Jak uatrakcyjnić kudosy? Kasia i Piotrek, twórcy Tippera mają na to skuteczne rozwiązanie

geek.justjoin.it 1 rok temu

Poznajcie Tippera, dzieło duetu programista-project managerka. To aplikacja, która powstała oddolnie w firmie Clearcode i w dużym skrócie umożliwia docenianie współpracowników na poziomie wyższym, niż zwykłe kudosy. Tu bowiem dostajesz nie tylko słowną podziękę, ale także punkty, które możesz wymienić na atrakcyjne nagrody. Jak powstawał Tipper i czy spodobał się pracownikom Clearcode? Przeczytajcie.

Co to jest Tipper?

Tipper to wywrot(k)owy projekt przenoszący relacje pracownicze i analogowe kudosy na zupełnie nowy level! Dzięki temu pet projectowi każdy z pracowników może podziękować, wyrazić szacunek lub pogratulować współpracownikowi, dając mu Tipa i przyznając mu wybraną przez siebie ilość punktów. Zebrane punkty na koniec miesiąca są przekazywane na konto Kafeterii MyBenefit.

Jak powstał pomysł na aplikację?

Przede wszystkim brakowało nam możliwości podziękowania/wyróżnienia kolegów i koleżanek — zwłaszcza teraz, gdy pracujemy zdalnie. Doszliśmy do wniosku, iż idea jest wspaniała, potrzebna i może wnieść dużo dobrego do naszego środowiska pracy.

Spotkaliśmy się już wcześniej z podobnymi rozwiązaniami i stwierdziliśmy, iż własnoręczne napisanie takiej aplikacji nie jest zbyt wymagające, będzie ciekawym wyzwaniem i dostarczy nam dobrej zabawy. Dodatkowym atutem była możliwość zrobienia po raz pierwszy wspólnego projektu IT jako para. Jesteśmy w branży od lat, pracujemy jako programista i project managerka, ale jeszcze nigdy nie mieliśmy okazji współpracować przy tego typu zadaniu. Postanowiliśmy więc spróbować.

Jak wyglądała droga od pomysłu do realizacji?

Od pomysłu do realizacji była dość krótka droga, na wstępie zrobiliśmy burzę mózgów, której efektem była poniższa tablica i decyzja, iż chcemy podjąć wyzwanie. Skontaktowaliśmy się z teamem P&C. Po konsultacjach z zarządem i działem finansów dostaliśmy zielone światło.

Założyliśmy tablicę na Trello, rozpisaliśmy taski i po 18-godzinnym hackatonie mieliśmy już MVP aplikacji.

W jaki sposób działa Wasza aplikacja?

Używanie aplikacji jest bardzo proste: wystarczy na firmowym Slacku, w dowolnej konwersacji, wywołać komendę „/tip” i wypełnić formularz, który pojawi się w pop-upie: podać liczbę punktów, które chcemy wysłać, adresata i opis. Po wysłaniu tipa pojawi się on na publicznym kanale #tips, gdzie obdarowana osoba zostanie „zmenszionowana”, a każdy w firmie będzie widział, iż „dobry przekaz leci”

Dodatkowo na tym pop-upie znajdują się informacje o tym, ile punktów zgromadziliśmy dotychczas w „portfelu”, oraz ile punktów zebraliśmy do naszego „słoika” w danym miesiącu. Co miesiąc „portfel” każdego pracownika jest doładowywany na kwotę 50 punktów, którą to każdy według uznania rozdziela między koleżanki i kolegów.

Opowiedzcie, proszę o powstawaniu aplikacji. Ile osób nad nią pracowało? Z jakich technologii korzystaliście?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Tipper to nasz #coupleProject — więc od początku do końca tylko nasza dwójka pracowała nad powstaniem aplikacji. Wspólnie przygotowaliśmy zakres prac i opracowaliśmy sposób działania. Jako frontend wybraliśmy używanego w organizacji komunikatora Slack, natomiast pod maską naszej „wywrotki” pracuje silnik napisany w Symfony PHP.

Kasia zajęła się zebraniem wymagań, stworzeniem harmonogramu prac, przygotowała design oraz copy. W późniejszej fazie przeprowadziła testy, a po wydaniu aplikacji zbierała feedback od userów, monitorowała potrzeby — odpowiadała na pytania oraz tworzyła taski na bug fixy i feature requesty dla Piotrka. Jego zadaniem było „tylko” napisanie aplikacji

Kto w tej chwili korzysta z Tippera? Jaki feedback zbieracie?

W Clearcode Tipper cieszy się dużą popularnością — nie ma osoby, która przynajmniej raz nie wyraziłaby podziękowania przy użyciu aplikacji, a aż 90 proc. pracowników aktywnie z niej korzysta. Wypada w tym miejscu również nadmienić, iż zespół P&C przygotował świetną kampanię promującą Tippera przed jego wdrożeniem, co przełożyło się na tak pozytywne przyjęcie nowego benefitu.

Otrzymywany feedback jest bardzo dobry, specjalnie przygotowaliśmy również przestrzeń na zgłaszanie bugów i feature requestów, dzięki czemu aplikacja jest sukcesywnie poprawiana i mamy mnóstwo pomysłów na jej rozwój.

P.S. Nasza wywrotka zajechała niedawno również do Piwik PRO, gdzie spotkała się z równie ciepłym przywitaniem.

Co jest głównym celem aplikacji? Tylko sama możliwość uzyskania benefitów, czy też może szerzej chodzi Wam też o rozwijanie kultury feedbacku?

Uważamy, iż docenianie jest ważne. Dbanie o kulturę feedbacku w organizacji owocuje, a przekaz wzmocniony miłym słowem ma ogromną moc. Dzięki temu atmosfera w miejscu pracy jest po prostu fajna. Dzięki Tipperowi, chociaż częściowo, byliśmy w stanie przenieść ją do wirtualnego świata, gdzie zarówno osoby pracujące z biura, jak i ci na zdalnej mają dostęp do tego pozytywnego przekazu oraz przepływu wiedzy o tym, co dzieje się w obrębie organizacji.

Jak myślicie, jakie benefity będą robiły największą furorę w 2023 roku? A które odejdą do lamusa?

Work-life balance (bo nie samą pracą człowiek żyje) to według nas kierunek, w którym pracodawcy powinni szukać benefitów pracowniczych. To wszystko, co związane ze zdrowiem zarówno fizycznym, jak i psychicznym, co przypomina nam, iż jesteśmy ludźmi i mamy swoje żyćka, pasje, pozazawodowe cele.

Czy Wasza aplikacja będzie dostępna szerzej, także poza Clearcode?

Tak! Planujemy Tippera udostępnić za darmo, na licencji Open Source, także stay tuned

Katarzyna Kimel. w tej chwili pracuję jako Senior Project Managerka w Clearcode, w branży IT działam od 2015. Jako zwolenniczka wspierającego przywództwa, uważam, iż otwarta komunikacja, szczerość i zaufanie odgrywa najważniejszą rolę w kierowaniu zespołem. W wolnych chwilach sporo się ruszam. Kocham taniec, moje ulubione style to zouk brazylijski i urban kiz. Ukojenie przynoszą mi podróże, szczególnie te w odludne miejsca.

Piotr Niewiadomski. Tech Lead i WordPress Jedi w Piwik PRO. Obieżyświat i pasjonat fotografii.

Idź do oryginalnego materiału