Jest takie pytanie, które zadają sobie nie tylko początkujący rekruterzy, ale też Ci, którzy w branży są już nie od dziś – “Jak rekrutować najlepszych kandydatów?”
Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na skuteczną rekrutację. Choć metod jest wiele, ich efekty mogą się znacząco różnić w zależności od branży, czy choćby stanowiska, które planujemy obsadzić.
Jedną z metod, która może usprawnić rekrutacje i okazać się źródłem prawdziwych talentów jest sourcing kandydatów. jeżeli nie wiesz jeszcze, czym jest sourcing i jak sourcować kandydatów, dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Czym jest sourcing w rekrutacji?
Pojęcie sourcingu występuje w wielu dziedzinach, przez co odnaleźć można wiele różnych definicji. My skupimy się jednak na sourcingu w rekrutacji.
Sourcing możemy ogólnie zdefiniować, jako wszystkie działania rekrutera, których celem jest wyszukanie i pozyskanie kandydata – zwykle pasywnego. To wyszukiwanie i sposób dotarcia do kandydatów, zarówno tych aktywnie poszukujących pracy, jak i tych pasywnych, którzy mogliby samodzielnie nie zaaplikowali by na twoje ogłoszenie o pracę. Poszukiwania te mogą dotyczyć zarówno otwartych rekrutacji, jak i tych, które są dopiero w planach.
Działania sourcingowe możemy powiązać też z działaniami w ramach employer brandingu. W końcu mają one wpływ na budowanie marki pracodawcy oraz pośrednio – marki osobistej rekrutera lub sourcera.
Sourcing – narzędzia
Podstawowymi narzędziami każdego sourcera będą wyszukiwarki i przeglądarki internetowe, portale tematyczne, a także media społecznościowe, w szczególności LinkedIn. Na rynku istnieją też jednak setki darmowych i płatnych rozwiązań, mających na celu ułatwienie i przyspieszenie działań sourcingowych.
Bardzo przydatnym narzędziem dla sourcera może być także wtyczka do sourcingu (link), która gwałtownie zaimportuje profil wybranego kandydata do TRAFFIT i pokaże Ci, czy znajduje się on już w Twojej puli talentów. jeżeli nie, dodanie go do bazy z pomocą wtyczki będzie znacznie łatwiejsze i szybsze.
Techniki i kanały sourcingowe
Istnieje wiele różnych technik i kanałów sourcingowych. To, z których z nich zdecydujesz się skorzystać, zależy tak naprawdę od branży, w której działasz, stanowiska, na które rekrutujesz, a także dostępnych zasobów.
Do najpopularniejszych technik sourcingowych należą boolean search i x-ray search.
Boolean search, to sposób wyszukiwania logicznego, który polega na wykorzystaniu operatorów logicznych (AND – czyli “i”, OR – czyli “lub”, NOT – czyli “nie”) do łączenia słów oraz fraz, dzięki czemu ograniczamy lub poszerzamy wyniki wyszukiwania. Umożliwia to doprecyzowanie kryteriów wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych (np. Google, Bing i inne), mediach społecznościowych (np. LinkedIn), a choćby w systemach ATS (np. TRAFFIT). Aby efektywnie korzystać z boolean search warto stosować także nawiasy (do tworzenia wieloskładnikowych zapytań) oraz cudzysłów (do precyzyjnego definiowania słów oraz fraz).
X-ray search, w dużym skrócie, to nic innego jak wykorzystanie ciągów wyszukiwania typu Boolean w wyszukiwarce internetowej (np. Google). Jest to technika wyszukiwania, która lokalizuje bardzo precyzyjne wyniki w obrębie witryn internetowych. Wykorzystuje łączenie ze sobą słów/fraz, operatorów logicznych oraz symboli w pasku wyszukiwarki internetowej. Aby “prześwietlać” strony internetowe, musimy w wyszukiwarce wpisać odpowiedni operator (podstawowe to np.: site:, intitle:, inurl:), a po dwukropku (bez spacji!) dodać słowa lub frazy kluczowe, które nas interesują. Operatory można łączyć, co daje ogromne możliwości wyszukiwania kandydatów.
Sourcing w rekrutacji – etapy
Sourcing to proces, na który składa się wiele różnych czynności, a jego efekty nie są wcale łatwe do zmierzenia i nieczęsto pojawiają się z opóźnieniem. Dlatego też im szybciej i metodycznie rozpoczniemy cały proces, tym lepiej.
Dla ułatwienia zdecydowaliśmy się podzielić sourcing w rekrutacji na 4 główne etapy.
Etap 1 – Pojawienie się potrzeby rekrutacyjnej
Zazwyczaj wszystko zaczyna się od pojawienia się potrzeby zrekrutowania nowej osoby do zespołu, chociaż nierzadko taką potrzebę można też przewidzieć z wyprzedzeniem. Niezależnie od branży, sourcing możemy rozpocząć zanim jeszcze ogłoszenie o pracę zostanie upublicznione.
Etap 2 – Przygotowanie do sourcingu
Zanim jednak sourcer rozpocznie wyszukiwanie kandydatów, powinien odpowiednio się do tego przygotować. Co będzie potrzebne? Przede wszystkim odpowiednie rozumienie potrzeby rekrutacyjnej i poznanie perspektywy firmy, zespołu i hiring managera. Warto także zrobić rozeznanie na rynku i sprawdzić oferty publikowane przez konkurencję (być może rekrutują na podobne stanowisko).
Etap 3 – Wyszukiwanie i kontakt z kandydatami
Przechodzimy do meritum, czyli do samego wyszukiwania kandydatów. To tu właśnie wykorzystywać będziesz poznane kanały dotarcia, techniki sourcingu, a także wszelkie przydatne narzędzia sourcingowe. Efektem wyszukiwania będzie zbiór potencjalnych kandydatów i odpowiednich danych kontaktowych, które umożliwią Ci nawiązanie relacji. najważniejszy natomiast jest sposób, w jaki relacja ta będzie budowana. Sposób kontaktu, w tym wysyłane do kandydatów wiadomości powinny być odpowiednio dopracowane i spersonalizowane, tak aby zachęciły ich do kontynuowania rozmowy i nie zginęły w gąszczu podobnych komunikatów.
Etap 4 – Candidate nurturing
Candidate nurturing czyli “pielęgnacja” kandydata to strategiczne podejście do budowania i utrzymywania relacji z potencjalnymi kandydatami. Działania te mogą przynieść korzyść nie tylko organizacji, ale też samym kandydatom. Nawet jeśl nie są oni w tej chwili zainteresowani współpracą, mogą przecież zmienić zdanie np. za kilka miesięcy.