Ostatnia aktualizacja 5 kwietnia, 2023
Przepisy regulujące pracę zdalną wchodzą w życie 7 kwietnia 2023 roku. Wraz z nimi pracownicy będą mieli nie tylko określone obowiązki, ale też zagwarantowane prawa dotyczące wnioskowania o pracę zdalną w konkretnych przypadkach. Prawo do takiego trybu wykonywania obowiązków mogą więc zyskać również osoby, które dotychczas nie pracowały jeszcze w trybie home office. Warto już teraz przemyśleć zarządzanie czasem pracy, aby zachować efektywność, a jednocześnie nie zaburzyć higieny odpoczynku potrzebnego do regeneracji.
- Prawie 90% respondentów nie stwierdza żadnych negatywnych efektów pracy zdalnej w kontekście produktywności w pracy;
- Blisko 63% deklaruje polepszenie samopoczucia po przejściu na home office;
- 96% specjalistów(-ek) IT chce pracować w pełni zdalnie lub hybrydowo.
Praca zdalna w liczbach
Nawet jeżeli w najbliższych miesiącach z prawa do pracy zdalnej skorzystają osoby, dla których tryb remote będzie nowością, statystyki na temat efektywności są uspokajające.
Według badania No Fluff Jobs o pracy zdalnej i hybrydowej w IT w 2022 roku, aż 57,7% badanych zauważyło u siebie wyższą produktywność niż w pracy stacjonarnej, a 29,32% deklaruje, iż pozostała ona na tym samym poziomie. Łącznie to aż 87,02% respondentów, którzy nie stwierdzają żadnych negatywnych dla produktywności efektów trybu home office.
Co jeszcze docenili respondenci?
- 40,17% badanych za największy atut pracy zdalnej uważa brak konieczności dojazdu do pracy;
- 18,19% badanych wskazuje na możliwość pracy z dowolnego miejsca;
- 11,58% respondentów najbardziej docenia po prostu pracę z domu;
- 10,48% badanych wskazuje na wyższą wydajność w pracy;
- 9,35% respondentów docenia najbardziej możliwość spędzenia większej ilości czasu z rodziną;
- 7,49% za największy atut uważa elastyczny grafik.
Zarządzanie czasem a home office
Obawy dotyczące przejścia na pracę zdalną zwykle dotyczą pogorszenia produktywności lub zatarcia granicy pomiędzy pracą a życiem prywatnym. O ile tę pierwszą choć częściowo możemy uspokoić wynikami wyżej wspomnianego raportu, to tę drugą warto przemyśleć już teraz.
Planowanie kalendarza i zadań
Zarządzanie czasem pracy na home office np. poprzez prowadzenie kalendarza oraz korzystanie z programów do organizacji zadań może zniwelować niebezpieczeństwo przeciągania wykonywania obowiązków o „jeszcze tylko jedno zadanie na dzisiaj”.
Warto wykorzystywać do pracy narzędzia do planowania zadań, które umożliwią bieżącą kontrolę nie tylko nad listą na dany dzień, ale też nad postępem konkretnych tasków i współpracę z innymi osobami.
W pracy zdalnej świetnie sprawdzi się np. Asana, która pozwala także na integrację z innymi popularnymi narzędziami, m.in.:
- Google Workspace
- Microsoft 365
- Slack
Dzięki tym integracjom, a także elastycznym możliwościom dostosowania widoku interfejsu, zyskujemy bardzo użyteczne środowisko zarówno do pracy indywidualnej, jak i grupowej.
Wydzielone miejsce do pracy
Nie zawsze jest to możliwe, jednak warto rozważyć opcje wydzielenia osobnego miejsca, które będzie służyło wyłącznie do pracy. Zarządzanie czasem łatwiej przychodzi w sytuacji oddzielenia przestrzeni, w której przechodzimy w tryb skupienia i tej, w której spędzamy czas prywatny.
Nie musi to być osobny pokój, choć to byłoby rozwiązanie idealne. Wystarczy, iż uda się wygospodarować dodatkowe miejsce na biurko, przy którym będziemy pracować i choćby symboliczne oddzielenie go od reszty przestrzeni poprzez odpowiednie ustawienie regałów.
Wizualizacja efektów a zarządzanie czasem pracy
Poza bieżącym planowaniem i śledzeniem postępów bieżących zadań, warto ustalić sobie okresy, np. tygodniowe, w których na koniec każdego z nich odfiltrujemy z list zrealizowane zadania. Możliwość zobaczenia na jednej liście zakończonych zadań umożliwi lepsze planowanie w kolejnych tygodniach, a także będzie elementem motywującym. Szczególnie, jeżeli borykamy się z odczuciem przytłoczenia i „stania w miejscu”.