Performance marketing jest jedną z najpopularniejszych form promocji marki, produktów i usług w sieci. Skupia się na efektach, a nie samym działaniu. Z tego powodu zapewnia wysoki poziom skuteczności.
Podstawy reklamy w Google Ads (AdWords)
Zdobądź więcej klientów i zwiększ zyski firmy, dzięki skutecznej reklamie internetowej. Opanuj narzędzia Google Ads (AdWords) i naucz się samodzielnie prowadzić i optymalizować kampanie marketingowe. Dowiedz się więcej
Performance marketing w praktyce
Pod pojęciem „performance marketing” kryje się marketing efektywnościowy. To koncepcja, według której reklamodawca płaci za wykonanie konkretnej czynności przez użytkownika. Może być to na przykład zakup produktu, wyświetlenie filmu, otworzenie strony internetowej. Taka czynność nazywana jest konwersją.
W ramach performance marketingu reklamy mogą być publikowane w:
- social mediach – np. Facebook, LinkedIn, YouTube, TikTok;
- wyszukiwarkach internetowych – np. Google, Bing;
- porównywarkach cenowych – Ceneo;
- platformach aukcyjnych i ogłoszeniowych – Allegro, Amazon, OLX;
- stronach www.
Wybór kanału do realizacji performance marketingu powinien być uzależniony od tego, jaki biznes prowadzisz. Nie musisz publikować reklam w obrębie wszystkich serwisów social media, czy na platformach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Najważniejsza jest efektywność – skup się na tych źródłach konwersji, które są najskuteczniejsze.
Modele rozliczeniowe w performance marketingu
Reklamy publikowane w ramach performance marketingu są rozliczane na podstawie konkretnego, wcześniej ustalonego, modelu. To przede wszystkim:
- CPC – koszt za kliknięcie, np. w reklamę
- CPA – koszt za akcję lub pozyskanie, np. wysłanie zapytania o ofertę;
- CPO – koszt za złożenie zamówienia;
- CPS – koszt za sprzedaż (prowizja);
- CPM – koszt dotarcia do 1000 odbiorców.
Podczas prowadzenia działań performance marketingowych stosuje się analitykę – jej celem jest weryfikacja elementów strategii, które nie są wystarczająco efektywne. W ten sposób unika się marnowania budżetu, szczególnie gdy użytkownicy wykonują jakieś działanie, które jest mikrokonwersją, a nie konwersją główną (np. otworzenie strony, ale brak zakupu produktu).
Zalety performance marketingu
Performance marketing należy do strategii, które są precyzyjnie mierzalne. Każda czynność wykonywana przez użytkownika może być dokładnie analizowana. Jednocześnie marketing efektywnościowy jest transparentny – reklamodawca wie, ile zapłaci i za co dokładnie. To pozwala nie tylko optymalizować budżet, ale przede wszystkim osiągać maksymalną skuteczność.
Zaletą performance marketingu jest możliwość rozpoczęcia reklamowania produktu, usługi lub marki w dowolnym momencie. Korzystanie z tej formy promocji biznesu jest w znacznym stopniu niezobowiązujące – wystarczy budżet marketingowy, który zostanie przeznaczony na publikację płatnego materiału.
Kurs Google Ads - optymalizacja kampanii w praktyce
Zobacz kursReklama na Facebooku od podstaw
Zobacz kursReklama na Facebooku dla zaawansowanych
Zobacz kursBez wątpienia atutem jest także kontrola reklamodawcy nad publikowanymi reklamami. Choć performance marketing może być realizowany w wielu różnych kanałach, każdy z nich stawia na elastyczność, transparentność oraz proste zarządzanie kampanią. Podczas mierzenia efektów analizuje się dwa podstawowe wskaźniki: ROAS (Return On Ad Spend) oraz ROI (Return On Investment). Oba pozwalają zweryfikować skuteczność kampanii reklamowej, przedstawiając dokładny zwrot nakładów finansowych. W tym zakresie ROI jest dokładniejszym wskaźnikiem (bierze pod uwagę np. podatki, czy prowizje dla specjalisty ds. performance marketingu). Z kolei ROAS to bezpośrednie przełożenie wydatków na reklamę względem osiągniętych przychodów.