Darmowy zarys kursu CODESYS
- Lekcja #1: Czym jest? Dlaczego powinieneś go znać?! – PART 1
- Lekcja #2: Jak zainstalować Codesys? – PART 2
- Lekcja #3: Napisz swój pierwszy program w Codesys: Structured Text – Part #3
- Lekcja #4: Jak stworzyć wizualizację Codesys w aplikacji? – Part #4
- Lekcja #5: Wprowadzenie do zmiennych w CODESYS – Part #5
- Lekcja #6: Struktury danych w CODESYS: Praktyczne zastosowanie tablic i struktur – Part #6
- Lekcja #7: Zaawansowane typy danych. Wyliczenia i zmienne lokalne vs. globalne – Part #7
- Lekcja #8: Operatory – Wprowadzenie i praktyczne zastosowania – Part #8
- Lekcja #9: Kontrola przepływu programu: IF, CASE i pętle – Part #9
Tworzenie wizualizacji Codesys w aplikacji może wydawać się skomplikowane, ale dzięki temu przewodnikowi stanie się proste. W tym wpisie pokażemy, jak dodać menedżera wizualizacji, utworzyć ekran i połączyć zmienne z elementami interfejsu.
Dodawanie menedżera wizualizacji
- W Drzewie projektu kliknij prawym przyciskiem myszy Applications.
- Wybierz Dodaj obiekt.
- Wybierz Menedżer wizualizacji.
- W oknie menedżera wizualizacji znajdziesz różne opcje – możesz wybrać styl wizualizacji.
- Kliknij przycisk DODAJ, aby dodać menedżera wizualizacji.
Tworzenie pierwszego ekranu
- Wróć do Drzewa projektu i ponownie kliknij prawym przyciskiem myszy Applications.
- Wybierz Dodaj obiekt i dodaj nową Wizualizację.
- Nazwij ekran, np. Screen_01, i potwierdź.
- Teraz widzisz nowo utworzony ekran.
Dodawanie elementów interfejsu użytkownika
- Przejdź do zakładki Wizualizacja.
- Wybierz sekcję Lampy i przełączniki.
- Przeciągnij i upuść Dip Switch na ekran.
- Wróć do Narzędzi Wizualizacji.
- Wybierz Przycisk przełączający i przeciągnij go na ekran.
- Dodaj lampę, przeciągając i upuszczając ją na ekran.
Łączenie zmiennych z elementami wizualizacji interfejsu
- Kliknij pierwszy przycisk (Przycisk przełączający), a następnie przejdź do Właściwości.
- W polu Zmienna kliknij dwukrotnie i wybierz trzy kropki (…).
- Rozwiń Application, przejdź do PLC_PRG i wybierz zmienną xPB_Button1.
- Naciśnij Enter, aby potwierdzić.
- Powtórz ten proces dla następnego przycisku, wybierając zmienną xPB_Button2.
- Połącz lampę z odpowiednią zmienną (xLamp) i potwierdź, naciskając Enter.
Testowanie programu w Codesys
- Zamknij Menedżera wizualizacji.
- Upewnij się, iż masz otwarte dwa ekrany – PLC_PRG i Screen_01.
- Przejdź do Okno i ustaw je jako Nowa pozioma grupa kart.
- Przejdź do Online i wybierz Pobierz program do symulacji.
- Upewnij się, iż opcja Symulacja jest zaznaczona.
- Kliknij Login, potwierdź klikając Tak, a następnie uruchom program.
Sprawdzanie działania przycisków i lampy
- Włącz pierwszy przycisk – zmienna xPB_Button1 zmieni się na True.
- Aby włączyć lampę, naciśnij kolejny przycisk – lampa powinna się zaświecić.
Wnioski
Gratulacje! Udało Ci się stworzyć prostą wizualizację Codesys i połączyć elementy interfejsu ze zmiennymi. jeżeli chcesz rozwijać swoje umiejętności programowania w automatyce, pamiętaj o podstawach zmiennych – omówimy ten temat w przyszłych postach.
Darmowy zarys kursu CODESYS
- Lekcja #1: Czym jest? Dlaczego powinieneś go znać?! – PART 1
- Lekcja #2: Jak zainstalować Codesys? – PART 2
- Lekcja #3: Napisz swój pierwszy program w Codesys: Structured Text – Part #3
- Lekcja #4: Jak stworzyć wizualizację Codesys w aplikacji? – Part #4
- Lekcja #5: Wprowadzenie do zmiennych w CODESYS – Part #5
- Lekcja #6: Struktury danych w CODESYS: Praktyczne zastosowanie tablic i struktur – Part #6
- Lekcja #7: Zaawansowane typy danych. Wyliczenia i zmienne lokalne vs. globalne – Part #7
- Lekcja #8: Operatory – Wprowadzenie i praktyczne zastosowania – Part #8
- Lekcja #9: Kontrola przepływu programu: IF, CASE i pętle – Part #9