Jak skutecznie pozyskać dobrego pracownika? 4 Najczęstsze błędy rekruterów

blog.strefakursow.pl 2 lat temu

Świadomi i zorientowani na sukces zarządcy firm wiedzą, iż najlepszą inwestycją w rozwój są ludzie. Nowoczesne technologie, świetny sprzęt, prestiżowe biuro i dobry marketing - to wszystko ma znaczenie, jednak bez odpowiedniego kapitału ludzkiego nie ma szans, aby wypłynąć z biznesem na szerokie wody. Zatrudnienie dobrych pracowników, którzy wniosą do firmy wiedzę, pasję i doświadczenie jest kluczowym czynnikiem w kwestii rozwoju każdego przedsiębiorstwa.


Kurs Jak skutecznie rekrutować pracowników
5.0
(9 opinii)

Dowiedz się gdzie szukać najlepszych pracowników, jak sprawnie przeprowadzać proces rekrutacji i wdrażać onboarding! Dowiedz się więcej


Rekrutacja – jej znaczenie i wpływ na firmę

Sam proces rekrutacji niestety bywa skomplikowany i często przysparza sporo trudności. Żeby nie marnować czasu i środków na krótkotrwałe zatrudnianie niewłaściwych ludzi, należy bardzo skrupulatnie przygotować całą procedurę. Rekrutacja oprócz swojego zasadniczego zadania, czyli wyłonienia odpowiedniej osoby do współpracy, pełni przy okazji jeszcze jedną istotną rolę – buduje opinie o firmie na rynku. Dlatego niezwykle ważne jest komu powierzamy to zadanie. Od profesjonalizmu rekrutera bowiem będzie zależało ogólne wrażenie i postrzeganie pracodawcy przez kandydatów. Nie pozwólmy na to, żeby nieodpowiednie przygotowanie podczas rekrutacji negatywnie wpłynęło na wizerunek firmy.


Czego zatem unikać i co robić, żeby to ważne przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem?

Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej popełnianych błędów podczas procesu pozyskiwania nowego pracownika.

1. Słaba znajomość stanowiska, na które się rekrutuje

To kardynalny błąd często popełniamy już na wstępie. Sprawa jest dość oczywista – o ile kilka wiesz o stanowisku, które chcesz obsadzić, nie będziesz choćby w stanie dobrze przygotować oferty pracy. Precyzyjny opis zadań, oczekiwań i wymagań to punkt odniesienia w całym procesie. Na jego podstawie w kolejnym etapie weryfikuje się aplikacje. Nie ma szans wykonać tego zadania dobrze bez szczegółowej znajomości stanowiska. Co gorsza, niekompetencje w tym zakresie od razu odczują kandydaci zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne. Rekruter potrafiący udzielić jedynie zdawkowych odpowiedzi na pytania dotyczące danej pracy bynajmniej nie zrobi wrażenia profesjonalisty, a sam nie będzie w stanie wyłonić najodpowiedniejszej osoby.

2. Zbyt skomplikowana struktura rozmów kwalifikacyjnych

Jeżeli prowadzony przez Ciebie proces rekrutacji składa się z kilku etapów, które w dodatku dzielą spore odstępy czasu, stracisz większość najlepszych kandydatów. Z badań wynika, iż jeżeli kandydaci nie dostali ostatecznej odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni od pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej, ponad 60% z nich straci zainteresowanie ofertą. W przypadku trzech tygodni będzie to już prawie 80%. Dobra organizacja i szybka (ale nie pochopna) decyzja mają tu ogromne znaczenie. Bez względu na stanowisko, rekrutacja powinna składać się maksymalnie z dwóch etapów i trwać nie dłużej niż 8-10 dni.


3. Pytania o sprawy osobiste

To ogromne faux pas wciąż nierzadko zdarza się podczas rozmów kwalifikacyjnych. Prawo zabrania dyskryminacji kandydatów ze względu na płeć, religię, orientację seksualną, poglądy polityczne czy plany związane z życiem rodzinnym. Pod żadnym pozorem nie zadawaj pytań z tej kategorii. Zadaniem rekrutera jest dopasowanie kandydata do stanowiska wyłącznie pod względem kompetencji i doświadczenia zawodowego. o ile nie chcesz odstraszyć rozmówców, wystawiać sobie oraz firmie negatywnej opinii, a czasem choćby narazić się na poważniejsze nieprzyjemności, kategorycznie unikaj poruszania prywatnych kwestii podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Kurs Jak skutecznie motywować i budować zaangażowanie pracowników

Zobacz kurs

Kurs Skuteczny menedżer - najważniejsze kompetencje

Zobacz kurs

Umiejętności miękkie w pracy zdalnej - budowanie relacji i organizacja pracy

Zobacz kurs
4. Nadmierne przywiązywanie wagi do treści CV

Kompetencje twarde mają znaczenie – to oczywiste. Nie zatrudnisz osoby nie znającej dobrze angielskiego na stanowisko wymagające częstego kontaktu z zagranicznymi kontrahentami, czy kogoś nieposługującego się biegle excelem w charakterze księgowego. Jednak przesadne przywiązywanie wagi do umiejętności twardych zwykle powoduje, iż na dalszy plan schodzą te miękkie – równie ważne. Miej na uwadze, iż wiedzę merytoryczną przy odpowiednim zaangażowaniu można uzupełnić w miarę gwałtownie i łatwo. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku tak istotnych cech jak komunikatywność, umiejętność pracy w grupie, czy odporność na stres. Zachowanie równowagi i dopasowanie kandydatów pod jednym i drugim kątem jest w tym przypadku bardzo istotne.


Podsumowanie

Kluczem do skutecznej rekrutacji jest dobre przygotowanie i stosunek rekrutera do kandydatów. Najgorsza z możliwych opcji to pójście na żywioł. Brak odpowiedniej wiedzy na temat specyfiki stanowiska oraz zadawanie przypadkowych pytań podczas rozmowy z pewnością nie zaowocują wyłonieniem najlepszego do współpracy kandydata. Nadrzędna zasada, sprawdzająca się w wielu dziedzinach życia, również w tym przypadku brzmi „Traktuj innych tak, jak sam chciałabyś być traktowany”. Proces rekrutacyjny to nie loteria. Profesjonalne podejście buduje wizerunek i przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas, budżet oraz zasoby firmy przeznaczone na rekrutację.

Idź do oryginalnego materiału