Trwa analiza wartej 20 miliardów dolarów umowy Apple i Google, na mocy której Google będzie domyślną wyszukiwarką na iPhonie. Jak my zgłoszono dziś rano, Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych kontynuuje swoją sprawę przeciwko dominacji Google w branży wyszukiwania – a lukratywna umowa z Apple jest w centrum uwagi.
W nowym pozwie złożonym w tym tygodniu do sądu zauważony przez ReuteraEddy Cue, starszy wiceprezes ds. usług firmy Apple, wyjaśnił, dlaczego firma Apple nigdy nie stworzyłaby własnej wyszukiwarki.
Cue wyjaśnia, iż sąd wierzy, iż środki zaradcze zaproponowane w sprawie Google doprowadziłyby Apple do „rozwoju własnej wyszukiwarki lub wejścia na rynek reklam tekstowych w wyszukiwarce” i konkurowania z dominacją Google. Cue twierdzi jednak, iż „to założenie jest błędne”.
Oto powody Cue, dla których Apple nigdy nie stworzy wyszukiwarki:
- „Apple koncentruje się na innych obszarach wzrostu. Rozwój wyszukiwarki wymagałby przekierowania zarówno inwestycji kapitałowych, jak i pracowników, ponieważ utworzenie wyszukiwarki kosztowałoby miliardy dolarów i zajęłoby wiele lat.
- „Wyszukiwanie gwałtownie ewoluuje ze względu na niedawny i ciągły rozwój sztucznej inteligencji. To sprawia, iż przeznaczanie ogromnych zasobów, które byłyby potrzebne do stworzenia wyszukiwarki, jest ekonomicznie ryzykowne”.
- „Prawna wyszukiwarka wymagałaby zbudowania platformy do sprzedaży reklam ukierunkowanych, co nie jest podstawową działalnością Apple. Apple nie dysponuje taką liczbą wyspecjalizowanych specjalistów ani znaczącą infrastrukturą operacyjną niezbędną do zbudowania i prowadzenia skutecznej firmy zajmującej się reklamą w wyszukiwarkach. Chociaż Apple oferuje reklamy niszowe, na przykład na platformie App Store, reklamy w wyszukiwarkach są inne i wykraczają poza podstawową wiedzę Apple. Budowanie działalności związanej z reklamą w wyszukiwarkach również musiałoby zostać zrównoważone w kontekście wieloletnich zobowiązań Apple w zakresie ochrony prywatności.
Również w tym tygodniu Reuters donosi iż Apple „poprosił o udział w nadchodzącym amerykańskim procesie antymonopolowym Google dotyczącym wyszukiwania online”.
„Google nie może już odpowiednio reprezentować interesów Apple: Google musi teraz bronić się przed szeroko zakrojonymi próbami podziału swoich jednostek biznesowych” – stwierdził Apple w swoim wniosku.
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.