Strategia marketingowa to zbiór metod wykorzystywanych przez organizację w celu promowania marki, a także oferowanych dóbr – usług lub produktów. Jej bezpośrednim efektem jest wzrost rozpoznawalności oraz sprzedaży. Jak przygotować kompleksową strategię i co powinna zawierać?
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej
Co powinna zawierać strategia marketingowa?
Sposób projektowania strategii marketingowej zmieniał się na przestrzeni ostatnich lat na skutek digitalizacji oraz rozwoju świata cyfrowego. w tej chwili zdecydowana większość firm tworząc taką dokumentację, opiera się na tym, aby budować rozpoznawalność w Internecie, upatrując w tym medium źródła przychodów.
Strategia marketingowa zawsze jest tworzona indywidualnie, na bazie potrzeb i charakterystyki konkretnej firmy. Najlepiej przygotować ją przed rozpoczęciem ekspansji na rynku, aby promować markę (a także oferowane usługi lub produkty) w sposób maksymalnie skuteczny. Kompletna strategia marketingowa powinna zawierać:
- informacje na temat sprzedawanych dóbr – wskazanie usług lub produktów priorytetowych oraz dodatkowych;
- wyróżniki na tle konkurencji – warto wypisać cechy, które odróżniają organizację oraz jej produkty lub usługi od innych marek na rynku, ponieważ te charakterystyczne elementy zostaną wykorzystane w celach promocyjnych;
- budżet marketingowy – ile firma przeznaczy na działania reklamowe;
- cele biznesowe – wyznaczenie konkretnych aspiracji pozwoli znaleźć punkt odniesienia podczas realizacji strategii marketingowej;
- model sprzedażowy – w jaki sposób usługi lub produkty będą dostarczane klientom;
- kanały marketingowe – jakie media zostaną wykorzystane do promocji organizacji;
- techniki cross-sellingu oraz up-selling – czy dosprzedaż i sprzedaż krzyżowa będą realizowane, a o ile tak, to w jaki sposób;
- analiza SWOT – mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia;
- estymacje krótkoterminowe i długoterminowe – jakie wyniki zapewni strategia marketingowa po miesiącu, roku i kilku latach;
- narzędzia – z jakich narzędzi będzie korzystać firma, aby wspierać działania marketingowe oraz monitorować efekty realizowanej strategii.
Strategia marketingowa powinna być maksymalnie konkretna, a jednocześnie zrozumiała dla całej organizacji – w tym dla nowych osób, które do niej dołączą w przyszłości.
Kanały marketingowe
Istnieje szereg kanałów marketingowych, z których pomocą biznes może generować sprzedaż. Ważne jest to, aby inwestować w odpowiednie z nich, tym samym budując przewagę konkurencyjną.
Do podstawowych kanałów marketingowych należą:
- Social media – choćby o ile biznes nie sprzedaje online, powinien być dostępny w mediach społecznościowych. Ludzie szukają firm na Facebooku, aby zdobyć numer telefonu lub adres. Przeglądają fotografie udostępnione na Instagramie i obserwują profile.
- SEM (SEO+PPC) – o ile biznes posiada stronę internetową, może docierać do odbiorców przy pomocy wyszukiwarki (np. Google). Do budowania widoczności witryny w ten sposób stosuje się strategię SEM: Search Engine Marketing. W jej skład wchodzi SEO: Search Engine Optimization (pozycjonowanie) oraz reklamy PPC: Pay Per Click (Google Ads).
- E-mail marketing – to kanał marketingowy dla biznesów, które chcą zbudować silną społeczność, składającą się na stałych i zaangażowanych klientów. w tej chwili mailing jest wymagający (ze względu na wszechobecny spam), jednak gdy zostanie poprawnie zrealizowany, przynosi doskonałe efekty i jest doskonałym sposobem na utrzymywanie stałej komunikacji z odbiorcami.
- Influencer marketing – to kooperacja z influencerem w ramach promowania marki, usługi lub produktu. Najczęściej skupia się na Instagramie lub Facebooku, równie często na YouTube lub stronach internetowych (np. blogi).
- Kanały tradycyjne – telewizja, radio, ulotki, banery reklamowe. Ich głównym zadaniem jest budowanie świadomości marki, szczególnie gdy biznes dysponuje chwytliwym hasłem reklamowym.
Wybór konkretnych kanałów marketingowych jest uzależniony od celów stawianych przez firmę. Niektóre z nich skutecznie wspierają sprzedaż, inne generują ruch na stronie internetowej, a wiele z nich skutecznie buduje świadomość marki.
Kurs Influencer marketing - kooperacja reklamowa z influencerami od A do Z
Zobacz kursKurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż
Zobacz kursKurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz kursEgzekucja strategii marketingowej
Cele marketingowe, ustalane w ramach budowania strategii, muszą być zgodne z wizją firmy. Poprzez osiąganie satysfakcjonujących wyników organizacja ma spełniać cele biznesowe – czyli najczęściej gwarantować wzrost przychodów. o ile przedsiębiorstwo posiadać będzie osobną komórkę, odpowiedzialną za promocję i reklamę (dział marketingu) powinien on funkcjonować synergicznie z pozostałymi działami, zapewniając płynne przekazywanie informacji.
Za egzekucję strategii marketingowej nie muszą odpowiadać pracownicy należący do organizacji. Pomoc w tym zakresie zapewniają na przykład agencje reklamowe. o ile firma zdecyduje się na pozyskiwanie klientów z konkretnego kanału, warto współpracować z organizacją specjalizującą się w określonej dziedzinie. Wówczas zewnętrzna organizacja odpowiada za stworzenie i realizowanie strategii w ramach określonego budżetu marketingowego, a efekty podejmowanych działań będą systematycznie raportowane.