AI a SEO – co warto wiedzieć?

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

Nagły rozwój sztucznej inteligencji (AI) i jej wpływ dotyczy również marketingu internetowego – w tym SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce, na przykład Google. Okazuje się, iż stosowanie nowoczesnej technologii w takiej formie przyspiesza wiele procesów, znacznie ułatwiając pracę. Czy jednak pozostaje całkowicie bezpieczne i zgodne z wytycznymi wyszukiwarek?


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(171 ocen)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej



Co to jest AI?

Skrót AI oznacza „Artificial Intelligence", co w języku polskim tłumaczy się jako „sztuczna Inteligencja". Termin ten jest powszechnie używany w dziedzinie informatyki i odnosi się do działań, technologii oraz systemów komputerowych, które mają na celu symulowanie ludzkiej inteligencji w różnych formach (np. poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania lub wykonywanie określonych czynności w konkretnej sytuacji).


Jak AI może pomóc w SEO?

AI ma zdolność do analizowania ogromnych ilości danych, wykrywania wzorców, uczenia się na podstawie doświadczeń i podejmowania decyzji. Dzięki tym adekwatnościom, AI może dostarczać wartościowe narzędzia i techniki, które pomagają w optymalizacji stron internetowych i osiąganiu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Doskonałym tego przykładem jest:

  • tworzenie treści;

  • wychwytywanie anomalii w dużych zbiorach danych;

  • automatyzacja prostych procesów;

  • wyciągnie wniosków na podstawie konkretnych informacji.


AI skutecznie pomaga w wielu aspektach SEO. To między innymi:

  • Analiza danych i słów kluczowych – AI jest w stanie przetworzyć dane i analizować trendy, wzorce, a tym samym preferencje użytkowników. Będzie to szczególnie pomocne w identyfikacji odpowiednich słów kluczowych, które są popularne w wyszukiwarkach, a jednocześnie ich intencja ma charakter transakcyjny. Dzięki temu prowadzenie biznesu online (sprzedaż usług lub produktów), staje się znacznie bardziej skuteczne.

  • Tworzenie treści – AI może wspomagać w tworzeniu treści na stronie internetowej poprzez produkowanie wartościowego contentu, zapewniając przy tym poprawność gramatyczną oraz stylistyczną.

  • Personalizacja treści – AI może przygotowywać treści bezpośrednio przystosowane do potrzeb odbiorców, na podstawie konkretnych wytycznych. To również idealne narzędzie do inspiracji w przypadku haseł reklamowych, czy sloganów.

  • Monitorowanie i analiza wyników – AI może automatycznie monitorować wydajność strony pod kątem SEO, śledzić pozycje w wynikach wyszukiwania, analizować ruch na stronie i dostarczać raporty dotyczące kluczowych wskaźników. Dzięki temu reagowanie na zmiany będzie znacznie szybsze, co przełoży się na lepsze wyniki SEO.


Warto pamiętać, iż choć AI dostarcza potężne możliwości w dziedzinie SEO, wciąż niezbędna jest ludzka interwencja i zrozumienie kontekstu biznesowego. Osoba odpowiedzialna za optymalizację strony internetowej zgodnie z SEO może korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, jednak treści, rekomendacje, czy rozwiązania generowane przez AI nie zawsze są bezbłędne. Do osiągnięcia sukcesu konieczna pozostało adekwatna wiedza biznesowa i marketingowa.


Czy stosowanie AI jest zgodne z wytycznymi Google?

Google nie ma nic przeciwko stosowaniu AI w celu optymalizacji stron internetowych, o ile działania te są zgodne z wytycznymi. Dlatego sztuczna inteligencja nie może być wykorzystywana do:

  • rozprzestrzeniania spamu;

  • tworzenia bezwartościowych treści;

  • manipulacji wynikami wyszukiwania.


W rzeczywistości to choćby samo Google często korzysta z technologii AI we własnych systemach i algorytmach, aby poprawić jakość wyników wyszukiwania, tym samym lepiej zrozumieć intencje użytkowników.


Z punktu widzenia wyszukiwarki oraz autorów stron internetowych, najłatwiej jest naruszyć zasady Google poprzez automatyczne tworzenie treści przez AI. Content musi być jakościowy, spełniający oczekiwania użytkowników. W przypadku tematów mających wpływ na życie, zdrowie lub finanse, najlepiej, aby za przygotowaną treścią stał realny autor, a nie sztuczna inteligencja.

Kurs Jak pozyskiwać klientów w internecie

Zobacz kurs

Kurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce

Zobacz kurs

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs

Jednocześnie treści powinny być unikalne, zgodne z tematyką strony i dostosowane do intencji wyszukiwania użytkowników. Dodatkowo tworzone przez AI treści powinny być spójne z naturalnym stylem pisania i językiem, aby uniknąć wrażenia spamu lub sztucznego nagromadzenia słów kluczowych.


Narzędzia wspierające AI w SEO

Na rynku dostępna jest coraz większa liczba narzędzi wykorzystująca AI w celu budowania widoczności strony internetowej. Doskonałym tego przykładem są:

  • Contadu – narzędzie służące do analizy fraz kluczowych oraz tworzenia treści;

  • Pro Rank Tracker – narzędzie wykorzystywane do monitorowania pozycji fraz kluczowych;

  • Scalenut – narzędzie sprzyjające skalowaniu procesów w zakresie produkowania contentu;

  • Nitro Pack – narzędzie wykorzystywane do optymalizacji strony.


Wybór konkretnego narzędzia AI do SEO powinien być uzależniony od Twoich indywidualnych potrzeb. Możesz korzystać z kilku jednocześnie, aby w ten sposób skutecznie budować widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google.

Idź do oryginalnego materiału