Pozycjonowanie strony internetowej (Search Engine Optimization) to proces składający się z wielu czynności, których wspólnym celem jest budowanie widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Do szczególnie skutecznych technik wspierających SEO należy analiza content gap.
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
Czym jest content gap w SEO?
Content gap to „różnica treści” występująca w serwisie względem konkurencji. W kontekście SEO termin ten rozpatruje się poprzez analizę widoczności fraz kluczowych. Dzięki temu możliwe jest stworzenie listy słów, na które serwis nie wyświetla się wyszukiwarce – jednak tę lukę kompleksowo wypełniają witryny konkurencyjnie, generujące w ten sposób ruch organiczny.
Wypełnienie różnicy treści znalezionej poprzez analizę content gap umożliwia budowanie widoczności dla wartościowych fraz kluczowych. Działanie to jest jednym z podstawowych elementów marketingu treści wspierającym pozycjonowanie stron internetowych. Technika ta charakteryzuje się skutecznością, ponieważ:
- z reguły nie generuje problemu kanibalizacji treści – content gap to wypełnianie braków, więc istnieje mniejsze ryzyko przypadkowego kanibalizowania się podobnych podstron;
- pozwala budować wartościowe treści dla użytkowników – poprzez content gap znajdziesz frazy, na które serwis nie jest widoczny, ale słowa te znajdują powiązanie z tematyką witryny;
- zmniejsza dystans do konkurencji – serwisy rynkowych rywali pozyskują ruch organiczny przy pomocy fraz, na które Twoja witryna nie jest widoczna. Poprzez content gap ta różnica, a zarazem dystans do konkurencji, ulegną zmniejszeniu.
Narzędzia wykorzystywane do analizy content gap
Ręczna analiza content gap wymaga czasu, choćby w przypadku niewielkich serwisów. Aby kompleksowo podejść do tego procesu, konieczne będzie wykorzystanie specjalistycznych narzędzi wspierających automatyzację. Wyszukiwanie różnic treści względem konkurencji to skuteczna technika pozycjonowania, ale bez odpowiedniego systemu nie wykorzystasz jej potencjału.
Narzędzia wykorzystywane do analizy content gap w SEO to:
- Ahrefs – wykorzystywany podczas pozycjonowania strony do analizowania kondycji witryny, linkowania zewnętrznego oraz wyszukiwania fraz kluczowych. systemu dysponuje dedykowaną funkcją content gap służącą do ukazywania słów kluczowych, na które wyświetla się konkurencja.
- Senuto – wykonanie analizy content gap przy pomocy tego narzędzia możliwe jest dla serwisów, które posiadają treści wyłącznie w j. polskim, węgierskim, czeskim, rumuńskim, słowackim oraz szwedzkim. Należy skorzystać z funkcji „analiza konkurencji”.
- Semrush – narzędzie jest alternatywą systemu Ahrefs. Posiada funkcję „keyword gap” ukazujące różnicę treści względem konkurencji.
- Arkusz kalkulacyjny – bez względu na to, z jakiego narzędzia skorzystasz, wyeksportuj dane do arkusza kalkulacyjnego. Na tym pliku będziesz pracować w celu wyodrębnienia tych fraz, dla których chcesz zbudować widoczność.
Pamiętaj, aby dobrać odpowiednią konkurencję do przeprowadzanej analizy content gap. o ile strony nie będą dopasowane tematycznie, różnica treści będzie duża, ale frazy, na które wyświetla się wskazany rywal, mogą nie mieć potencjału na konwersję dla Twojego serwisu. W przypadku gdy prowadzisz np. biznes e-commerce, najlepszym rozwiązaniem będzie wskazanych innych sklepów internetowych posiadających zbliżony asortyment.
Gdy wyeksportujesz dane z narzędzia analitycznego, należy przejść do ich dokładnej weryfikacji i selekcji, aby w oparciu o content gap zbudować content plan.
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Zobacz kursKurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Zobacz kursKurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku
Zobacz kursJak weryfikować dane z content gap?
Analiza content gap to najczęściej obszerny arkusz kalkulacyjny, opiewający na kilkaset (lub kilka tysięcy) wierszy danych. Przede wszystkim posortuj informacje w taki sposób, aby w pierwszej kolejności zweryfikować frazy najważniejsze cieszące się największym zainteresowaniem użytkowników (search volume).
Następnie staraj się wybierać te wyrażenia, które dla Twojego biznesu mogą generować realne korzyści (konwersja: np. złożenie zapytania ofertowego, wypełnienie formularza kontaktowego lub zamówienie produktów). Tak wyselekcjonowane frazy najważniejsze możesz umieścić w innym pliku, w oparciu o który zbudujesz content plan.
Co szczególnie istotne, każdą wybraną frazę kluczową dokładnie zbadaj poprzez weryfikację, jakie podstrony konkurencji wyświetlają się na dane wyrażenie (artykuł, produkt, kategorie, landing page). Wyniki możesz potraktować jako benchmark podejmowanych działań SEO, realizując podobną strategię.
Kolejną istotną kwestią jest dopasowanie frazy znalezionej w content gap do istniejących podstron w Twoim serwisie. Nie zawsze musisz tworzyć nowy artykuł lub dodatkową kategorię, aby pozycjonować stronę na konkretne wyrażenie. Poszukaj w witrynie adresu URL, który w jakiś sposób będzie powiązany ze słowem znalezionym przy pomocy analizy content gap.
Aby lepiej zobrazować tę kwestię, warto przedstawić przykłady konkretnych sytuacji:
- ubrania damskie – o ile Twój sklep internetowy nie wyświetla się na tę frazę, nie musisz tworzyć dodatkowej kategorii produktowej, po prostu odpowiednio zadbaj o content na kategorii „Odzież damska”, aby ten adres był widoczny również na wyrażenie „ubrania damskie”.
- stoły do salonu – prowadzisz e-commerce, w którym znajduje się kategoria „Stoły”. Konkurencja generuje spory ruch na frazę „Stoły do salonu”. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie utworzenie dodatkowej podkategorii, która będzie zoptymalizowana pod wskazany asortyment. Możesz tworzyć różne podkategorie ze względu na miejsce przeznaczenia, kolor, czy rozmiar, ponieważ tak wielu informacji nie pomieścisz w jednej ogólnej kategorii produktowej.
- jakie opony na lato – prowadzisz sklep z ogumieniem samochodowym. Konkurencja jest widoczna na frazę „jakie opony na lato”. To wyrażenie pasuje doskonale pod artykuł na blogu, ponieważ użytkownicy nie szukają kategorii produktowej, ale przydatnej porady. Przygotuj więc kompleksowy tekst i opublikuj materiał na blogu. W treści możesz polecić konkretne modele opon, które dostępne są w Twoim sklepie, dlatego dodaj do nich linki, aby odbiorca mógł łatwo zapoznać się z rekomendowanym produktem.
Frazy najważniejsze są wyszukiwane przez użytkowników z konkretną intencją (zakupową, nawigacyjną lub informacyjną). Poszczególne słowa znalezione w wyniku content gap powinny posłużyć do stworzenia treści wartościowej dla odbiorców. W ten sposób zadbasz nie tylko o SEO, ale również konwersję swojego serwisu.