Microsoft ogłosił aktualizacje interfejsu API DirectX, które utorują drogę renderowaniu neuronowemu. Renderowanie neuronowe to koncepcja, w której fragmenty klatki w grafice 3D czasu rzeczywistego są rysowane przy użyciu generatywnego modelu sztucznej inteligencji, który współpracuje z klasycznym potokiem grafiki rastrowej 3D, wraz z innymi udoskonaleniami, takimi jak śledzenie promieni w czasie rzeczywistym. Różni się to od technologii super rozdzielczości opartych na sztucznej inteligencji. Generatywna sztuczna inteligencja jest tutaj zaangażowana w renderowanie klatek wejściowych dla technologii super rozdzielczości. Jedną z podstaw renderowania neuronowego są wektory kooperacyjne, które umożliwiają ścieżkę informacji między konwencjonalnym potokiem graficznym a generatywną sztuczną inteligencją, informując ją, co robi, co musi zrobić model sztucznej inteligencji i jakie są podstawy model jest.
Microsoft twierdzi, iż jego zespół HLSL współpracuje z AMD, Intel, NVIDIA i Qualcomm, aby zapewnić obsługę wektorów kooperacyjnych w ekosystemie DirectX od różnych dostawców. Pierwsze owoce tego wysiłku będą widoczne w nadchodzących procesorach graficznych NVIDIA GeForce RTX z serii 50 „Blackwell”, które będą wykorzystywać wektory kooperacyjne do sterowania cieniowaniem neuronowym. „Neural shaderów można używać do wizualizacji zasobów gry dzięki sztucznej inteligencji, lepszej organizacji geometrii w celu poprawy wydajności śledzenia ścieżki oraz narzędzi do tworzenia postaci w grach z fotorealistyczną grafiką” – twierdzi Microsoft.