Informacje na temat metaverse mogą albo ekscytować, albo przyprawiać o mdłości. Z jednej strony wizjonerzy oczekują bardziej połączonej i wciągającej przyszłości. Z drugiej strony krytycy ostrzegają przed bezużytecznymi technologiami i niebezpiecznymi inwestycjami. Choć metaverse dla biznesu budzi wiele kontrowersji, to w technologiach, które to otaczają, kryje się mnóstwo możliwości.
Jeśli właściciele firm mądrze zainwestują swój czas i zasoby, może się okazać, iż będą przygotowani na tę przyszłość. jeżeli zaplanują źle lub zostaną w tyle, zaryzykują utratę przewagi na rynku. Poniżej omówimy, jakie pytania powinny zadać sobie firmy, aby pozostać konkurencyjnymi w tym przyszłym świecie.
Możliwości biznesowe metaverse: wyjaśnienie
Metaverse to niezależna, fizycznie odporna, wirtualna platforma, która dostarcza zwiększonych wrażeń immersyjnych poprzez połączenie rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej, fizycznej i cyfrowej. Jest kilka technologii, które często kojarzone są z tą definicją:
- Extended Reality (XR)
- Virtual Reality (VR)
- Mixed Reality (MR)
- Blockchain i kryptowaluty
Firmy postrzegają metaverse jako nowy sposób angażowania klientów i tworzenia nowych możliwości rozwoju. Jest to jedno z narzędzi budowania marki, która ma silną emocjonalną więź z klientami, prowadząc do sukcesu, popytu i długoterminowej lojalności klientów. Oczywiście, na papierze brzmi to fantastycznie, ale jak to wygląda w praktyce?
Immersyjny świat w liczbach
Zacznijmy od przykładu, który zobrazuje zainteresowanie odbiorców platformami metaverse. Roblox to jedno z najbardziej udanych metaverse’ów. Jest to kreatywna platforma, na której użytkownicy mogą budować swoje własne światy i grać w nie z innymi. Według Macro Trends, 12-miesięczny przychód Robloxa zgłoszony 30 września 2022 roku wyniósł 2,215 mld dolarów. Jest to wzrost o 33,39 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Jednak nie wszystkie projekty metaverse ot tak się udają. Przykładowo, Reality Labs firmy Meta odnotowało w 2021 roku stratę o wartości ponad 10 miliardów dolarów. Akcje Meta spadły gwałtownie o 24 proc. w październiku 2022 roku, kiedy to ujawniono, iż wartość firmy zmniejszyła się o 700 miliardów dolarów. Szczegóły stojące za tym są głęboko złożone i wstrząsające dla wszystkich zainteresowanego możliwościami biznesowymi w metaverse. Czy Twoją firmę spotka ten sam los, czy powtórzy ona sukces Robloxa?
Pozycja rynkowa Mety może spadać, ale nie jest to jedyny gracz. Kolejną poważną konkurencją dla Mety jest Apple, które wyraźnie unika terminu „metaverse” podczas prac nad swoimi projektami dotyczącymi rozszerzonej rzeczywistości. Apple przygotował się na sukces z technologiami immersyjnymi ARKit, które osiągają cele bardzo podobne do metaverse Mety, ale w bardziej popularny i atrakcyjny sposób. Dowodzi to, iż wykorzystanie technologii metaverse może przynieść znaczące korzyści biznesowe, pod warunkiem iż strategia będzie przemyślana i o wysokiej jakości wdrożenia.
Zastosowania metaverse w prawdziwym świecie i liderzy rynku
Dla liderów biznesu ważne jest, aby zrozumieć, jak branże wykorzystują technologie metaverse w świecie rzeczywistym, w celu uzyskania pomysłów i głębszego zrozumienia niszy. Prześledźmy kilka rzeczywistych przykładów.
ROZRYWKA
Kiedy słyszysz słowa „metaverse” i „rozrywka”, prawdopodobnie myślisz o grach. Ważne jest jednak, aby nie dać się zmylić. Są gry VR i jest VR społecznościowe. Mogą się one częściowo pokrywać. Pamiętaj, iż metaverse jest definiowane przez jego immersyjną łączność. Gra głównie offline, jak Beat Saber nie zalicza się do gier metaverse.
W 2018 roku wirtualny koncert Marshmello przyciągnął miliony osób w grze wideo Fortnite. Był to sygnał dla wielu, iż duże, immersyjne wirtualne wydarzenia są jak najbardziej realne, choćby jeżeli nie realizowane są w przestrzeni VR. Koncerty Lil Nas X na Robloxie osiągnęły ponad 33 miliony wyświetleń w ciągu czterech występów, które odbyły się w ciągu dwóch dni. Platformy takie jak VRChat nadają się również do wirtualnych wydarzeń typu imprezy rave, kluby taneczne i koncerty.
