Pokolenie Z z impetem weszło na rynek pracy. Młodzi, jeszcze niedoświadczeni, ale pomimo tego wnoszą w mury firm świeżość, którą zapoczątkowali kilka lat temu “millenialsi”. Jak konstruktywnie wykorzystać naturalne predyspozycje tych ludzi i jak ich przekuć w tak bardzo poszukiwanych w tej chwili specjalistów? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Szkolenia online dla Twojego zespołu bez limitu użytkowników
Zwiększ motywację i zadbaj o rozwój kompetencji swojej kadry ze strefakursów.pl © Team
Czym się charakteryzuje Pokolenie Z?
Niektórzy mówią, iż to urodzeni po roku 1989, inni, iż dopiero po 1995. Leniwi, roszczeniowi i wygodni - taka opinia o współczesnych młodych dorosłych powtarzana była przez wiele lat. Źródłem takiej oceny jest fakt, iż “zetki” przyzwyczaiły się do wszechobecnej cyfryzacji i wyrosły z telefonem w ręku. Ponadto, z punktu widzenia starszych osób, godziny spędzane przed komputerem są czasem zmarnowanym. Pokolenie Z to właśnie ci, o których często się słyszało, iż zamiast grać w piłkę z kolegami, godzinami ślęczeli nad grami komputerowymi.
Przyszedł jednak czas, kiedy w tym, co nazywano wadą, zaczęto się dopatrywać cechy pokoleniowej, korzystnie kształtującej przyszłych pracowników. Czy obycie z technologią w dzisiejszych realiach nie jest właśnie tym, czego brakuje kadrze starszej stażem?
Pokolenie Z na rynku pracy
Jak każde nowe zjawisko społeczne, “zetki” stały się przedmiotem analiz. Wyniki pokazały, iż wychowanie w nowoczesnym świecie zaowocowało wieloma zaletami, wartościowymi dla pracodawców. Jednym z takich badań była seria ankiet, przeprowadzonych w 2017 roku przez publiczne służby zatrudnienia z Rudy Śląskiej (badanie zostało opisane w pracy Rafała Mustera: zobacz). Odpowiedzi pracodawców rzucają nowe światło na tych “leniwych i wygodnych” młodych.
Zalety pracowników generacji Z
- Chętni do nauki - jedną z podkreślanych zalet była chęć do podnoszenia swoich kompetencji i szybkie przyswajanie nowych umiejętności.
- Szerokie kompetencje w nowoczesnych technologiach - juniorzy, wchodzący na rynek pracy, są często całkowicie samodzielni w zaaklimatyzowaniu się w nowym miejscu pracy. Obsługa komputera, drukarki, skanera, systemu nie sprawia im żadnej trudności. Swobodnie poruszają się w Internecie, dzięki czemu sprawnie wyszukują dowolne informacje.
- Otwarci na nowe doświadczenia - nie boją się obsługi nowych urządzeń, chętnie się doszkalają, uczą na własnych doświadczeniach, jak i podpatrując starszych kolegów i koleżanki. Niektórzy respondenci przytaczali przykłady, gdy młody pracownik sam wnioskował o zmianę stanowiska lub przydzielenie nowych obowiązków, ponieważ zaczął odczuwać znużenie i stagnację w rozwoju zawodowym.
- Pomysłowi i przebojowi - myślenie out of box to ich domena. Nawet, jeżeli brakuje im wiedzy lub doświadczenia, próbują samodzielnie rozwiązywać problemy, przełamując konwencje. Wyrażają swoje zdanie, oczekując dialogu i konstruktywnej krytyki w miejsce ślepego wykonywania poleceń.
Szkolenia online dla Twojego zespołu bez limitu użytkowników
Zwiększ motywację i zadbaj o rozwój kompetencji swojej kadry ze strefakursów.pl © Team
Wady pracowników generacji Z
Skoro mają mocne, muszą też mieć i słabe strony. Oto kilka z nich, które podkreślali przedsiębiorcy:
- Roszczeniowość - czasem wygórowane oczekiwania finansowe, ale też i w sprawach benefitów, warunków pracy, narzędzi. Lubią czuć się doceniani i traktowani poważnie.
- Brak przywiązania do firmy - wiedzą czego chcą i po to sięgają. jeżeli firma nie potrafi zaspokoić ich potrzeb, rozglądają się za inną pracą.
- Brak motywacji i zaangażowania - wiele młodych osób nie czuje odpowiedzialności za swoje zadania, gdy na przykład przebywa na zwolnieniu lekarskim. Pracują często dokładnie tyle i dokładnie w takim zakresie, jak mówi zawarta umowa. Dodatkowy wysiłek z ich strony jest możliwy, ale jedynie wówczas, gdy warunki zatrudnienia uznają za w pełni satysfakcjonujące.
Jak to mądrze wykorzystać? Postaw na e-learning!
Kombinacja powyższych zalet i wad sprawia, iż sama pensja nie jest już wystarczającym argumentem, aby zatrzymać w firmie przedstawiciela pokolenia Z. Potrzeba nie tylko benefitów, ale też wykwalifikowanej kadry zarządzającej, która potrafi motywować, delegować zadania zgodnie z zainteresowaniami pracownika i pomagać w jego rozwoju. Wygląda na to, iż firmy nie mają innego wyjścia, jak tylko dostosować się do potrzeb młodych - nie odwrotnie. Jak to zrobić? Upiecz trzy pieczenie na jednym ogniu i zainwestuj w szkolenia online. Oto dlaczego warto:
- Zaspokojenie potrzeby rozwoju. Platforma e-learningowa daje Twoim pracownikom dostęp do setek kursów z różnych dziedzin. Mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, realizować hobby lub rozwijać kompetencje miękkie.
- Podnoszenie kompetencji managerskich. Zarządzanie zespołem nie należy do zadań łatwych, za to jest szalenie ważnym elementem w podnoszeniu wyników firmy. Jak rozwiązywać konflikty, jak sprawnie motywować, jak zapewnić dobrą atmosferę - to typowe problemy, które na co dzień musi rozwiązywać manager.
- Benefity. E-learning to dodatkowa forma wynagrodzenia i uznania dla pracownika. Ponadto, idealnie trafia w predyspozycje i potrzeby młodych - kursy można odbyć w dowolnym miejscu i czasie, uczą teorii i praktyki, są szybkim sposobem na zdobywanie wiedzy. A przecież tak właśnie żyje pokolenie Z od urodzenia - na wysokich obrotach, w ruchu, w nieustannym ciągu przetwarzanych informacji.
Szkolenia online dla Twojego zespołu bez limitu użytkowników
Zwiększ motywację i zadbaj o rozwój kompetencji swojej kadry ze strefakursów.pl © Team
Podsumowanie
Szkolenia online są przykładem transakcji win-win. Firma, niewielkim nakładem i bez angażowania doświadczonych pracowników, pomaga juniorom zdobyć wiedzę. Młodzi z kolei odczuwają satysfakcję, ponieważ otrzymują coś więcej niż jedynie “gołe” wynagrodzenie. Przy okazji uczą się tego, na co mają ochotę, kiedy mają czas i w miejscu, które im najbardziej odpowiada.