Design thinking stało się w ostatnich latach bardzo modnym terminem. W wolnym tłumaczeniu to „myślenie projektowe”, które odchodzi od tradycyjnych procesów twórczych na rzecz nowatorskiego, a przede wszystkim elastycznego sposobu tworzenia produktów i usług.
Kurs UX Design - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników
Poznaj warsztat i narzędzia pracy UX Designera. Naucz się rozpoznawać potrzeby użytkowników i zacznij projektować produkty i usługi zgodnie z najlepszymi zasadami User Experience. Dowiedz się więcej
Na czym polega metoda design thinking?
Zgodnie z prostą definicją design thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Jej celem jest dostarczenie innowacyjnych rozwiązań poprzez wykorzystanie specyficznych technik pracy, pobudzających kreatywność. Następnie wszystkie działania przekładane są na schemat biznesowy.
Metoda ta zrewolucjonizowała współczesne podejście do organizacji pracy. Wykorzystują ją start-upy, duże korporacje, agencje marketingowe, ale coraz częściej dociera też do mniejszych firm.
Etapy design thinking
W praktyce można wymienić różne etapy projektowe oraz ich nazewnictwo. Finalnie jednak sprowadzają się one do analogicznej ścieżki działań. Proces design thinking dzieli się na 5 etapów, które płynnie prowadzą przez twórcze projektowanie. Najpopularniejszych podział przedstawia się następująco:
1. Empatyzacja
Jest to głębokie zrozumienie konsumenta i spojrzenie na dane zagadnienie z jego perspektywy. Niezbędna jest tutaj analiza potrzeb, problemów, motywacji i wszystkich innych czynników, które mają przełożenie na jego wybory i zachowania. Powszechnie stosowanymi narzędziami na tym etapie są m.in. mapy empatii, wywiady etnograficzne, ankiety oraz obserwacje użytkowników. Wszystko, co zostanie zebrane na początku ma bezpośrednie przełożenie na kolejne kroki.
2. Definiowanie problemu
Etap ten rozpoczyna się od dokładnej analizy informacji zebranych podczas pierwszej fazy. Celem jest tutaj precyzyjne określenie problemu/zagadnienia, do którego będzie się odnosił cały proces. Często zdarza się, iż uczestnicy mają tendencję do szybkiego i pochopnego definiowania problemu, co może skutkować tym, iż efekty nie będą odpowiadać rzeczywistym potrzebom odbiorców, ewentualnie rozwiążą je tylko częściowo.
Poszerzanie horyzontów i wychodzenie poza dotychczas utarte ramy jest tutaj absolutnie konieczne. Należy też unikać definiowania zagadnienia w zbyt wąskim lub szerokim zakresie – może to bowiem skutkować sporymi ograniczeniami. Warto skorzystać z pomocnych technik, takich jak „5 x dlaczego” lub mapowania problemu na osi „jak vs po co?”
3. Generowania pomysłów
Kolejny etap polega na zaproponowaniu jak największej liczby możliwych rozwiązań zdefiniowanego problemu. Najlepiej w tej sytuacji sprawdza się burza mózgów, która pozwala pozbyć się ograniczeń i uwalnia kreatywne myślenie. Istotnym jest, aby podczas takiej sesji trzymać się pewnych zasad – przede wszystkim nie oceniać pomysłów innych i nie obstawać jedynie przy swojej wizji. Konieczne jest tu elastyczność, obiektywizm i otwarty umysł. Burza mózgów powinna zostać zakończona konkretnym rozwiązaniem, wybranym spośród wyselekcjonowanych wcześniej pomysłów np. poprzez głosowanie na najlepszy z nich.
4. Tworzenie prototypów
Jest to wstępna wizualizacja rozwiązania problemu. Proces ma na celu wspólne sprawdzenie, czy na pewno wybrana wcześniej opcja okaże się odpowiednia. Budowanie prototypów nie powinno być skomplikowanym zadaniem. Można je stworzyć przy użyciu styropianu, kartonu, drewna lub czegokolwiek innego. W przypadku branży usługowej może to być storyboard (scenopis w formie rysunków), a w przypadku stron i aplikacji prototyp wykonany w aplikacji projektowej (np. Figma, Adobe XD). Nie chodzi o zaawansowane technicznie szczegóły, a o odpowiednie odczucia i doświadczenia. Najważniejsza jest wstępna wizualizacja pomysłu – to właśnie ona umożliwi przetestowanie prototypu w środowisku naturalnym.
Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania
Zobacz kursKurs Projektowanie UX w praktyce - model podwójnego diamentu
Zobacz kursKurs Figma - podstawy projektowania interfejsów
Zobacz kurs5. Testy
Ostatnia, niezwykle istotna faza projektu. Polega na testowaniu rozwiązania w naturalnych okolicznościach, bo tylko w ten sposób możemy sprawdzić czy dany produkt funkcjonuje poprawnie i ma szansę się przyjąć. Każdy z prototypów poddawany jest ocenie, po czym najlepszy zostaje wybrany do dalszego udoskonalania. Testy należy powtarzać do momentu uzyskania satysfakcjonujących wyników. Gdy cały proces zakończy się jednoznacznie pozytywną opinią grupy, oznacza to, iż produkt jest gotowy do wypuszczenia na rynek.
Podsumowanie
Design thinking wymaga świadomego postępowania oraz otwartego umysłu. Warto dołożyć starań, by proces został przeprowadzony prawidłowo i w efekcie otrzymać sprawdzone, innowacyjne rozwiązanie w postaci produktu lub usługi precyzyjnie odpowiadającej potrzebom klientów. Ponadto metoda ta, a adekwatnie wykonywana w niej praca warsztatowa przynosi wiele dodatkowych korzyści, takich jak: integrowanie zespołu, poczucie uszanowania i decyzyjności wśród jego członków, możliwość wymienienia się doświadczeniem, spojrzenie na problem z szerszej perspektywy, a choćby pomoc w rozwiązaniu sytuacji konfliktowych.
Nawet o ile termin brzmi początkowo dość enigmatycznie lub przywodzi na myśl modny „korpo slang” warto pochylić się nad tematem i zastosować design thinking w swoje firmie. Uniwersalność tej metody sprawia, iż można z niej czerpać wiele korzyści, bez względu na branżę i skalę biznesu.