Aplikacja spontaniczna – czyli jak nie stracić kandydatów, którzy już chcą z Tobą pracować!

traffit.com 2 tygodni temu

Czym jest aplikacja spontaniczna w rekrutacji?

Wyobraź sobie, iż kandydat(ka) wchodzi na Twoją stronę Kariera i juz po chwili już wie, iż chce pracować w Twoim zespole. Szuka więc listy otwartych wakatów, ale nie znajduje żadnej rekrutracji, której wymagania spełnia w wystarczającym stopniu.

Wychodzi więc z Twojej strony Kariera. I możliwe, iż już nigdy na nią nie wróci.

Aplikacja spontaniczna to danie kandydatom odwiedzającym Twoją stronę Kariera i social media możliwości dodania swojego CV do Twojej bazy kandydatów.

To idealna metoda, aby nie stracić zainteresowania kandydatów, którzych już udało się zainteresować pracą z Tobą – ale w danym momencie nie znaleźli na liście otwartych wakatów stanowiska dla siebie.

Gdzie warto zbierać aplikacje spontaniczne?

Jest kilka miejsc i okoliczności do zbierania aplikacji spontanicznych:

  1. Strona Kariera – czyli najbardziej naturalne miejsce, które odwiedzają osoby, które chcą z Tobą pracować. Warto dać kandydatom taką możliwość zaraz obok otwartych ofert pracy.
  2. Targi i konferencje – tam masz bezpośredni kontakt z wieloma osobami, których dane możesz przy okazji zdobyć. Możesz np. mieć przy sobie tablet, a na nim prosty formularz.
  3. LinkedIn – często wymieniasz wiadomości prywatne z potencjalnymi kandydatami? Nawet, jeżeli to kandydaci pasywni (nie szukają teraz aktywnie pracy) – to możesz poprosić ich o pozostawienie CV na przyszłość.
  4. Biura Karier na uczelniach – jeżeli jesteś otwarty/a na zatrudnianie stażystów lub osób bez doświadczenia; koniecznie skontaktuj się z biurami Kariera i udostępnij im swój
  5. Twoja stopka e-mail – zobacz, ile maili wymieniasz każdego dnia. Użyj stopki w swojej poczcie e-mail aby zachęcić odbiorców swojej wiadomości e-mail do pozostawienia CV a Twojej bazie.

Aplikacja spontaniczna – dlaczego warto zbierać?

Po pierwsze – aby nie tracić zainteresowania osób, które już udało Ci się przekonać do odwiedzania Twojej strony Kariera.

Kolejnym argumentem za zbieraniem aplikacji spontanicznych są koszty. Zamiast płacić za publikację ofert pracy kiedy wakat się pojawia, warto zbierać aplikacje spontaniczne na bieżąco (i bezpłatnie!) – a następnie wracać do nich, gdy pojawia się stanowisko do obsadzenia.

Co więcej, nasze badania (zobacz raport Benchmarki rekrutacyjne TRAFFIT) wskazują na niesamowitą skuteczność własnej bazy kandydatów jako źródła aplikacji:

Nie zapominajmny o relacjach. jeżeli udało nam się nawiązać z potencjalnymi kandydatami – warto zwieńczyć to zebraniem zgody i aplikacji!

O co pytać w formularzu aplikacji spontanicznej?

Formularz aplikacji spontanicznej jest w swojej budowie podobny do formularza aplikacji na konkretne stanowisko.

Oto kilka wskazówek:

  • Nagłówek – wyjaśnij w nim, iż aplikacja spontaniczna nie oznacza udziału w konkretnym procesie, ale dopisanie do bazy kandydatów – a kontaktu ze strony rekrutera/-rki może spodziewać się, gdy pojawi się nowy wakat, do którego zgłoszona aplikacja pasuje.
  • Zbierz na nim informacje pozwalające na przyporządkowanie kandydata/-tki w bazie do konkretnej grupy talentów – np. o to, w jakich działach Twojej organizacji chciał(a)by rozwijać swoją karierę.
  • Zapytaj, co przekonało daną osobę do złożenia aplikacji spontanicznej
  • Pamiętaj, aby w formularzu aplikacji spontanicznej zbierać zgody RODO na kontakt w ramach przyszłych aplikacji!

Obejrzyj nasz webinar o aplikacjach spontanicznych:

Aplikacje spontaniczne – co z nimi robić?

Błędem popełnianym przez firmy zbierające aplikacje spontaniczne jest… nierobienie nic z nimi.

Dlatego, gdy już zaczniesz je zbierać, pamiętaj o tym aby przy nowo otwieranych stanowiskach zaczynać od przeszukania własnej bazy kandydatów, w tym aplikujących spontanicznie i kontakt z tymi dopasowanymi.

Możesz też uruchomić newsletter do bazy kandydatów; np. raz w miesiącu lub raz na kwartał informować kandydatów mailowo o tym, co dzieje się w firmie oraz o otwartych w danym momencie wakatach.

Np. U nas funkcjonuje TRAFFIT Talent – czyli newslettery oraz cykliczne webinary dla naszej bazy kandydatów. Oto jeden z takich maili:

Aplikacja spontaniczna – przyklady

Oto przykłady z życia wzięte:

TRAFFIT Future Stars

Na stronie Kariera TRAFFIT potencjalni, przyszli kandydaci, mają możliwość pozostawienia swojego CV z podziałem na kategorie: IT, Success Management, Sprzedaż, Marekting i Produkt:

Agencja digitalowa Tigers

I ich strona Kariera, na której – pod listą ogłoszeń – znajduje się opcja załadowania CV do bazy:

Przedsiębiorstwo Produkcji Farmaceutycznej Hasco-Lek S.A.

Tu, na stronie Kariera, znajdują się dwie oddzielne zakładki; z listą otwartych wakatów (po lewej) oraz z formularzem aplikacji spontanicznej (po prawej: Wyślij swoje CV):

Jeśli chcesz zbierać aplikacje spontaniczne i skutecznie nimi zarządzać – wypróbuj bezpłatnie TRAFFIT i zobacz, jak nasz system rekrutacyjny może Ci to ułatwić!

Idź do oryginalnego materiału