DuckDuckGo a Google – jakie są różnice?

enterthecode.pl 1 rok temu

DuckDuckGo jest wyszukiwarką, która pozycjonuje się na liderkę w dbaniu o prywatność użytkowników. W świecie, w którym jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, iż nasza aktywność internetowa pozostawia po sobie ślady, DuckDuckGo może być enklawą spokoju od remarketingu. Duże firmy technologiczne, takie jak Google czy Facebook gromadzą dane pochodzące z aktywności użytkowników, profilując ich sylwetki konsumenckie, by dostarczać m.in. dopasowane do wyszukiwań reklamy produktów i usług. DuckDuckGo stawia na ochronę prywatności podczas wyszukiwania. Jednak czy faktycznie wolelibyśmy z niej korzystać podczas zakupów w sieci? Ja to sprawdziłam.

DuckDuckGo – od czego się zaczęło?

Zanim jednak powiem Wam, jakie mam wrażenia związane z korzystaniem z DuckDuckGo, przytoczę kilka faktów na jego temat.

Wyszukiwarka powstała w 2008 roku w wyniku chęci stworzenia lepszej obsługi wyszukiwania wyników w internecie. Początki istnienia DuckDuckGo to kilka serwerów w piwnicy prywatnego domu założyciela, Gabriela Weinberga.

W 2010 roku DuckDuckGo oficjalnie zadeklarował, iż nie będzie śledzić historii wyszukiwania użytkowników, a rok później do Gabriela Weinberga dołączył pierwszy pracownik i pod koniec tego samego roku DuckDuckGo zmienił siedzibę na Paoli w Pensylwanii. W 2018 roku DuckDuckGo rozszerzył ochronę prywatności poza funkcję wyszukiwania za sprawą dodatkowych usług. Firma zaoferowała aplikację mobilną oraz rozszerzenie do przeglądarki na wszystkich platformach. W 2020 roku wyszukiwarka odnotowała 50 miliardów wyszukiwań.

DuckDuckGo vs Google – najważniejsze różnice

Przeciętny użytkownik internetu może docenić przede wszystkim wygodę wynikającą z pracy algorytmów, dlatego kwestie prywatności mogą schodzić na dalszy plan. Wobec wysoko dopasowanych wyników wyszukiwania, szczególnie pod kątem zakupów, Google jest niezaprzeczalnie wygodniejszy. Jednak tak wysokie dopasowanie wyszukiwań niesie za sobą pewne konsekwencje. Zawierają się one m.in. w śledzeniu naszych kroków podczas używania wyszukiwarki. Kliknięcie w reklamy spowoduje później ich podążanie za nami po całym internecie w formie banerów czy animowanych prezentacji produktów ze sklepów.

Wyszukiwanie produktów w Google

Porównałam wyniki pochodzące z Google i DuckDuckGo używając tej samej frazy do wyszukania interesującego mnie modelu smartwatcha.

Widok wyszukiwania produktu w Google

Podczas wyszukiwania produktów, Google wyświetla karuzelę ofert reklamodawców, które można wygodnie przejrzeć z poziomu samej wyszukiwarki. Pod zdjęciem produktu widzimy nazwę, cenę, włącznie z podkreśloną na zielono obniżką, nazwę sklepu, a także informację o dostawie. Dodatkowo pod karuzelą ofert znajdują się reklamy pochodzące z marketów elektronicznych lub najbardziej dopasowane strony (w tym przypadku oficjalna strona Garmina), a także porównywarka cen. Czyli mamy tutaj zestaw najważniejszych z punktu widzenia klienta linków, które są dla niego potencjalnie najbardziej interesujące.

Elementem poprawiającym user experience jest udostępnianie w SERP-ach dodatkowych wyróżnionych pod wynikami informacji, które zwiększają czytelność linków. Mogą to być wybrane atrybuty produktów, cena lub dodatkowe linki prowadzące do konkretnych miejsc na stronach.

