Lufthansa Group zapowiada redukcję 4 000 etatów do 2030 roku, głównie w Niemczech, w obszarze administracji. Jednocześnie koncern prognozuje rekordowe zyski, modernizuje flotę i stawia na sztuczną inteligencję, aby zwiększyć efektywność.
AI w służbie restrukturyzacji
Lufthansa Group, jeden z największych koncernów lotniczych na świecie, ogłosił plan redukcji 4 000 miejsc pracy do końca dekady. Decyzja dotyczy przede wszystkim stanowisk administracyjnych w Niemczech, a nie personelu operacyjnego. Firma tłumaczy krok koniecznością uproszczenia struktur i wyeliminowania dublujących się procesów pomiędzy liniami wchodzącymi w skład grupy, takimi jak Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss czy Brussels Airlines.
„Głębokie zmiany wywołane cyfryzacją i sztuczną inteligencją pozwolą nam zwiększyć efektywność we wszystkich obszarach działalności” – podkreślono w komunikacie spółki.
Lufthansa wskazuje, iż narzędzia AI będą wspierać automatyzację w obsłudze klienta, analizie danych i planowaniu siatki połączeń, co ma przełożyć się na wyższe marże i szybsze podejmowanie decyzji biznesowych.
Silny popyt i największa modernizacja floty
Cięcia etatów idą w parze z ambitnymi inwestycjami. Koncern zapowiada największą w historii modernizację floty, obejmującą ponad 230 nowych samolotów do 2030 roku, w tym 100 maszyn dalekiego zasięgu. Ma to pozwolić na dalsze zwiększanie przychodów przy ograniczonej podaży miejsc, wynikającej z globalnych problemów z dostępnością nowych samolotów i silników.
Według zarządu, sytuacja rynkowa sprzyja wysokiemu wypełnieniu samolotów i utrzymywaniu wysokich cen biletów. To z kolei wspiera wyniki finansowe. W 2024 roku Lufthansa zatrudniała 101 709 osób i osiągnęła przychody rzędu 37,6 mld euro (ok. 44 mld USD).
Perspektywy dla rynku lotniczego
W ocenie analityków rynek lotniczy pozostaje w fazie odbudowy po pandemii, ale ograniczona podaż nowych maszyn utrzymuje korzystną dla przewoźników równowagę cenową. Wprowadzenie nowoczesnych samolotów ma dodatkowo obniżyć koszty paliwa i emisję CO₂.
Eksperci zwracają uwagę, iż redukcja etatów przy jednoczesnym wdrażaniu sztucznej inteligencji to proces obserwowany w wielu branżach. W przypadku Lufthansy może on pozwolić na zwiększenie konkurencyjności wobec tanich przewoźników i dynamicznie rosnących linii z Bliskiego Wschodu.