Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google - Poradnik

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

Gdy opublikujesz stronę internetową, z pewnością chcesz, aby serwis wyświetlał się w wynikach Google. Aby tak się stało, witrynę musi odwiedzić robot indeksujący, czyli oprogramowanie skanujące każdy dostępny adres URL. Następnie strona internetowa jest implementowana do indeksu. Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google i czy istnieje sposób na przyspieszenie tego procesu?


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(166 opinii)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Czym jest indeksowanie strony?

Indeksowanie strony to proces dodawania adresu URL do wyszukiwarki. W przeciwnym wypadku witryna nie może wyświetlać się w wynikach SERP. W przypadku Google procedura dodawania strony do wyszukiwarki zamyka się w kilku krokach:

  • Wykrywanie (detected) – robot wykrył Twoją stronę (np. zauważył prośbę o zaindeksowanie lub link zewnętrzny), ale jeszcze jej nie odwiedził.

  • Skanowanie (crawling) – robot odwiedza witrynę i pobiera zasoby (obrazy, teksty, filmy).

  • Indeksowanie (indexing) – robot zapisuje pobrane zasoby w indeksie Google, a następnie analizuje ich zawartość, najprawdopodobniej przy pomocy algorytmów.

  • Wyświetlanie wyników (search results) – na podstawie analizy strona trafia na odpowiednią pozycję w wynikach wyszukiwania, aby zwracać użytkownikom odpowiedzi dopasowane do ich zapytania.


Gdy robot odwiedzi stronę internetową, proces indeksowania jest bardzo szybki. Ewentualnym problemem bywa czas oczekiwania na odwiedziny, często liczony w tygodniach. Dodatkowym aspektem, o którym należy pamiętać, jest JavaScript. To fragmenty kodu problematyczne dla wyszukiwarki, ponieważ ich zrozumienie wymaga dodatkowego etapu: renderowania.

Oznacza to, iż poza skanowaniem oraz indeksowaniem, Google musi wyrenderować pobraną treść w swoim wewnętrznym środowisku, aby następnie algorytm zrozumiał zasoby JavaScript. Proces ten znacznie wydłuża cały proces dodawania strony do wyników wyszukiwania, dlatego zaleca się maksymalne redukowanie obecności JavaScript w obrębie serwisu.

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Zobacz kurs

Kurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw

Zobacz kurs

Kurs Tworzenie stron internetowych bez kodowania

Zobacz kurs

Jak dodać stronę do indeksu wyszukiwarki Google?

Robot Google musi dowiedzieć się, iż w Internecie powstała nowa strona wymagająca zaindeksowania. To szczególnie ważne zaraz po uruchomieniu serwisu, ponieważ gdy witryna zostanie już raz zaindeksowana, robot będzie do niej regularnie powracać. Dodatkowo wraz z rozwojem strony pozyskiwane są linki zewnętrzne, które sprzyjają indeksowaniu, co upłynnia cały proces i nadaje systematyczności.

Przedstawiamy 4 sposoby na dodanie strony do wyszukiwarki Google:

  • Prośba o zaindeksowanie – wyślesz ją z poziomu Google Search Console. Wyszukaj adres URL w górnym panelu, a gdy narzędzie wyświetli informacje, przejdź do przycisku „Prośba o zaindeksowanie”. Trudno jednoznacznie powiedzieć, po jakim czasie robot odwiedzi adres URL (zwykle kilka dni lub tygodni).

  • Dodanie mapy witryny – mapa witryny to plik z listą adresów URL, który należy zaimplementować w Google Search Console. Jest to szczególnie skuteczna metoda, ponieważ pozwala zaindeksować wiele podstron jednocześnie.

  • Linkowanie wewnętrzne – gdy robot odwiedzi już podstronę, będzie przechodzić do kolejnych (i indeksować je) przy pomocy linkowania wewnętrznego.

  • Linkowanie zewnętrzne – robot może odwiedzić Twoją stronę dzięki linkom zewnętrznym, prowadzącym z innych domen.

Dla uzyskania jak najlepszych efektów rekomenduje się stosowanie wszystkich czterech wymienionych sposobów.


Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google?

Chcesz sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google? Istnieją dwie metody, które możesz wykorzystać:

  • operator site: – wpisz w polu wyszukiwania Google komendę „site:” a następnie wklej adres URL, który chcesz zweryfikować (np.: site:xyz.pl/adres/). o ile wyszukiwarka wyświetli wynik, strona została zaindeksowana.

  • dane z indeksu w GSC – o ile jesteś właścicielem domeny, otwórz panel Google Search Console i w górnym panelu wklej adres URL. Po chwili otrzymasz dane, w tym status indeksacji.

Jeżeli mimo wysyłania próśb o indeksowanie i dodawania mapy witryny URL ciągle nie znajduje się w Google, sprawdź czy:

  • adres nie został wymieniony w pliku robots.txt blokującym dostęp robotom indeksującym;

  • w kodzie HTML podstrony nie znajduje się atrybut noindex, który zabrania indeksowania.


3 proste metody przyspieszające indeksowanie nowych podstron

Dodawanie strony do Google bywa czasochłonne głównie zaraz po uruchomieniu serwisu. Z czasem zapomnisz o tym problemie, gdy witryna zacznie już sprawnie funkcjonować. Musisz jednak zadbać o to, aby robot indeksujący zawsze miał dostęp do nowych podstron, w celu jak najszybszego zaindeksowania. Wykorzystaj do tego:

  • regularną aktualizację mapy witryny – wykorzystaj skrypty lub wtyczki, które będą automatycznie aktualizować mapę XML.

  • linkowanie wewnętrzne do najnowszych podstron – automatyczne i manualne pojawiające się na wpisach blogowych, kategoriach, produktach, opisach usług, itd.

  • optymalizacja crawl budget – podczas wizyty robot może zaindeksować określoną liczbę podstron ze względu na ograniczenia zasobów (crawl budget). Dlatego zablokuj dostęp do tych podstron, które nie powinny być indeksowane (np. koszyk zakupowy, paginacja). Możesz zrobić to przy pomocy atrybutu noindex lub konfiguracji pliku robots.txt. Wtedy robot poświęci więcej czasu w indeksowanie nowych podstron.

Indeksowanie nie jest jednorazowym procesem. Gdy witryna zostanie wykryta i zeskanowana przez roboty, za jakiś czas zawartość adresu URL może się zmienić (np. w wyniku aktualizacji treści lub edycji interfejsu). Dlatego indeksowanie każdej podstrony powinno odbywać się regularnie – stąd tak ważnym elementem jest mapa witryny oraz linkowanie wewnętrzne w obrębie całej struktury domeny.

Idź do oryginalnego materiału