Jednak za wygodę musimy zapłacić danymi pochodzącymi z naszej aktywności. Google gromadzi informacje na temat naszych kliknięć, więc reklamodawcy mogą wyświetlać nam swoje reklamy w różnych miejscach w sieci na długo po tym, jak zamkniemy stronę z ich produktem.

Widok wyszukiwania tego samego produktu w DuckDuckGo

Wyszukiwanie produktów w DuckDuckGo

DuckDuckGo w tym wypadku pozostaje całkowicie w tyle. Wyniki wyszukiwania na pierwszej stronie nie zawierają odnośników do żadnego sklepu (poza główną stroną Garmina). Nie widzimy prezentacji produktów w formie karuzeli, ani też innych linków prowadzących do sklepów, w których możemy zakupić smartwatcha. Pod linkami prowadzącymi bezpośrednio na stronę producenta nie ma żadnych wyróżnionych informacji, co pogarsza czytelność podczas przeglądania. Szybkie porównanie dostępnych ofert jest niemożliwe.

Zmiana typu produktu może mieć wpływ na rodzaj wyników / DuckDuckGo

Nieco lepsze efekty uzyskałam, wpisując inną frazę produktową: buty trekkingowe. W tym przypadku DuckDuckGo zwrócił linki do kategorii wybranych sklepów, ale tylko w SERP-ach. Widżet galerii w przypadku tej wyszukiwarki nie jest zbyt pomocny w zakupach, ponieważ po przejściu do jej szczegółów nie wyświetla statusu dostępności produktu przy wybranych zdjęciach.

Wyszukiwanie ogólnych informacji

Widzimy więc, iż pod kątem zakupów internetowych DuckDuckGo jest mało poręczną wyszukiwarką. A jak wygląda sytuacja w przypadku wyszukiwania innych tematów?

Podobnie jak Google, DuckDuckGo wyświetla wyróżnione informacje w formie bocznych definicji. Preferowanym źródłem dla tej wyszukiwarki najczęściej jest Wikipedia, co ma swoje odzwierciedlenie zarówno w przypadku bocznego wyróżnienia, jak i pierwszego miejsca wyniku pochodzącego właśnie z tej strony.

Wyszukiwanie ogólnych informacji w DuckDuckGo

Nie znajdziemy tu jednak sekcji z podobnymi pytaniami lub innych wyróżnień, np. rich snippets, FAQPage lub innych danych strukturalnych.

Widok galerii w DuckDuckGo

Istnieje jednak kilka rzeczy, za które warto pochwalić galerię tej wyszukiwarki. Po pierwsze, DuckDuckGo pozwala lepiej selekcjonować zdjęcia dzięki bardziej rozbudowanego filtru licencji. Google również posiada tę opcję, jednak znacznie bardziej okrojoną bez precyzyjnych wskazań możliwości wykorzystania obrazu. Po drugie, DuckDuckGo oferuje bardziej rozbudowane opcje innych narzędzi filtrowania w porównaniu do Google. W przypadku tej pierwszej wyszukiwarki mamy do wyboru więcej opcji rozmiarów, typów, a także formatów.

Skróty do wyszukiwania w DuckDuckGo

Interesującą funkcją poprawiającą intuicyjność wyszukiwania jest zastosowanie skrótów do bezpośredniego przeszukiwania wskazanych serwisów. Aby. użyć tej opcji, należy w polu wyszukiwarki wpisać wykrzyknij, po czym wyświetli się lista najpopularniejszych serwisów. Aktualnie DuckDuckGo zawiera aż 13 563 skróty i można zasugerować nowe.

Najpopularniejsze skróty do bezpośredniego wyszukiwania w witrynach / DuckDuckGo

W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, iż ochrona prywatności DuckDuckGo nie obejmuje wyszukiwania tego typu, ponieważ od technicznej strony przeszukujemy informacje już bezpośrednio na wskazanej witrynie.

Idź do oryginalnego materiału