Ostatnia aktualizacja 30 marca, 2023
Modernizacja strony internetowej będzie obejmować szereg procesów technicznych, a także wizualnych, aby dostosować witrynę do aktualnych standardów. Zmieniająca się technologia pozwala na wdrażanie rozwiązań, które kiedyś były zbyt obciążające, a dziś mogą stanowić spore ułatwienie dla użytkowników lub sprawić, iż zostaną na stronie dłużej. Chodzi tu m.in. o wszelkie elementy interaktywne, które z jednej strony zwiększają użyteczność strony, a z drugiej wpływają także na jej atrakcyjność, a więc zwiększają zainteresowanie. Jakie jeszcze aspekty modernizacji strony www są istotne i dlaczego warto ją zrobić?
Modernizacja stron – kiedy się za to zabrać?
W zależności od przeznaczenia witryny, sygnały mówiące o tym, iż nadszedł czas przebudowy strony mogą być różne. Jednakże istnieją również bardziej uniwersalne powody.
Warto zacząć modernizować stronę internetową, gdy zaczyna ona tracić na wydajności i nie spełnia już oczekiwań użytkowników. jeżeli witryna jest przestarzała, ma trudności z ładowaniem się lub nie działa poprawnie na urządzeniach mobilnych, to jest to wyraźny sygnał, iż potrzebuje pilnej modernizacji. Dodatkowo, jeżeli firma zmienia swoje cele i strategię biznesową, to warto zaktualizować stronę, aby lepiej odpowiadała na potrzeby klientów i wpisywała się w nowe wymagania rynku.
Nowoczesna, dobrze zbudowana i zaktualizowana strona internetowa będzie także lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce, pod warunkiem zadbania o wysokiej jakości SEO. Warto więc śledzić aktualne wytyczne wystosowywane przez Google.
Modernizacja strony internetowej – najważniejsze punkty
Aktualizacja
Regularna aktualizacja strony internetowej (wszelkich wtyczek, systemu lub serwera) jest kluczowa, aby utrzymywać wydajność działania zarówno po stronie twórcy, jak i po stronie użytkowników odwiedzających witrynę.
W przypadku zaniedbania tej czynności mogą pojawić się problemy np. z poprawnym wyświetlaniem strony, co będzie skutkowało tym, iż nikt nie będzie chciał jej przeglądać, a sama wyszukiwarka zdegraduje jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Szybkość ładowania
Prędkość ładowania strony internetowej jest kolejnym wskaźnikiem branym pod uwagę przez Google w kontekście promowania strony na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
A ponadto jest to także istotny parametr pod kątem użyteczności. Zbyt długie ładowanie może również zniechęcić użytkowników do pozostawania na stronie. Aby sprawdzić szybkość ładowania strony internetowej, możesz korzystać z narzędzia Google PageSpeed Insights. Znajdziesz tam również inne wskazówki, które pomogą usprawnić działanie witryny.
Responsywność
Podstawą współczesnego projektowania stron internetowych jest responsywność (Responsive Web Design). Jak wynika z publikacji Digital 2023: Global Overview Report globalny udział użytkowników korzystających z internetu na telefonach wynosi już 92,1%. Strona internetowa powinna dostosowywać się do różnych rozdzielczości niezależnie od urządzenia, na którym zostaje wyświetlona.
Standardy dostępności
Strony internetowe, szczególnie te związane z ważnymi usługami, powinny być tworzone w oparciu o standardy dostępności WCAG 2.1. Wspomniany standard opiera się na czterech wskaźnikach:
- Postrzegalność;
- Funkcjonalność;
- Zrozumiałość;
- Solidność (kompatybilność).
Standard WCAG 2.1 obejmuje m.in. obsługę różnych narzędzi asystujących oraz dostępność dla osób z dysfunkcjami sensorycznymi. Zastosowanie tych wytycznych pozwala na stworzenie stron internetowych i aplikacji bardziej dostępnych dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich umiejętności i potrzeb. Dostępność cyfrowa to nie tylko obowiązek prawny, ale także szansa na zwiększenie zasięgu i zadowolenia użytkowników.
Optymalizacja SEO
Podczas modernizowania strony www należy pamiętać o kilku aspektach technicznych dotyczących optymalizacji SEO. Dla zachowania dobrej widoczności w wyszukiwarce, a także pozytywnych doświadczeń użytkowników przeglądających stronę, należy zadbać o:
- Utrzymanie ciągłości adresów URL;
- Migrację danych z poprzedniej wersji strony;
- Bieżącą aktualizację treści na stronie (z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych, tagów i opisów).
Dodatkowo, warto zadbać o poprawność kodu HTML, wspomnianą wcześniej prędkość ładowania strony oraz linkowanie wewnętrzne. To wszystko przyczyni się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwarek i przyciągnięcia większej liczby odwiedzających.
Design i czytelność
Zmiany dotyczące funkcji dostępnych na stronie wymuszają czasami dokonanie modyfikacji w samym designie. W zależności od charakteru witryny, a także wdrażania dodatkowych funkcji lub modernizowania starszych rozwiązań, warto stworzyć projekt łączący w sobie estetykę i użyteczność. Strona musi być czytelna i odpowiadać na potrzeby użytkownika, który ją odwiedza.