Jedno słowo, które znajdziesz w prawie każdym oszukańczym e-mailu

manager24.pl 4 godzin temu

Otwieranie e-maili lub SMS-ów może przypominać brodzenie po polu minowym ze wszystkimi oszustwami zaśmiecającymi skrzynkę odbiorczą. Siedemdziesiąt trzy procent dorosłych Amerykanów padło ofiarą oszustwa lub ataku online, co w 2024 roku spowodowało straty w wysokości 16,6 miliarda dolarów zgłoszone do FBI. To ogromny problem. Istnieją jednak proste sposoby na stwierdzenie, czy e-mail jest oszustwem – wystarczy wiedzieć, na co zwracać uwagę. W rzeczywistości jedno słowo jest niemal pewnym sygnałem, iż e-mail lub SMS próbuje ukraść Twoje pieniądze lub tożsamość. Oto to magiczne słowo i siedem innych niezawodnych sposobów na identyfikację oszustw.

Jeśli co tydzień otrzymujesz e-maile i SMS-y phishingowe, prawdopodobnie rozpoznajesz już słowo „życzliwie” jako poważny sygnał ostrzegawczy. Jest ono używane w wielu oszustwach, w zwrotach takich jak „czy łaskawie byś odpowiedział” lub „życzliwie odpowiedziałbyś”. Jednak Amerykanie rzadko używają tego słowa, więc jest to sygnał, iż nadawca znajduje się w kraju o brytyjskich wpływach, w tym w Indiach, Nigerii i Pakistanie, według Reader’s Digest .

Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż oszukańczy e-mail zawierający słowo „uprzejmie” nie jest wysyłany przez Amerykanów, pomimo iż wiadomości e-mail udają, iż pochodzą od amerykańskich firm, na przykład banku lub loterii państwowej.

Inne wskazówki dotyczące oszustw: Błędy ortograficzne

Istnieją inne oznaki oszustwa, niezależnie od tego, czy e-mail lub SMS zawiera słowo „uprzejmie”, czy nie. Jeden prosty? Błędy ortograficzne. Gdyby ten e-mail rzeczywiście pochodził z Best Buy, mało prawdopodobne, żeby zawierał błędy ortograficzne i literówki. Prawdziwe firmy prawdopodobnie nie pozwoliłyby na proste literówki.

Zła gramatyka

Podobnie, oszustwa zwykle zawierają błędy gramatyczne. Może to oznaczać dziwne sformułowania lub zdania, które po prostu wydają się nie na miejscu. zwykle oznacza to, iż e-mail lub SMS został napisany przez osobę, która nie jest native speakerem języka angielskiego i prawdopodobnie nie jest firmą lub usługodawcą, za którą się podaje.

Niezwykłe pozdrowienia

Firmy takie jak banki i sklepy internetowe dysponują ogromnymi bazami danych klientów. Często wykorzystują te dane do automatycznego adresowania wiadomości e-mail marketingowych, używając imienia i nazwiska klienta. Osoby rozsyłające wiadomości phishingowe nie posiadają jednak takich informacji. Używają ogólnych zwrotów, takich jak „Szanowny Panie”, bez imienia, „Pozdrowienia!” w poważnych wiadomościach e-mail lub „Do: Klient”. jeżeli wydaje Ci się to dziwne, prawdopodobnie masz do czynienia z oszustwem.

Załączniki

Załączniki do wiadomości e-mail to często sposób, w jaki oszuści potajemnie uzyskują dostęp do komputera, ponieważ zawierają złośliwe oprogramowanie. Tego rodzaju załączniki to zwykle pliki .zip lub .exe, ale mogą być ukryte pod innym typem pliku. jeżeli nie znasz nadawcy wiadomości e-mail, nigdy nie klikaj ani nie pobieraj żadnych załączników.

Pilność

Oszuści chcą, abyś jak najszybciej padł ofiarą oszustwa. Im dłużej się nad czymś zastanawiasz, tym większe prawdopodobieństwo, iż zorientujesz się, iż to oszustwo, a oni o tym wiedzą. Dlatego e-maile i SMS-y phishingowe często sugerują pilną sprawę i wymagają natychmiastowego działania. Frazy takie jak „wymagane pilne działanie”, „konto zostanie zamknięte za 24 godziny” i „wymagane natychmiastowe działanie” zwykle stanowią sygnał ostrzegawczy przed oszustwem.

Dziwny adres nadawcy

Jeśli nie masz pewności, czy e-mail jest oszustwem, sprawdź adres e-mail nadawcy. Często używają adresów e-mail podobnych do firmy lub grupy, z której się podszywają, ale jeżeli przyjrzysz się uważnie, zauważysz kilka kluczowych różnic. Pomyśl o gene12@paypa1.com w przypadku PayPala lub customerservicebox@irs.gov.com, jeżeli próbują Cię przekonać, iż są z IRS.

Podejrzane linki

Podobnie jak załączniki, linki mogą prowadzić do adresów internetowych, które pobiorą złośliwe oprogramowanie na Twój komputer, choćby o tym nie wiedząc. Mogą również prowadzić do sfałszowanej witryny, która wygląda bardzo podobnie do prawdziwej, z wyjątkiem adresu URL. jeżeli nie masz pewności co do linku w wiadomości e-mail, przytrzymaj go kursorem myszy i nie klikaj, a zobaczysz adres internetowy, do którego prowadzi. jeżeli link nie wygląda dobrze, nie klikaj go.

Jak zgłaszać oszustwa

W przypadku otrzymania oszukańczych e-maili i SMS-ów, możesz zgłosić je do Federalnej Komisji Handlu USA. Komisja zaleca przekazywanie e-maili phishingowych do Grupy Roboczej ds. Zwalczania Phishingu (Anti-Phishing Working Group) na adres reportphishing@apwg.org, a SMS-ów phishingowych na adres SCAM (7726). Aby uzyskać więcej informacji na temat postępowania w przypadku stania się ofiarą oszustwa, odwiedź stronę internetową FTC „Report Fraud”.

Idź do oryginalnego materiału