Tworzenie stron z zastosowaniem dobrych praktyk user experience (UX) pozwala utrzymywać uwagę użytkownika, dostarczając odbiorcom przyjazne i satysfakcjonujące rozwiązania. Tak zaprojektowany serwis ma większą szansę na konwersję, a czas sesji z reguły trwa znacznie dłużej względem witryn zaniedbujących aspekty UX.
Kurs UX Design - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników
Poznaj warsztat i narzędzia pracy UX Designera. Naucz się rozpoznawać potrzeby użytkowników i zacznij projektować produkty i usługi zgodnie z najlepszymi zasadami User Experience. Dowiedz się więcej
Menu główne i okruszkowe (breadcrumbs)
Menu główne to element strony internetowej, który pozwala użytkownikom wygodnie i płynnie poruszać się po poszczególnych podstronach serwisu. To element nawigacyjny, bez którego korzystanie z witryny staje się praktycznie niemożliwe, a przynajmniej znacznie utrudnione. Menu główne powinno składać się wyłącznie z najważniejszych podstron – staraj się zbudować przejrzystą strukturę, bez implementowania zbędnych adresów URL. Całość powinna być zbudowana w hierarchiczny sposób, tak aby użytkownicy mogli łatwo przejść do podkategorii, którymi są zainteresowani. W przypadku e-commerce lub innych rozbudowanych serwisów, obok menu umieszcza się wyszukiwarkę, gdzie przy pomocy fraz kluczowych możliwe jest znalezienie dowolnych podstron.
Dobrą praktyką UX jest także implementacja menu okruszkowego (breadcrumbs). To element nawigacyjny wyświetlany w górnej części podstrony. Pozwala użytkownikowi określić, w którym dokładnie miejscu aktualnie się znajduje. Breadcrumbs pozwala odbiorcom łatwo wrócić na wyższe w hierarchii adresy URL, co jest szczególnie ważne między innymi w e-commerce, gdzie budowa serwisu bywa skomplikowana.
Responsywność
Zgodnie z raportem strategicznym iAB „Użytkownicy internetu w Polsce” około 75% użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych i desktopowych podczas przeglądania treści w sieci. Dlatego administratorzy serwisów powinni zadbać o responsywność witryny, czyli dopasowanie strony internetowej do różnego rodzaju ekranów (smartfonów, tabletów, laptopów). Dzięki temu zawartość będzie przyjazna w odbiorze dla wszystkich użytkowników, bez względu na to, z jakiego dokładnie urządzenia korzysta odbiorca.
Responsywny serwis wpływa na UX użytkowników, ponieważ zawartość precyzyjnie dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest przeglądana. Dzięki temu użytkownicy nie muszą przewijać strony w poziomie, powiększać lub zmniejszać jej elementów, aby ją komfortowo przeglądać, co może wpłynąć na zadowolenie.
Dodatkowo responsywność ma znaczenie nie tylko w zakresie UX, ale również SEO. Witryny odpowiednio dostosowane do wszystkich typów urządzeń są lepiej oceniane przez algorytm Google. Dlatego posiadanie responsywnej strony internetowej może przyczynić się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie względem osobnej wersji mobilnej serwisu, np. na osobnej domenie (m.xyz.pl). Niestety, dla wyszukiwarki Google subdomena mobilna jest całkiem innym serwisem, niż podstawowa wersja domeny, a wtedy w kontekście SEO należy zadbać o osobną optymalizację dwóch witryn, zamiast jednej.
Dark mode
Dark mode na stronie internetowej to opcja, która umożliwia użytkownikom przeglądanie witryny z ciemnym tłem i z jasnym tekstem lub innymi elementami o odpowiednim kontraście. Takie rozwiązanie jest przyjazne dla użytkowników. Internauta powinien mieć możliwość włączenia i wyłączenia dark mode w dowolnym momencie. Ciemny tryb w wielu sytuacjach redukuje zmęczenie oczu – dodatkowo jest ciekawym wzbogaceniem estetycznym. Dark mode na stronie internetowej może również oszczędzić energię, zwłaszcza jeżeli użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego. Ciemne tło wymaga mniej energii niż jasne, więc korzystanie z dark mode może przedłużyć czas działania baterii, co ma znaczenie dla odbiorcy.
Uruchomienie ciemnego tła z jasnym tekstem umożliwia personalizację doświadczenia użytkownika, ponieważ internauta może wybrać preferowany przez siebie tryb przeglądania strony. Taka opcja pozwala przyciągnąć i zachować uwagę odbiorcy. o ile szukasz ciekawych praktyk UX, które włożysz na swojej witrynie internetowej, dark mode powinien znaleźć się na Twojej liście.
WCAG – wytyczne dostępności treści internetowych
WCAG to skrót od „Web Content Accessibility Guidelines", czyli wytyczne dostępności treści internetowych. W ten sposób określa się międzynarodowe standardy opracowane przez grupę roboczą World Wide Web Consortium (W3C). Celem WCAG jest poprawa dostępności treści internetowych, szczególnie dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy zadbać, aby każdy użytkownik mógł komfortowo zapoznawać się z contentem opublikowanym w obrębie witryny. WCAG dotyczy przede wszystkim dostępności dla osób niewidomych, niedowidzących, głuchoniemych, a także odbiorców korzystających z technologii asystujących. Strona internetowa powinna więc być odpowiednio zbudowana pod kątem UX dla dosłownie wszystkich użytkowników.
Kurs WCAG - dostępność cyfrowa w projektowaniu stron i aplikacji
Zobacz kursKurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania
Zobacz kursKurs UX w biznesie - efektywna praca projektanta
Zobacz kursOptymalizacja czasu ładowania strony
Optymalizacja czasu ładowania strony internetowej jest bardzo ważna, ponieważ może mieć wpływ na wiele czynników związanych z doświadczeniem użytkownika, pozycjonowaniem w wynikach wyszukiwania oraz ogólną wydajnością serwisu. Długi czas ładowania strony internetowej zniechęca użytkowników do korzystania z niej i ma negatywny wpływ na user experience. Problemem będzie także niska konwersja, ponieważ odbiorcy w bardzo krótkim czasie opuszczą witrynę lub w ogóle nie będą czekać na pełne doładowanie poszczególnych zasobów.