Wirtualne wydarzenia mają ogromny potencjał monetyzacji dzięki sprzedaży biletów na imprezy i mogą być głównymi elementami kampanii marketingowych dla prawdziwych koncertów.
NIERUCHOMOŚCI I NIERUCHOMOŚCI WIRTUALNE
Istnieją dwie strony użycia technologii metaverse w nieruchomościach: nieruchomości w świecie rzeczywistym oraz nieruchomości wirtualne.
- NIERUCHOMOŚCI W ŚWIECIE RZECZYWISTYM
Apple był przygotowany na sukces w następstwie ogromnych inwestycji Mety. Jednym z ich najpotężniejszych narzędzi są technologie skanowania 3D i AR, które opracowali dla urządzeń mobilnych, a w szczególności czujnik LiDAR znajdujący się w ostatnich generacjach iPhone’a i iPada.
RoomPlan to opracowany przez Apple API Swift, który pozwala aplikacjom wykorzystywać potężny czujnik LiDAR w iPhonie do uchwytywania całych pomieszczeń w 3D w celu tworzenia planów powierzchni. Dotyczy to również mebli i wymiarów pomieszczeń. Agencje nieruchomości mogą wykorzystać to do tworzenia wirtualnych wycieczek, które można oglądać w VR. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie niektóre obyte firmy z branży nieruchomości będą mogły spotkać się z potencjalnymi klientami w VR, wspólnie zwiedzając trójwymiarową wersję mieszkania. Przykładowo, RoomScan firmy Locometric jest aplikacją, która wykorzystuje API, umożliwiając firmom z branży nieruchomości łatwe tworzenie planów powierzchni swoich nieruchomości dla klientów.
- WIRTUALNE NIERUCHOMOŚCI
W porównaniu do własności cyfrowych wirtualne nieruchomości są bardziej podobne do nazwy domeny lub sztuki cyfrowej. Niektórzy inwestorzy są gotowi zapłacić tysiące dolarów za cyfrową sztukę i to samo dzieje się w przypadku wirtualnych nieruchomości.
Wirtualne nieruchomości to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów zastosowań biznesowych metaverse, ponieważ w obecnej formie wiele osób krytykuje ich brak użyteczności. W świecie rzeczywistym nieruchomości mogą być wykorzystywane do czegoś więcej niż tylko do obrotu aktywami. Nieruchomości mogą być rozbudowywane i wykorzystywane do celów biznesowych.
Rosnąca wartość cyfrowych aktywów na platformie Decentraland czyni je atrakcyjną opcją dla inwestorów. Zmiana ta uczyniła je jeszcze bardziej efektywnymi dla inwestorów dzięki zdecentralizowanemu modelowi platformy, pozwalającemu na przechowywanie wirtualnych aktów własności ziemi w blockchainie zamiast w scentralizowanej bazie danych.
Możliwe, iż w przyszłości zdecentralizowane immersyjne platformy VR pozwolą użytkownikom płacić za „wirtualne nieruchomości”. Dzięki temu będzie można tworzyć w tej przestrzeni światy, które będą mogły przyciągać użytkowników i generować dochody. Dzięki temu wirtualne nieruchomości miałyby podobną wartość użytkową do ich odpowiednika w świecie rzeczywistym.
MARKETING I SPRZEDAŻ
Inne zastosowanie, które z powodzeniem wchodzi do metaverse to marketing. Jedną z głównych zalet przestrzeni immersyjnych i łączących jest to, iż pozwalają ludziom angażować się w produkty i usługi z domu, z wyższą jakością niż mogliby to robić ze swojego telefona lub komputera. Przykładowo, firmy handlu detalicznego już zaczęły pozwalać użytkownikom na wypróbowywanie produktów, takich jak ubrania i kosmetyki do makijażu, dzięki wirtualnego „przymierzania” poprzez technologie rzeczywistości rozszerzonej. Wcześniejszy przykład nieruchomości pokazał, jak agenci nieruchomości mogą wykorzystywać modele 3D swoich nieruchomości do marketingu.
Pojawiło się również wiele kolaboracji pomiędzy platformami metaverse i firmami, które pomagają podnieść świadomość i wzbudzić szum dotyczący brandingu i promocji. Przykładowo, Target współpracował z twórcami w Horizon Worlds Mety, aby stworzyć gotycki Target na Halloween, inspirowany prawdziwym Targetem w Chicago, słynącym z niezwykłej żelaznej fasady. Projekt został połączony z linią powiązanych produktów w kampanii nazwanej ’the goth side of Target’ („gotycka strona Targetu”).
