Więcej działów, mniej procedur
Wskaźnik cyberbezpieczeństwa i ryzyka osiągnął poziom 5,9 pkt – o 1 pkt więcej niż rok wcześniej. W 2025 r. 56 proc. firm miało dedykowane działy ds. cyberbezpieczeństwa, co oznacza wzrost o 16 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tymczasem mniej organizacji posiada sformalizowane procedury. Ten odsetek spadł o 13 pkt proc. do poziomu 59 proc. Najlepiej przygotowany jest sektor finansowy, gdzie 82 proc. firm ma procedury, a 73 proc. struktury, które odpowiadają za cyberbezpieczeństwo.
Wydatki na bezpieczeństwo infrastruktury rosną
Odsetek firm planujących znaczący wzrost wydatków na cyberbezpieczeństwo w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększył się o 20 pkt proc. rok do roku. Mimo tego tylko 40 proc. liderów ocenia poziom ochrony swojej organizacji jako wystarczający. To oznacza spadek o 17 pkt proc. względem poprzedniego roku. Firmy wskazują, iż skala i złożoność cyberzagrożeń rosną szybciej niż kompetencje cyfrowe.
– W obliczu coraz bardziej złożonych ekosystemów IT, rosnącej zależności od zewnętrznych dostawców i ekspansji rozwiązań opartych na AI, tradycyjne podejścia do bezpieczeństwa przestają wystarczać. najważniejsze staje się myślenie całościowe – uwzględniające łańcuch dostaw, cykl życia oprogramowania, a także czynnik ludzki – mówi Michał Kurek, partner i szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Firmy pod ostrzałem hakerów
Raport „Barometr Cyberbezpieczeństwa” pokazuje, iż w 2024 r. tylko 17 proc. firm nie odnotowało żadnego incydentu związanego z cyberbezpieczeństwem. To najniższy poziom w historii badania. Największą intensyfikację ataków odnotowały duże przedsiębiorstwa – 55 proc. z nich wskazało wzrost, wobec 38 proc. średnich i 40 proc. małych firm. Jako największe zagrożenie organizacje wymieniają malware i wycieki danych.
Z kolei z „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” wynika, iż największe obawy budzą awarie systemów dostawców zewnętrznych oraz wewnętrznej infrastruktury. Choć cyberataki znalazły się na końcu listy, 64 proc. firm postrzega je jako zagrożenie o co najmniej umiarkowanym wpływie na transformację cyfrową.
Polecamy również:
- Nowa fala robotyzacji. Fizyczna AI zmienia przemysł, a Polska nie nadąża
- Boty zalewają internet. Fałszywe opinie kosztują konsumentów miliardy
- Polacy odkładają niewiele. Tak wyglądają finansowe paradoksy regionów
- Rekordowy eksport mleka nie maskuje problemów. Rynkowi grozi destabilizacja