingu, twórz skuteczne treści i zdobywaj nowych klientów, dzięki przemyślanym działaniom content marketingowym Dowiedz się więcej
#1 Marketing automation
Marketing automation nie jest strategią, ale podejściem do realizowanych działań, które ma na celu zmaksymalizować efekty podejmowanych czynności promocyjnych, jednocześnie oszczędzając czas. Aby jednak automatyzacja przebiegała skutecznie i płynnie konieczne jest generowanie leadów, a następnie ich „ogrzewanie”, aby finalnie potencjalny klient podpisał umowę na usługę lub zakup produktu. Istnieje na to wiele sposobów. Podstawowe z nich to:
- Newsletter – to regularny mailing kierowany do odbiorców. Z reguły nie powinien mieć charakteru sprzedażowego. W ten sposób wiele firm dzieli się wiedzą, udowadniając swoje know-how oraz eksperckość. Subskrybenci zapisani do newslettera mogą być potraktowani jako leady, do których w przyszłości będą kierowane inne komunikaty, tym razem z intencją sprzedażową. Odpowiednio zbudowany i interesujący newsletter może być doskonałym źródłem leadów w B2B.
- Pop-up’y – to wyskakujące elementy ukazujące się na stronie. Mogą być kierowane do wszystkich odbiorców, a także do użytkowników o określonym charakterze. Pop-up’y przydają się w wielu sytuacjach – często zachęcają do subskrypcji newslettera, pobrania materiału (PDF), czy wypełnienia formularza kontaktowego.
- Landing pages – to specjalnie przygotowane podstrony, na które trafiają potencjalni klienci. Ich głównym celem jest zachęcenie do wypełnienia formularza kontaktowego lub zapis na newsletter bądź webinar.
Marketing automation możesz realizować przy pomocy specjalistycznych narzędzi, takich jak HubSpot, GetResponse, czy Salesforce.
#2 Reklama Google Ads
Reklamy Google Ads znajdują zastosowanie zarówno w B2B, jak i B2C. Pozwalają skutecznie generować ruch na stronie internetowej, który w sprzyjających warunkach konwertuje. Google Ads pozwala uruchamiać różne typy kampanii reklamowych:
- W wynikach wyszukiwania – reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, najczęściej w górnej części listy.
- W Google Display Network – reklamy wyświetlają się na stronach internetowych, należących do GDN. Takie materiały mogą być kierowane do konkretnego grona użytkowników.
- Na platformie YouTube – reklamy wideo.
- W aplikacjach mobilnych – reklamy graficzne.
Zaletą reklam Google Ads jest możliwość kompleksowej konfiguracji oraz optymalizacji. Dzięki temu reklamodawca wygodnie zarządza dostępnym budżetem, aby maksymalizować efekty kampanii.
#3 Pozycjonowanie strony (SEO)
Pozycjonowanie strony internetowej (SEO: Search Engine Optimization) to proces mający na celu budowanie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. W ten sposób serwis może generować ruch użytkowników. Korzyści wynikające z pozycjonowania to:
- Widoczność – strona internetowa pojawia się na wysokiej pozycji dla popularnych fraz kluczowych. choćby brak kliknięcia buduje świadomość marki i rozpoznawalność w sieci.
- Ruch – użytkownicy chętnie otwierają te strony internetowe, które wyświetlają się na wysokiej pozycji w Google.
- Konwersja – o ile serwis jest odpowiednio zoptymalizowany i zachęca użytkowników do wykonania określonej akcji. Wówczas widoczność oraz ruch przekładają się na konwersję.
Należy pamiętać, iż pozycjonowanie stron internetowych jest strategią długoterminową. Pierwsze efekty SEO zaczynają pojawiać się po około 3 miesiącach, aby z czasem przybierać na sile.
#4 Media społecznościowe
Sposobem na skuteczny marketing w B2B są także media społecznościowe. Warto skupić się nie tylko na prowadzeniu profilu, ale także publikacji reklam, tym samym docierając do kolejnych odbiorców potencjalnie zainteresowanych ofertą. Tego typu materiały pozwalają publikować:
Choć najczęściej reklamy w mediach społecznościowych opierają się na formie tekstowej i graficznej, skuteczne pozostają także posty zawierające wideo. Pamiętaj, iż social media możesz wykorzystywać nie tylko do generowania bezpośredniej sprzedaży, ale również budowania rozpoznawalności, czy poszerzania bazy mailingowej na newsletter.
W przypadku marketingu B2B w mediach społecznościowych szczególną rolę odgrywa LinkedIn. To właśnie z tej platformy korzysta wiele firm, dzieląc się sukcesami, przemyśleniami oraz udostępniając informację o aktualnościach. Z tego względu warto zainteresować się nie tylko stworzeniem i prowadzeniem profilu, ale również uruchomieniem kampanii reklamowej LinkedIn Ads, która przy odpowiedniej konfiguracji oraz optymalizacji może być skutecznym źródłem konwersji. Do Twojej dyspozycji pozostają także pozostałe platformy społecznościowe, gdzie istnieje możliwość publikacji płatnych reklam: Facebook Ads, Instagram Ads oraz Twitter Ads.
Kurs Skuteczny e-mail marketing od podstaw
Zobacz kursKurs Jak pozyskiwać klientów w internecie
Zobacz kursKurs LinkedIn w biznesie - pozyskiwanie klientów i zwiększanie sprzedaży
Zobacz kurs#5 Content Marketing
Content marketing (marketing treści) opiera się na tworzeniu oraz publikowaniu treści, które mają być wartościowe i interesujące dla użytkowników. Choć słowo „content” najczęściej kojarzy się z tekstami, strategia ta polega na budowaniu różnych kreacji, od materiałów wideo, przez grafiki, aż po animacje, artykuły, czy posty w mediach społecznościowych. najważniejsze w tym zakresie jest zbudowanie zainteresowanej bazy odbiorców. Z tego względu content marketing w B2B warto łączyć z płatnymi kampaniami reklamowymi, aby w ten sposób docierać do firm.
To strategia, która wymaga ogromnej kreatywności. Publikowane materiały muszą wyróżniać się na tle konkurencji. W przeciwnym wypadku komunikaty znikną w gąszczu treści publikowanej przez rynkowych rywali.
W content marketingu szczególnie istotne jest prowadzenie firmowego bloga. To miejsce, gdzie firma będzie publikować wartościowe artykuły. Tego rodzaju teksty są:
- źródłem ruchu na stronie;
- sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki;
- metodą na budowanie wizerunku eksperta w branży.
Poza prowadzeniem firmowego bloga w skład content marketingu wchodzą takie elementy jak:
- webinary,
- newsletter,
- case studies,
- ebooki,
- wystąpienia na konferencjach.
#6 Wideo Marketing
Wielu użytkowników preferuje konsumpcję treści wideo. To często wygodniejsze rozwiązanie względem dokładnego zapoznania się z długim artykułem. Co więcej, materiały wideo pozawalają na budowanie naprawdę ciekawych i angażujących kreacji, które mogą stać się viralem w sieci, budując ogromną rozpoznawalność. Z tego względu wideo marketing pozostaje świetną przestrzenią w B2B.
Materiały mogą być publikowane w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, a także dedykowanych platformach (np. YouTube). Wideo wykorzystuje się także w kampaniach reklamowych, aby tego rodzaju content dotarł do jak największego grona odbiorców.
Zdecydowanie największą zaletą wideo marketingu jest przystępna forma, która pozwala skutecznie zaangażować odbiorców.