7 na 10 osób uważa, iż rozpozna oszustwo w sieci. 43 proc. z nich i tak pada ofiarą

300gospodarka.pl 10 godzin temu

Cyberoszustwa to w tej chwili największe zagrożenie dla biznesu i konsumentów na świecie – wynika z raportu Allianz Risk Barometr 2025. Październik, obchodzony jako Miesiąc Świadomości Cyberbezpieczeństwa, przypomina, jak ważna jest codzienna czujność w internecie. Coraz bardziej zaawansowane metody działania cyberprzestępców pokazują, iż choćby osoby świadome ryzyka nie zawsze potrafią się skutecznie obronić.

Oszustwa oparte na sztucznej inteligencji


Jak wynika z badania Allianz, cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, by podszywać się pod znajomych lub współpracowników przy użyciu generowanych głosów i obrazów wideo. Nie maleje też zagrożenie ze strony phishingu, fałszywych połączeń telefonicznych i kradzieży tożsamości.


Dane F-Secure wskazują, iż 69 proc. użytkowników deklaruje umiejętność rozpoznania cyberoszustwa, ale aż 43 proc. z nich padło ofiarą cyberataków w 2024 roku. Z kolei raport Global Anti Scam Alliance pokazuje, iż w 2023 roku konsumenci na świecie stracili w ten sposób 1,026 biliona dolarów.

Allianz rozwija usługę Cyber Ochrona


W odpowiedzi na rosnące zagrożenia Allianz Partners rozwija usługę Cyber Ochrona – kompleksowy pakiet wsparcia dla użytkowników, którzy padli ofiarą cyberataków. Obejmuje pomoc techniczną, prawną i psychologiczną, a także całodobową infolinię i dostęp do ekspertów cyfrowych. Specjaliści pomagają odzyskać dane, przywrócić dostęp do kont, oferują wsparcie prawne oraz działania naprawcze w przypadku naruszenia reputacji w sieci. W razie potrzeby klienci mogą także skorzystać z konsultacji psychologicznych.


– Cyberbezpieczeństwo stało się podstawą codziennego funkcjonowania w świecie online. Dzięki usłudze Cyber Ochrona wspieramy użytkowników w bezpiecznym korzystaniu z technologii i reagowaniu na współczesne zagrożenia cyfrowe – mówi Andrzej Łabędzki, dyrektor ds. sprzedaży w Allianz Partners.

Wartość rynku cyberubezpieczeń rośnie


Z analiz InsightAce Analytic wynika, iż globalny rynek cyberubezpieczeń w 2024 roku był wart 11 mld dolarów. Co więcej, do 2034 roku może osiągnąć wartość 32,3 mld dolarów. To dowód, iż cyfrowa ochrona staje się jednym z filarów współczesnych usług finansowych i ubezpieczeniowych.


Badanie Allianz Risk Barometr 2025 przeprowadzono wśród 3 778 respondentów ze 106 krajów. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm o różnej wielkości i branżach – od dużych przedsiębiorstw po małe firmy, a także brokerzy, underwriterzy i eksperci ds. ryzyka. Respondenci wskazywali najważniejsze globalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na działalność biznesową w nadchodzącym roku.




Polecamy także:



  • Pracownicy cyberbezpieczeństwa są wypaleni. To realne zagrożenie dla firm

  • Blisko co trzeci młody Polak miał już realną styczność z kryptowalutami

  • Ceny OC znów w dół. Toyota wśród najdroższych marek ubezpieczeniowych

Idź do oryginalnego materiału