Firmy inwestują w cyberbezpieczeństwo, ale poczucie bezpieczeństwa maleje

300gospodarka.pl 4 godzin temu

Polskie firmy coraz intensywniej rozwijają struktury danych. Mimo to jednocześnie spada subiektywne poczucie odporności na zagrożenia. Z raportów KPMG dotyczących cyfrowej transformacji biznesu oraz „Barometru Cyberbezpieczeństwa” wynika, iż specjalne działy ds. cyberbezpieczeństwa ma już połowa firm. Jednak tylko 4 na 10 menedżerów uważa, iż ich organizacje są wystarczająco chronione.

Więcej działów, mniej procedur


Wskaźnik cyberbezpieczeństwa i ryzyka osiągnął poziom 5,9 pkt – o 1 pkt więcej niż rok wcześniej. W 2025 r. 56 proc. firm miało dedykowane działy ds. cyberbezpieczeństwa, co oznacza wzrost o 16 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.


Tymczasem mniej organizacji posiada sformalizowane procedury. Ten odsetek spadł o 13 pkt proc. do poziomu 59 proc. Najlepiej przygotowany jest sektor finansowy, gdzie 82 proc. firm ma procedury, a 73 proc. struktury, które odpowiadają za cyberbezpieczeństwo.

Wydatki na bezpieczeństwo infrastruktury rosną


Odsetek firm planujących znaczący wzrost wydatków na cyberbezpieczeństwo w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększył się o 20 pkt proc. rok do roku. Mimo tego tylko 40 proc. liderów ocenia poziom ochrony swojej organizacji jako wystarczający. To oznacza spadek o 17 pkt proc. względem poprzedniego roku. Firmy wskazują, iż skala i złożoność cyberzagrożeń rosną szybciej niż kompetencje cyfrowe.


– W obliczu coraz bardziej złożonych ekosystemów IT, rosnącej zależności od zewnętrznych dostawców i ekspansji rozwiązań opartych na AI, tradycyjne podejścia do bezpieczeństwa przestają wystarczać. najważniejsze staje się myślenie całościowe – uwzględniające łańcuch dostaw, cykl życia oprogramowania, a także czynnik ludzki – mówi Michał Kurek, partner i szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Firmy pod ostrzałem hakerów


Raport „Barometr Cyberbezpieczeństwa” pokazuje, iż w 2024 r. tylko 17 proc. firm nie odnotowało żadnego incydentu związanego z cyberbezpieczeństwem. To najniższy poziom w historii badania. Największą intensyfikację ataków odnotowały duże przedsiębiorstwa – 55 proc. z nich wskazało wzrost, wobec 38 proc. średnich i 40 proc. małych firm. Jako największe zagrożenie organizacje wymieniają malware i wycieki danych.


Z kolei z „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” wynika, iż największe obawy budzą awarie systemów dostawców zewnętrznych oraz wewnętrznej infrastruktury. Choć cyberataki znalazły się na końcu listy, 64 proc. firm postrzega je jako zagrożenie o co najmniej umiarkowanym wpływie na transformację cyfrową.




Polecamy również:



  • Nowa fala robotyzacji. Fizyczna AI zmienia przemysł, a Polska nie nadąża

  • Boty zalewają internet. Fałszywe opinie kosztują konsumentów miliardy

  • Polacy odkładają niewiele. Tak wyglądają finansowe paradoksy regionów

  • Rekordowy eksport mleka nie maskuje problemów. Rynkowi grozi destabilizacja

Idź do oryginalnego materiału