57 procent polskich firm odnotowało znaczący wzrost produktywności operacyjnej dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego raportu IBM “The Race for ROI”, opublikowanego 28 października 2025 roku. Badanie przeprowadzone przez IBM we współpracy z Censuswide objęło 3500 przedstawicieli wyższej kadry kierowniczej z dziesięciu państw regionu EMEA, w tym 200 respondentów z Polski. Dane pokazują jednak wyraźną przepaść między dużymi przedsiębiorstwami a sektorem MŚP – podczas gdy 70 procent dużych firm w Polsce zatrudniających od 1000 do 5000 osób odnotowało wzrost produktywności dzięki AI, wśród małych i średnich przedsiębiorstw ten odsetek wynosi jedynie 50 procent.
Raport IBM pokazuje, iż 45 procent wyższej kadry kierowniczej w Polsce wskazuje na AI jako na narzędzie wspierające pracowników poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, co pozwala im skupić się na pracy o wyższej wartości, bardziej kreatywnej i satysfakcjonującej. Około jedna piąta respondentów dodała, iż ich organizacje już osiągnęły zakładane cele zwrotu z inwestycji (ROI) dzięki inicjatywom zwiększającym produktywność opartym na AI, natomiast kolejne 42 procent spodziewa się osiągnąć ROI w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Obszary, w których firmy spodziewają się największych korzyści, to redukcja kosztów (42 procent), oszczędność czasu (45 procent), wzrost przychodów (36 procent), satysfakcja pracowników (50 procent) oraz wyższy wskaźnik Net Promoter Score (45 procent). Zgodnie z wynikami badania, największe wzrosty produktywności dzięki AI osiągane są w obszarach takich jak obsługa klienta (34 procent), projektowanie (29 procent) oraz ogólne zarządzanie (27 procent). najważniejsze korzyści wynikające ze zwiększonej produktywności to lepsze podejmowanie decyzji (46 procent), wsparcie pracowników poprzez automatyzację powtarzalnych zadań (45 procent) oraz wyższa efektywność operacyjna (40 procent).

Dane z regionu EMEA pokazują, iż liderzy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję jako narzędzie do strategicznej transformacji biznesu – spośród 66 procent organizacji, które odnotowały znaczący wzrost produktywności, niemal jedna czwarta (24 procent) przypisuje AI kluczową rolę w zmianie swojego modelu biznesowego. Około jedna trzecia respondentów już dziś wykorzystuje AI do przeobrażania sposobu działania swoich firm poprzez przyspieszanie procesów innowacji (36 procent), przechodzenie z cyklicznego planowania na ciągłe podejmowanie decyzji oparte na danych i AI (32 procent) czy projektowanie łańcuchów wartości wokół technologii AI, zamiast jedynie automatyzować istniejące procesy (32 procent). Niemal połowa liderów (48 procent) wskazuje, iż AI wspiera rozwój kompetencji pracowników – dzięki oszczędności czasu wynikającej ze wzrostu produktywności, pracownicy mogą częściej angażować się w opracowywanie nowych pomysłów (38 procent), podejmowanie decyzji strategicznych i planowanie (36 procent) czy pracę twórczą (33 procent). W Polsce aż 93 procent członków wyższej kadry kierowniczej jest przekonanych, iż agentowa AI przyniesie ich organizacjom wymierny zwrot z inwestycji w ciągu dwóch lat, a dla 89 procent kluczowa jest możliwość zachowania pełnej kontroli nad systemami AI i przetwarzanymi przez nie danymi.
Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę, podkreśla:
“Prawdziwa wartość sztucznej inteligencji w biznesie nie ogranicza się do indywidualnej efektywności – stanowi impuls do strategicznej ewolucji. Nasze badania pokazują, iż choć wciąż AI znajduje się na wczesnym etapie wdrażania, firmy w regionie EMEA, w tym również w Polsce, już teraz odnotowują znaczący wzrost produktywności dzięki włączeniu sztucznej inteligencji do swoich procesów operacyjnych”.
Raport identyfikuje jednak szereg wyzwań – 85 procent respondentów podkreśliło znaczenie przejrzystości systemów i modeli AI, podobny odsetek (84 procent) zwrócił uwagę na potrzebę interoperacyjności, a 85 procent uczestników badania uznało za szczególnie istotną możliwość swobodnego wyboru i dostosowywania rozwiązań lub dostawców AI. Główne bariery we wdrażaniu AI to obawy dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i etyki, w tym ryzyka naruszeń danych oraz wiarygodności samych systemów AI (66 procent respondentów), a także wyzwania związane ze złożonością infrastruktury IT, w tym integracją AI ze starszymi systemami (65 procent). W odpowiedzi na te wyzwania, raport wskazuje pięć kluczowych priorytetów dla liderów: opracowanie efektywnego modelu operacyjnego dla AI, budowanie kompetencji w zakresie AI i kultury innowacji, oswojenie się z niepewnością i szybkim tempem zmian, zrozumienie ryzyk związanych z wdrażaniem AI oraz powołanie międzydziałowej “rady ds. AI” w celu ograniczania ryzyka.









