W Wilczej Górze pod Warszawą, w powiecie piaseczyński, rozpoczęła się budowa nowoczesnego centrum dystrybucyjnego Auchan, które dzięki sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszynowego przeniesie logistykę na wyższy poziom.
Sieć supermarketów Auchan realizuje w Polsce ultranowoczesne centrum dystrybucyjne. Inwestycję buduje dla Auchan Panattoni – największy deweloper obiektów przemysłowych w Europie. Obiekt dystrybucyjny, wykorzystujący AI i technologię uczenia maszynowego ma wspierać obsługę klientów zmodernizowanej platformy e-commerce Auchan. Projekt architektoniczny został przygotowany przez pracownię architektoniczną Tacakiewicz Ferma Kresek. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Goldbeck, a zakończenie prac zaplanowano na czerwiec 2025 r.
Panattoni wybuduje w pełni zrobotyzowane centrum dystrybucyjne dla Auchan Polska w formule built-tu-suit (BTS). – Śmiało możemy powiedzieć, iż tak zaawansowane technologicznie centrum dystrybucyjne będzie prawdziwym game-changerem na polskim rynku – zwłaszcza jeżeli chodzi o innowacyjne rozwiązania pozwalające na optymalizację kompletacji zamówień i zarządzania logistyką ostatniej mili – komentuje Piotr Dopierała, dyrektor supply chain & logistics w Auchan Retail Polska.
Na wybór lokalizacji w Wilczej Górze w powiecie piaseczyńskim wpłynął między innymi dobry dostęp do trasy S7, co zapewnia dogodną logistykę. Auchan Polska ma w Piasecznie centrum handlowe, które zostało oddane do użytku w 1996 roku i było pierwszym tego typu obiektem w kraju.
To wyróżnienie i wyraz zaufania, iż Auchan Polska powierza właśnie nam realizację swojej strategicznej inwestycji. Nowe centrum dystrybucyjne pozwoli naszemu klientowi na skalowanie niezwykle perspektywicznej części biznesu, jaką jest e-commerce. To innowacyjny projekt ze względu na zaawansowany poziom automatyzacji oraz dopasowanie do specyficznych wymagań e-grocery – mówi Marek Dobrzycki, partner w Panattoni. Dodaje, iż Panattoni może pochwalić się doświadczeniem w realizacjach centrów logistycznych dla największych graczy na rynku i to doświadczenie jest niezbędne przy realizacji tak ambitnych projektów.
Auchan ma mieć dostęp do obiektu w marcu 2025 r. Działalność operacyjną rozpocznie w czwartym kwartale przyszłego roku.
Auchan inwestuje w e-commerce
Z obiektu zlokalizowanego w Wilczej Górze pod Warszawą będą obsługiwani klienci zmodernizowanej platformy internetowej Auchan. W kwietniu tego roku Auchan Polska uruchomił nową odsłonę sklepu internetowego, kładąc nacisk na większą wygodę klientów i bardziej spersonalizowane zakupy. Był to pierwszy etap partnerskiej współpracy Auchan z brytyjską firmą Ocado – jednym z liderów automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery.
Zrobotyzowane centrum dystrybucyjne ma wspierać obsługę klientów dzięki: systemom automatyzacji, wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Systemy te pozwolą na zwiększenie dostępności produktów do choćby 40 tys. pozycji oraz sprawniejsze realizowanie dostaw w elastycznych przedziałach czasowych, w tym dostawy tego samego dnia, co zwiększy komfort zakupów online.
Ze względu na specyfikę przechowywanych towarów zostaną wydzielone komory: chłodnicza oraz mroźnicza, a wprowadzone systemy kontroli temperatury pozwolą na zapewnienie najwyższej jakości i bezpieczeństwa żywności. Instalacja chłodnicza utrzyma temperatury w zakresie 2°C – 5°C w chłodni i -20°C – 22°C w mroźni.
Specyficzne wymagania klienta obejmują również:
- zadaszenie nad zewnętrznymi bramami dokowymi dla pojazdów ciężarowych oraz kurierskich,
- instalację tryskaczową według standardu FM Global,
- wzmocnienie posadzki do 165 kN na stopę, strefowo choćby 210 kN.
Centrum dystrybucyjne przejdzie certyfikację środowiskową metodą BREEAM na poziomie Excellent, co przełoży się na niższe koszty operacyjne najemcy. Dach budynku zostanie wzmocniony pod instalację paneli fotowoltaicznych w przyszłości, a energooszczędne oświetlenie budynku będzie sterowane dzięki czujników ruchu i zmierzchu. W ramach działań proekologicznych zostaną również zoptymalizowane trasy dostaw, co pozwoli na ograniczenie emisji CO2, a zastosowanie automatycznych systemów pakowania zmniejszy zużycie materiałów opakowaniowych.