Firma Microsoft ponownie wprowadza dziś na rynek bezpłatną usługę Copilot dla firm w postaci Microsoft 365 Copilot Chat, oferującą możliwość korzystania z agentów AI. Copilot Chat to najnowsza próba Microsoftu, aby przyzwyczaić ludzi do korzystania ze sztucznej inteligencji w pracy i polegać na niej na tyle, aby skusić ich do płacenia 30 dolarów miesięcznie za pełny pakiet Microsoft 365 Copilot.
„To bezpłatny i bezpieczny czat AI oparty na GPT” – wyjaśnia Jared Spataro, dyrektor ds. marketingu AI w firmie Microsoft, w wywiadzie dla Krawędź. „Można przesyłać pliki, dzięki czemu jest bardzo porównywalny z konkurencją. W rzeczywistości uważamy, iż choćby na tym poziomie przewyższa konkurencję”. Spataro nie wymieniłby nazwy konkurencji, ale z pewnością są to ChatGPT i Google Gemini.
Interfejs czatu Copilot.Obraz: Microsoft
Microsoft 365 Copilot Chat to zasadniczo rebranding tego, co kiedyś było Bing Chat Enterprise przed Microsoftem zmienił nazwę na Copilot. w tej chwili obejmuje przede wszystkim dostęp do Agenci AI drugiego pilota bezpośrednio w interfejsie czatu — który wcześniej był dostępny tylko w pełnej wersji platformy Microsoft 365 Copilot — i wymagał miesięcznej subskrypcji wynoszącej 30 USD na użytkownika. Agenci ci działają jak wirtualni współpracownicy i mogą na przykład monitorować skrzynki e-mailowe lub automatyzować serię zadań.
Będziesz mógł tworzyć agenty i używać ich dzięki Copilot Studio, używać agentów korzystających z danych internetowych, a choćby używać agentów opartych na danych służbowych za pośrednictwem wykresu Microsoft. Korzystanie z agentów w usłudze Copilot Chat będzie wyceniane na podstawie miernika Copilot Studio na platformie Azure lub w ramach opcji płatności zgodnie z rzeczywistym użyciem.
„Pierwsze pytanie, jakie zadają mi ludzie, brzmi: «Czy wystawiam ci czek in blanco?»” – mówi Spataro, ale firma Microsoft opracowała mechanizmy kontroli sposobu, w jaki ludzie płacą za dostęp agenta AI. „Sposób kontrolowania rotacji liczników polega na płaceniu na różne sposoby. Jednym ze sposobów jest płatność zgodnie z rzeczywistym użyciem, czyli zasadniczo otwarte konto lub karta, którą spalasz, ale innym sposobem jest skorzystanie z pakietów konsumpcyjnych, a kiedy pakiet się wyczerpie, to koniec.
Czat Copilot kontra Microsoft 365 Copilot.Obraz: Microsoft
Ceny i wskaźniki zużycia są jednak nieco skomplikowane. Firma Microsoft mierzy użycie agenta w wiadomościach, więc klasyczne odpowiedzi, które nie uwzględniają dużych modeli językowych, są wyceniane jako jedna wiadomość, podczas gdy odpowiedzi generatywne kosztują dwie wiadomości, a wszystko, co uzyskuje dostęp do Microsoft Graph (w tym pliki przechowywane w programie SharePoint), będzie kosztować 30 wiadomości.
„Wiadomość jest równa 1 centowi, więc zasadniczo można ją przeliczyć na 1 cent, 2 centy i 30 centów” – wyjaśnia Spataro. „Obraca miernik Azure i spala MACC klienta (Microsoft Azure Consumption Commitment)”.
Firma Microsoft udostępnia kilka przykładowych obliczeń kosztów dla firm, które mogą ulec pokusie korzystania z agentów AI za pośrednictwem czatu Microsoft 365 Copilot:
Hipotetyczny agent w Microsoft 365 Copilot Chat używa danych przechowywanych w Microsoft Graph, aby odpowiadać na pytania pracowników dotyczące zasad HR. Wczoraj agent zużył 200 odpowiedzi generatywnych i 200 dzierżawców uziemienia wykresu dla wiadomości. Zatem tego dnia będzie to kosztować 6400 wiadomości, czyli 64 dolary.
Rzeczywiste doświadczenie czatu w Copilot Chat pozostaje w dużej mierze niezmienione i do zapytań używa GPT-4o. Możesz także przesyłać pliki do Copilot Chat i zlecać im podsumowywanie dokumentów Worda, a choćby analizowanie danych w arkuszach kalkulacyjnych Excel. Możesz zrobić to samo bezpośrednio w programie Word lub Excel, jeżeli zapłacisz za pełny pakiet Microsoft 365 Copilot, zamiast konieczności manualnego przesyłania plików. Spataro twierdzi, iż Microsoft nie ma żadnych planów udostępnienia trybu próbnego usługi Microsoft 365 Copilot, ale jasne jest, iż czat Copilot ma na celu nakłonienie firm do płacenia za korzystanie z funkcji Copilot w aplikacjach pakietu Office.
Copilot Chat jest już popularny wśród firm korzystających z systemu i usług firmy Microsoft. „Mieliśmy Bing Chat Enterprise, którego nazwę zmieniliśmy, i pomimo tego, iż podróż z nazewnictwem trwała trudne do wyśledzenia i trudno jest znaleźć ten produkt, mamy z niego niezwykłą liczbę użytkowników” – mówi Spataro. „Odkryliśmy, iż kiedy zaczynasz z niego korzystać, przyzwyczajasz się do wartości, jaką może ona zapewnić w pracy, i doceniasz ją”.
W związku z trwającą debatą na temat wartości miesięcznej subskrypcji Microsoft 365 Copilot wynoszącej 30 USD na użytkownika Microsoft ma nadzieję, iż Copilot Chat pomoże znacznie większej liczbie firm w przejściu na sposób myślenia oparty na sztucznej inteligencji.