Coca-Cola to jedna z marek, których nie trzeba nikomu przedstawiać. Mimo swojej czołowej pozycji rynkowej na rynku słodkich napojów typu RTD (ready to drink) przez cały czas zapewnia przyzwoitą stopę zwrotu inwestorom. W ciągu ostatnich 10 lat stopa zwrotu (po uwzględnieniu dywidend) wzrosła o ponad 100%. Wynika to z tego, iż firma cały czas powoli zwiększa skalę działania. Dzięki temu notuje wzrost przychodów i zysków na akcję. Firma wciąż utrzymuje bardzo wysoką marżę operacyjną, która w latach 2007 – 2022 tylko raz spadła poniżej poziomu 20%. Niezależnie od rynkowych perturbacji, cen surowców czy kondycji gospodarstw domowych. Oznacza to, iż firma posiada pricing power, czyli umiejętność przerzucania wzrastających kosztów na swoich klientów. W poniedziałek spółka poinformowała o wstępnych wynikach za I Q 2023 roku.
Wyniki lepsze od oczekiwań
Coca-Cola zaraportowała wyniki za I Q 2023 roku, które były lepsze od oczekiwań analityków. Zysk na akcję po oczyszczeniu od zdarzeń jednorazowych wyniósł 68 centów. Analitycy spodziewali się EPS-u na poziomie 64 centów. Z kolei przychody były o 160 mln$ wyższe od oczekiwań i wyniosły około 11 mld$.
Sprzedaż netto wzrosła o 5% do 10,98 mld$. Po oczyszczeniu od zdarzeń jednorazowych organiczne przychody wzrosły o 12%. Z pewnością “pomogła” inflacja. Wzrost kosztów został przerzucony na konsumentów, co spowodowało, iż wzrosła średnia cena za napoje należące do firmy Coca-Cola. jeżeli spojrzy się na wyniki sprzedażowe od względem wolumenu, to sprzedaż wzrosłą o 3% r/r. Powodem była lepsza sprzedaż w Azji oraz Ameryce Łacińskiej.
Spoglądając na segment słodkich napojów gazowanych widać wzrost wolumenu o 3% r/r. Jednak na wyróżnienie zasługuje Coke Zero Sugar, której wolumen wzrósł o 8% r/r. Z kolei sprzedaż wody, napojów izotonicznych oraz napojów na bazie kawy i herbaty wzrósl o 4%. Na szczególną uwagę zasługują napoje na bazie kawy, które wzrosły r/r aż o 9%. Sprzedaż wody butelkowanej wrosłą o 5% r/r. Z kolei sprzedaż produktów mlecznych i na bazie roślin zachował się bardzo słabo. Sprzedaż pod względem wolumenu była płaska w skali roku. Na większą uwagę zasługuje tylko marka Fairlife, która zdobywa udziały rynkowe w Stanach Zjednoczonych.
Prognozy na 2023 rok
Spółka utrzymała prognozy na 2023 rok. Przychody organiczne mają wzrosnąć od 7% do 8%. Natomiast zysk na akcję poprawi się od 4% do 5%. Na początku sesji rynek zareagował pozytywnie na wyniki spółki. Akcje rosły o 1%. Jednak sesja zakończyła się spadkiem kursu spółki o 0,16%.