Killer questions – brzmi strasznie?
Nie ma się czego bać! Killer questions w rekrutacji to specjalne pytania zadawane kandydatom na wczesnym etapie procesu selekcyjnego, mające na celu szybką eliminację osób, które nie spełniają kluczowych wymagań stanowiska i ułatwiają zespołowi rekrutacyjnemu selekcję kandydatów.
Są one narzędziem, które pozwala oszczędzić czas zarówno rekruterom, jak i kandydatom, skupiając się na tych, którzy mają największe szanse na spełnienie oczekiwań związanych z daną rolą.
Kiedy wykorzystywane są killer questions?
Mogą być one wykorzystywane podczas fazy aplikacyjnej lub podczas procesu rozmowy kwalifikacyjnej.
W ramach fazy aplikacyjnej, killer questions mogą być włączone jako obowiązkowa część aplikacji lub wysłane po złożeniu aplikacji jako dodatek do akt rekrutacyjnych kandydata. Ich odpowiedzi mogą być również wykorzystywane jako sposób filtrowania aplikacji w systemie śledzenia kandydatów (ATS).
Jak dobrać killer questions do swojego procesu?
Pytania te powinny być zaprojektowane tak, aby gwałtownie odfiltrować kandydatów, którzy nie pasują do kluczowych kryteriów stanowiska.
Mogą dotyczyć:
- kwalifikacji,
- znajomości narzędzi,
- znajomości języków,
- doświadczenia,
- umiejętności technicznych,
- dostępności (np. gotowość do pracy w określonych godzinach lub relokacji).
Killer questions pozwalają na znaczne skrócenie czasu potrzebnego na preselekcję CV i wstępne rozmowy kwalifikacyjne, ponieważ umożliwiają szybką eliminację kandydatów, którzy nie spełniają fundamentalnych wymagań.
Często są to pytania zamknięte, na przykład:
„Czy masz doświadczenie w kierowaniu zespołem?”
„Czy znasz język angielski na poziomie A2 lub wyższym?”
„Czy mieszkasz w Warszawie luub jesteś gotowy/-a na relokację?”.
Przykład?
Oto przykład filtra w systemie ATS. Na formularzu aplikacyjnym znalazło się pytanie „Czy jesteś gotowy/a do podróży służbowych?”. Filtr pozwala zobaczyć listę osób, które nie zaznaczyły tego pola.:
Rekruter może więc wyfiltrować wszystkie osoby, które nie spełniają tego wymagania – które było podane jako konieczne w ogłoszeniu.
Ryzyko
Chociaż są skuteczne, killer questions niosą za sobą pewne ryzyko – jeżeli nie są dobrze przemyślane lub stosowane arbitralnie, mogą odrzucić kandydatów, którzy mogliby być wartościowi dla firmy, ale nie odpowiedzieli „poprawnie” na jedno z takich pytań.
Dlatego ich wdrożenie wymaga starannego zaplanowania i zastosowania, aby efektywnie wspierać proces rekrutacji, nie eliminując przy tym niesłusznie potencjalnie dobrych kandydatów.