Tylko 44% Polaków w wieku 16–74 lat ma podstawowe umiejętności cyfrowe. Polska jest w tym względzie trzecia od końca w UE. Sprawdź, co trzeba umieć, by nie trafić do grona „cyfrowych analfabetów”.
Według najnowszego raportu Eurostatu „Digitalisation in Europe – 2025 edition”, aż 56% Polaków w wieku 16–74 lata nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych. To jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej – gorzej wypadają tylko Rumunia (28%) i Bułgaria (36%). Średnia dla całej UE wynosi 56%, co oznacza, iż niemal co drugi Europejczyk ma problem z obsługą podstawowych narzędzi cyfrowych.
Aby nie zostać zakwalifikowanym jako „cyfrowy analfabeta”, należy wykazać się umiejętnościami w pięciu kluczowych obszarach:
- wyszukiwanie i ocena informacji w sieci
- komunikacja i kooperacja online (e-mail, wideorozmowy)
- tworzenie treści cyfrowych (np. dokumenty tekstowe)
- dbanie o bezpieczeństwo online (stosowanie silnych haseł)
- rozwiązywanie podstawowych problemów technicznych
Brak umiejętności choćby w jednym z tych obszarów klasyfikuje osobę poza grupą posiadającą „podstawowe kompetencje cyfrowe”.

W krajach takich jak Holandia (83%) czy Finlandia (82%) większość społeczeństwa bardzo dobrze radzi sobie z cyfrową rzeczywistością. Polska, z wynikiem 44%, pozostaje niestety daleko w tyle. Eksperci podkreślają, iż bez podniesienia kompetencji cyfrowych trudno będzie o pełne uczestnictwo w nowoczesnym rynku pracy i korzystanie z usług publicznych online. Pandemia wyraźnie poprawiła cyfrowe kompetencje Polaków – wielu z nas nauczyło się korzystać z e-usług, pracy i nauki zdalnej. Jednak mimo tego skoku, wciąż jesteśmy w „ogonie” Europy.