Oprócz marketingu istnieją bardziej bezpośrednie sposoby wykorzystania technologii immersyjnych do zwiększenia sprzedaży. Przykładowo, Selfridges współpracował z Charli Cohen i Pokémon, aby stworzyć crossoverowe wydarzenie sprzedażowe, gdzie użytkownicy mogli kupić modę zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym.
OPIEKA ZDROWOTNA
W branży opieki zdrowotnej istnieją w tej chwili dwa ważne zastosowania immersyjnych technologii metaverse: teleporady i edukacja.
- TELEPORADA
Dla większości świadczeniodawców usług medycznych VR nie jest typowo niezbędny, aby teleporada miała miejsce. Do konsultacji i rozmów z klientami wystarczą zwykle wideorozmowy lub komunikacja przez telefon. Istnieją jednak pewne przypadki, w których bardziej immersyjne technologie mogą być przydatne w sposób, którego można się nie spodziewać. Ten sam sprzęt, który służy do śledzenia ruchów ciała człowieka, a choćby ruchu oczu, może być wykorzystany do diagnozy. Ruchy oczu mogą być wykorzystywane do wykrywania takich problemów jak jaskra. Ten sam sprzęt i oprogramowanie do śledzenia ruchu gałek ocznych można wykorzystać do tworzenia „neurologicznych markerów” do diagnozowania chorób typu Alzheimer.
Firma iMining Technologies w marcu 2022 roku zakupiła wirtualną ziemię na Decentraland, aby uruchomić pierwszą na świecie aptekę metaverse. Celem wirtualnej lokalizacji była pomoc pacjentom w przypominaniu o lekach oraz pomoc w uzyskaniu leków na receptę wysyłanych do ich domów. Oferowano również konsultacje online z licencjonowanym farmaceutą w wirtualnej lokalizacji.
- EDUKACJA
Immersyjne szkolenia z wykorzystaniem technologii VR i AR pozwalają lekarzom i studentom symulować operacje. Jest to możliwe nie tylko w przypadku kształcenia nowych pracowników medycznych, ale może również przygotować doświadczonych lekarzy do trudnych operacji dzięki zastosowaniu cyfrowych bliźniaków narządów. Dzięki temu lekarze mogą lepiej zrozumieć, jak bardzo dana operacja może narazić pacjenta na ryzyko przed zabiegiem.
PRODUKCJA
Honeywell wykorzystuje technologie metaverse do szkolenia pracowników dzięki Immersive Field Simulator (IFS). Pracownicy mogą szkolić się w rzeczywistości wirtualnej lub mieszanej z symulowaną wersją rzeczywistego, fizycznego zakładu produkcyjnego. Jest to możliwe dzięki technologii cyfrowych bliźniaków, które mogą dokładnie odwzorować zakład w świecie rzeczywistym.
Dzięki możliwości symulowania centrów produkcyjnych, system firmy Honeywell może przygotować pracowników i przełożonych na awarie maszyn i inne problemy wymagające korekty.
EDUKACJA ONLINE
Immersyjne VR i AR oferują szereg korzyści dla zdalnej edukacji zarówno dla firm, jak i konsumentów. Nauczanie w 3D daje dużo swobody, której nie da tradycyjna edukacja. Przykładowo, nauczanie w 3D koncepcji, jak skład związków chemicznych, badanie struktur architektonicznych itd.
Tego rodzaju doświadczenia pomagają również przełamać bariery dostępu do edukacji, umożliwiając ludziom z całego świata wspólnie studiować i uczyć się. Axon Park to platforma, która pozwala klientom tworzyć wirtualne kursy, a choćby całe kampusy. Przykładowo, Axon Park stworzył symulator szkoleniowy VR PPE, aby pomóc w nauczaniu pracowników służby zdrowia, jak prawidłowo zapobiegać rozprzestrzenianiu się COVID-19.
FINANSE
Metaverse jest zbudowane na cyfrowej gospodarce, która wymaga zaktualizowanych systemów finansowych. Jest to punkt wzrostu zarówno dla tradycyjnych spółek finansowych, które chcą rozbudowywać się online, jak i dla startupów technologii finansowych, które chcą wybrać obiecujące ścieżki rozwoju. Przykładowo, otwarcie wirtualnej lokalizacji jest potencjalnym działaniem w zakresie public relations i dostępności dla instytucji finansowych takich jak banki. Dokładnie to zrobił JP Morgan na Decentraland, otwierając swój wirtualny salon Onyx. Pokazuje to, iż w niedalekiej przyszłości będzie można korzystać z podstawowych usług bankowych online w immersyjnych światach. Banki mogą ostatecznie zaoferować opcje finansowania, takie jak pożyczki i kredyty hipoteczne — w szczególności dla Decentraland i innych platform skupionych na nieruchomościach opartych na blockchain.