Analiza konkurencji w SEO

blog.strefakursow.pl 2 lat temu

Do zbudowania kompleksowej i skutecznej strategii pozycjonowania konieczne jest przeprowadzenie analizy konkurencji w SEO. Twoim celem będzie zbudowanie większej widoczności względem domen z tej samej branży, dlatego należy się im dokładnie przyjrzeć. W ten sposób znacznie łatwiejsze staje się planowanie kolejnych działań, szczególnie o ile pozycjonowanie będzie realizowane w konkurencyjnej branży, gdzie na każdą frazę kluczową rywalizuje ze sobą wiele serwisów.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(148 opinii)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Dlaczego analiza konkurencji w SEO jest istotna?

Google analizuje strony internetowe, aby następnie wyświetlać je w odpowiedniej kolejności. Witryny najbardziej wartościowe dla użytkowników są najlepiej widoczne – generują więc duży ruch. Dlatego Twoja strategia SEO powinna opierać się na analizie konkurencji, dzięki której sprawdzisz, jak prezentują się inne witryny o tej samej tematyce, co Twój serwis. W ten sposób zaplanujesz strategię pozycjonowania tak, aby budować widoczność w wynikach wyszukiwania.

Aby Google doceniło Twoją domenę, musisz dostarczać użytkownikom jakościowe treści. Jednocześnie strona nie może się zbyt długo ładować, a jej profil linkowy powinien być wartościowy i naturalny. Wówczas algorytm podniesie pozycję strony, co spowoduje zwiększenie ruchu organicznego użytkowników. Analiza konkurencji w SEO pozwoli określić, jakie działania należy podjąć w celu skutecznego pozycjonowania strony. Twoim celem powinno być po prostu zbudowanie lepszego serwisu niż te, które aktualnie wyświetlają się na wysokiej pozycji dla wybranych fraz kluczowych.



Analiza konkurencji SEO krok po kroku

Przeprowadzenie kompleksowej analizy konkurencji SEO nie jest trudne, ale wymaga czasu i odpowiednich narzędzi. Porównaj swoją domenę z tymi stronami, które zajmują wysoką pozycję na frazy najważniejsze ważne dla Twojego biznesu. Oto jak przeprowadzić analizę konkurencji SEO krok po kroku:

  • Porównanie aktualnej pozycji – sprawdź, na jakiej pozycji wyświetla się Twoja domena względem konkurencji. Być może na niektóre frazy o niskiej konkurencyjności udało Ci się już zbudować widoczność.

  • Porównanie historycznej widoczności – z biegiem czasu wyniki wyszukiwania się zmieniają. Zobacz, które domeny zbudowały swoją widoczność w ostatnim czasie – to prawdopodobnie pozycjonowane serwisy ze skuteczną strategią SEO.

  • Porównanie ruchu organicznego – jak pozycja przekłada się na ruch organiczny? Pamiętaj, iż nie zawsze domena z dużą liczbą fraz w TOP10 generuje największą liczbę sesji. Czasami lepsze jest zdobycie wysokiej pozycji dla jednego, szczególnie popularnego słowa, zamiast pozycjonować domenę na inne, mniej istotne wyrażenia.

  • Porównanie profilu linkowego – linki prowadzące do strony internetowej są analizowane przez algorytm Google i mają znaczenie podczas pozycjonowania. Z tego względu porównaj swój profil linkowy z konkurencją. Pamiętaj, iż nie ma zbyt dużego znaczenia liczba odnośników, ale ich jakość i tematyczność.

  • Content gap – to raport, który pozwala zwizualizować, na jakie frazy wyświetla się konkurencja, ale Twój serwis nie. W ten sposób zaplanujesz publikację treści, aby w ten sposób budować widoczność. Gdy opublikujesz content, przejdź do jego podlinkowywania (wewnętrznie i zewnętrznie).

  • Link intersect – to raport podobny do content gap, ale w tym przypadku porównuje się profile linkowe. Sprawdzisz, skąd odnośniki pozyskuje konkurencja, a Ty nie. Wypełnienie tej luki pozwoli zbudować profil linkowy o takiej wartości, jak inne domeny, z którymi rywalizujesz.

  • Egzekucja – na podstawie zebranych informacji należy zaprojektować i wdrożyć plan, który pozwoli zbudować widoczność większą niż konkurencja. Pamiętaj, iż SEO to strategia długofalowa. Swoje działania rozłóż w czasie, aby systematycznie wpływać na pozycję fraz kluczowych.


Analiza konkurencji SEO przeprowadzona w ten sposób pozwoli zbadać wszystkie najważniejsze informacje, które mają znaczenie podczas pozycjonowania. Wymienione czynności możesz zrealizować przy pomocy takich narzędzi jak Ahrefs, Screaming Frog oraz SEMrush.

Monitorowanie konkurencji SEO

Wykonanie analizy konkurencji SEO to nie wszystko. Istnieje duża szansa, iż domeny, z którymi będziesz rywalizować w Google, również pozycjonują się na wartościowe frazy kluczowe. Wówczas ważne jest regularnie monitorowanie serwisów oraz obserwowanie, jakie techniki są przez nie wykorzystywane do budowania widoczności.

Pamiętaj, iż dane udostępniane przez specjalistyczne narzędzia dotyczące ruchu organicznego są estymacją, a nie dokładną kalkulacją. Nie mniej, wiele z nich przedstawia dokładne informacje, które możesz traktować jako odnośnik do swojej domeny.

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs

Kurs Google Analytics dla początkujących

Zobacz kurs

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Zobacz kurs

Analiza konkurencji w SEO obejmuje Twojej domeny z wieloma innymi serwisami – im więcej weźmiesz pod lupę, tym przeprowadzanie badania zajmie więcej czasu. Dlatego warto skupić się na weryfikacji kilku, ewentualnie kilkunastu serwisów, wyodrębniając tylko te najlepsze z branży, w której działa Twój biznes.

Idź do oryginalnego materiału