Teksty SEO są nieodłącznym elementem strategii pozycjonowania stron w wyszukiwarce. Bez nich zbudowanie widoczności witryny jest praktycznie niemożliwe – lub przynajmniej znacznie utrudnione. W jaki sposób tworzyć content zgodny z SEO i na co zwrócić szczególną uwagę?
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Czym są teksty SEO?
Teksty SEO to content zawierający frazy kluczowe, stworzony z myślą o jednoczesnym pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarce oraz zaspokojeniu potrzeb użytkowników. Treści są pisane w taki sposób, aby być dopasowane do algorytmu ustalającego ranking oraz intencji odbiorców. Tylko wtedy pozytywnie wpływają na SEO i pozwalają budować widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Jeszcze kilkanaście lat temu – a w szczególności przed aktualizacją Panda z 2011 roku – tworzenie tekstów SEO było znacznie prostsze niż obecnie. Wyszukiwarki (np. Google) po prostu analizowały treść w poszukiwaniu słów kluczowych. Następnie na podstawie zawartości contentu „przypisywały” do konkretnego wyrażenia wygenerowanego przez użytkownika listę stron wyświetlaną w wynikach organicznych. Najważniejsze było wielokrotne powtarzanie frazy kluczowej w tekście, umieszczanie jej w nagłówkach oraz linkach wewnętrznych, a także meta danych: title oraz description.
Współczesne teksty SEO są kompletnie inne. Na pierwszym miejscu w wyszukiwarce wcale nie wyświetlają się strony, które mają najdłuższą treść z wieloma powtórzeniami tych samych słów. Znacznie większe znaczenie ma jakość contentu względem ilości. Co ważne, wyszukiwarka taka jak Google dzięki aktualizacjom BERT, czy RankBrain zaczyna postrzegać zależności pomiędzy różnymi sformułowaniami. Na hasło „czarna konsola Sony” użytkownik otrzyma odpowiedzi pasujące do hasła „PlayStation”, choć to słowo wcale nie musi znajdować się na wysoko pozycjonowanej stronie internetowej.
Coraz większe znaczenie w tekstach SEO ma to, czy content zostanie opracowany zgodnie z intencjami użytkowników. o ile internauta wyszukuje hasło „jakie ciśnienie w oponie roweru” to oczekuje konkretnej odpowiedzi. Należy przygotować tekst, który dostarczy poszukiwanych informacji – treść zbyt ogólna zostanie oceniona przez algorytm wyszukiwarki jako bezwartościowa i nie znajdzie się na wysokiej pozycji.
Jak pisać teksty SEO?
Tworzenie treści pod SEO to przede wszystkim publikacja contentu wartościowego dla odbiorców. Jednocześnie teksty powinny zawierać frazy kluczowe, które są popularne. W ten sposób istnieje większa szansa na zbudowanie widoczności w wynikach wyszukiwania. Liczba powtórzeń fraz w treści ma mniejsze znaczenie, podobnie jak ostateczna długość tekstu. Najważniejszym aspektem jest zrozumienie potrzeb oraz intencji odbiorcy.
Sporo wskazówek na temat tego, jak pisać teksty pod SEO, publikuje samo Google. Doskonałym tego przykładem jest dokumentacja Search Quality Evaluator Guidelines ze szczególnym uwzględnieniem rozdziału na temat E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). W ten sposób wyszukiwarka opisuje, jak pracownicy Google oceniają jakość treści na stronach internetowych. Najprawdopodobniej ten benchmark jest wykorzystywany także przez algorytm wyszukiwarki. Choć dokumentacja została opublikowana w 2013 roku, jest regularnie aktualizowana (ostatnio w lipcu 2022 roku), dlatego pozostaje aktualna i stanowi podwaliny współczesnego tworzenia treści SEO.
Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Zobacz kursKurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz kursJak przyspieszać i optymalizować strony
Zobacz kursNajważniejsze wnioski z Search Quality Evaluator Guidelines:
- w przypadku specjalistycznych treści podawaj źródła danych;
- tworzonym treściom na blogu przypisuj autora (najlepiej specjalistę z branży);
- zrozum odbiorcę i stwórz treść, która będzie chętnie czytana;
- aktualizuj stare treści;
- twórz evergreen content;
- pisz dla użytkowników, a nie robotów wyszukiwarek.
Tworzenie contentu z myślą o pozycjonowaniu strony staje się łatwiejsze z pomocą specjalistycznych narzędzi. Wiele aplikacji dysponuje autorskim oprogramowaniem, które analizuje najlepsze wyniki wyszukiwania, aby w ten sposób przygotowywać wytyczne do tworzenia treści. Choć narzędzia te zawierają wyłącznie wskazówki, jest to jak najbardziej wartościowy kierunek dla osób, które chcą publikować content przyjazny SEO. Przykładem takich aplikacji jest Contadu, SurferSEO oraz Senuto.
Przydatne porady podczas pisania pod SEO:
- analizuj frazy kluczowe, szczególnie popyt i konkurencyjność;
- w treści zamieszczaj odpowiedzi na pytania internautów;
- unikaj kanibalizacji fraz kluczowych;
- korzystaj ze specjalistycznych narzędzi analitycznych,
- z publikowanych treści linkuj wewnętrznie do innych podstron.
Czy sam tekst SEO wystarczy do pozycjonowania strony?
Wyszukiwarki podczas ustalania pozycji stron internetowych biorą pod uwagę wiele elementów. W przypadku Google jest to ponad 200 różnych czynników rankingowych. Content ma ogromne znaczenie w SEO, jednak nie jest wszystkim, czego potrzebujesz, aby zbudować widoczność serwisu w celu pozyskiwania ruchu organicznego. Poza tworzeniem tekstów równie ważna jest optymalizacja serwisu: czas ładowania, usunięcie ewentualnej kanibalizacji fraz, responsywność, nawigacja. Dodatkowo wpływ na pozycjonowanie ma także link building – o ile do strony internetowej nie prowadzą żadne odnośniki z zewnętrznych domen, zbudowanie widoczności w wyszukiwarce będzie utrudnione.
Zobacz jak przeprowadzić audyt SEO, czyli analizę widoności strony w wyszukiwarce.