Nagły rozwój sztucznej inteligencji (AI) i jej wpływ dotyczy również marketingu internetowego – w tym SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce, na przykład Google. Okazuje się, iż stosowanie nowoczesnej technologii w takiej formie przyspiesza wiele procesów, znacznie ułatwiając pracę. Czy jednak pozostaje całkowicie bezpieczne i zgodne z wytycznymi wyszukiwarek?
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej
Co to jest AI?
Skrót AI oznacza „Artificial Intelligence", co w języku polskim tłumaczy się jako „sztuczna Inteligencja". Termin ten jest powszechnie używany w dziedzinie informatyki i odnosi się do działań, technologii oraz systemów komputerowych, które mają na celu symulowanie ludzkiej inteligencji w różnych formach (np. poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania lub wykonywanie określonych czynności w konkretnej sytuacji).
Jak AI może pomóc w SEO?
AI ma zdolność do analizowania ogromnych ilości danych, wykrywania wzorców, uczenia się na podstawie doświadczeń i podejmowania decyzji. Dzięki tym adekwatnościom, AI może dostarczać wartościowe narzędzia i techniki, które pomagają w optymalizacji stron internetowych i osiąganiu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Doskonałym tego przykładem jest:
- tworzenie treści;
- wychwytywanie anomalii w dużych zbiorach danych;
- automatyzacja prostych procesów;
- wyciągnie wniosków na podstawie konkretnych informacji.
AI skutecznie pomaga w wielu aspektach SEO. To między innymi:
- Analiza danych i słów kluczowych – AI jest w stanie przetworzyć dane i analizować trendy, wzorce, a tym samym preferencje użytkowników. Będzie to szczególnie pomocne w identyfikacji odpowiednich słów kluczowych, które są popularne w wyszukiwarkach, a jednocześnie ich intencja ma charakter transakcyjny. Dzięki temu prowadzenie biznesu online (sprzedaż usług lub produktów), staje się znacznie bardziej skuteczne.
- Tworzenie treści – AI może wspomagać w tworzeniu treści na stronie internetowej poprzez produkowanie wartościowego contentu, zapewniając przy tym poprawność gramatyczną oraz stylistyczną.
- Personalizacja treści – AI może przygotowywać treści bezpośrednio przystosowane do potrzeb odbiorców, na podstawie konkretnych wytycznych. To również idealne narzędzie do inspiracji w przypadku haseł reklamowych, czy sloganów.
- Monitorowanie i analiza wyników – AI może automatycznie monitorować wydajność strony pod kątem SEO, śledzić pozycje w wynikach wyszukiwania, analizować ruch na stronie i dostarczać raporty dotyczące kluczowych wskaźników. Dzięki temu reagowanie na zmiany będzie znacznie szybsze, co przełoży się na lepsze wyniki SEO.
Warto pamiętać, iż choć AI dostarcza potężne możliwości w dziedzinie SEO, wciąż niezbędna jest ludzka interwencja i zrozumienie kontekstu biznesowego. Osoba odpowiedzialna za optymalizację strony internetowej zgodnie z SEO może korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, jednak treści, rekomendacje, czy rozwiązania generowane przez AI nie zawsze są bezbłędne. Do osiągnięcia sukcesu konieczna pozostało adekwatna wiedza biznesowa i marketingowa.
Czy stosowanie AI jest zgodne z wytycznymi Google?
Google nie ma nic przeciwko stosowaniu AI w celu optymalizacji stron internetowych, o ile działania te są zgodne z wytycznymi. Dlatego sztuczna inteligencja nie może być wykorzystywana do:
- rozprzestrzeniania spamu;
- tworzenia bezwartościowych treści;
- manipulacji wynikami wyszukiwania.
W rzeczywistości to choćby samo Google często korzysta z technologii AI we własnych systemach i algorytmach, aby poprawić jakość wyników wyszukiwania, tym samym lepiej zrozumieć intencje użytkowników.
Z punktu widzenia wyszukiwarki oraz autorów stron internetowych, najłatwiej jest naruszyć zasady Google poprzez automatyczne tworzenie treści przez AI. Content musi być jakościowy, spełniający oczekiwania użytkowników. W przypadku tematów mających wpływ na życie, zdrowie lub finanse, najlepiej, aby za przygotowaną treścią stał realny autor, a nie sztuczna inteligencja.
Kurs Jak pozyskiwać klientów w internecie
Zobacz kursKurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce
Zobacz kursKurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Zobacz kursJednocześnie treści powinny być unikalne, zgodne z tematyką strony i dostosowane do intencji wyszukiwania użytkowników. Dodatkowo tworzone przez AI treści powinny być spójne z naturalnym stylem pisania i językiem, aby uniknąć wrażenia spamu lub sztucznego nagromadzenia słów kluczowych.
Narzędzia wspierające AI w SEO
Na rynku dostępna jest coraz większa liczba narzędzi wykorzystująca AI w celu budowania widoczności strony internetowej. Doskonałym tego przykładem są:
- Contadu – narzędzie służące do analizy fraz kluczowych oraz tworzenia treści;
- Pro Rank Tracker – narzędzie wykorzystywane do monitorowania pozycji fraz kluczowych;
- Scalenut – narzędzie sprzyjające skalowaniu procesów w zakresie produkowania contentu;
- Nitro Pack – narzędzie wykorzystywane do optymalizacji strony.
Wybór konkretnego narzędzia AI do SEO powinien być uzależniony od Twoich indywidualnych potrzeb. Możesz korzystać z kilku jednocześnie, aby w ten sposób skutecznie budować widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google.