Portfolio jest wizytówką każdego grafika. To właśnie dzięki niemu potencjalny klient czy pracodawca może ocenić nasze umiejętności i doświadczenie. Niestety, nie każde portfolio robi na odbiorcy pozytywne wrażenie. Często wynika to z pewnych błędów, które wielu grafików popełnia. Oto lista najczęstszych z nich oraz wskazówki, jak ich unikać.
Kurs Kreatywne portfolio - pokaż się z najlepszej strony
Naucz się budować profesjonalne portfolio i zaprezentuj swoje projekty w atrakcyjny sposób. Dowiedz się jak zadbać o swoje CV, wykorzystaj różne formaty portfolio i wyróżnij się w branży kreatywnej. Dowiedz się więcej
Brak spójności wizualnej
Błąd: jeżeli przeglądając Twoje portfolio mamy wrażenie, jakbyśmy przechodzili przez różnorodną galerię prac różnych artystów, coś jest nie tak. Brak spójności wizualnej może zmylić potencjalnego klienta i sprawić, iż traci on pewność co do Twojej specjalizacji czy stylu pracy.
Rozwiązanie: To nie znaczy, iż musisz ograniczać się tylko do jednego stylu lub techniki. Jednak ważne jest, by w Twoim portfolio można było dostrzec pewien wspólny mianownik, wskazujący na Twoją osobistą estetykę czy podejście do projektowania. o ile posiadasz różnorodne umiejętności i chcesz je wszystkie pokazać, postaraj się je odpowiednio zgrupować. Na przykład, jeżeli specjalizujesz się zarówno w ilustracji, jak i web designie, podziel swoje portfolio na sekcje, tak aby każda z nich prezentowała jedną specjalizację. Dzięki temu odbiorca będzie miał jasność, czego się spodziewać przechodząc do kolejnej części Twojego portfolio.
Za dużo prac
Błąd: Chociaż może się wydawać, iż umieszczając w portfolio wszystkie Twoje prace, zaprezentujesz się jako bardzo produktywny i wszechstronny grafik, w rzeczywistości może to działać na Twoją niekorzyść. Zbyt wiele projektów może przytłoczyć odbiorcę, który w rezultacie może przegapić Twoje najlepsze prace.
Rozwiązanie: Staraj się być selektywnym podczas wyboru prac do portfolio. Zastanów się, które z nich naprawdę ukazują Twój talent, kreatywność i umiejętności w najlepszym świetle. jeżeli masz wątpliwości, poproś o opinie kolegów z branży lub choćby potencjalnych klientów. Pamiętaj też, iż portfolio to nie tylko prezentacja Twoich umiejętności, ale też Twojego podejścia do projektowania, Twojego poczucia estetyki i Twojego profesjonalizmu. Dlatego warto pokazać prace, które są reprezentatywne dla Twojego stylu i podejścia do zawodu.
Brak opisów
Błąd: choćby najbardziej oszałamiająca grafika może stać się niejasna dla odbiorcy, jeżeli nie towarzyszy jej żaden opis. Bez kontekstu, potencjalny klient lub pracodawca może nie rozumieć celu Twojego projektu, technik, które zastosowałeś, czy problemów, które miałeś rozwiązać.
Rozwiązanie: Przy każdej prezentowanej pracy, dodaj krótki, ale treściwy opis. Opowiedz o tym, dla kogo została stworzona dana grafika, jakie były główne wyzwania projektowe, jakie rozwiązania zostały zastosowane i jakie narzędzia pomogły Ci w realizacji. Dzięki temu odbiorca będzie miał pełniejszy obraz Twojego procesu twórczego i będzie mógł docenić nie tylko efekt końcowy, ale również Twoje umiejętności analityczne i kreatywność.
Nieaktualne prace
Błąd: jeżeli w Twoim portfolio królują prace sprzed kilku lat, istnieje ryzyko, iż potencjalny klient uzna Cię za grafika, który nie rozwija się i nie podąża za aktualnymi trendami w designie.
Rozwiązanie: Portfolio powinno być żywym dokumentem, który regularnie jest aktualizowany. Dlatego co jakiś czas przeglądaj swoją kolekcję i zastanów się, które prace przez cały czas są reprezentatywne dla Twojego poziomu umiejętności, a które już nie. Zawsze stawiaj na jakość, nie ilość. Dodawaj nowe projekty, które pokazują Twoje aktualne umiejętności, a starsze, mniej reprezentatywne prace usuwaj lub zastępuj lepszymi.
Kurs Kreatywne portfolio - pokaż się z najlepszej strony
Zobacz kursKurs Adobe Illustrator od podstaw
Zobacz kursKurs Pattern Design - podstawy projektowania wzorów
Zobacz kursZaniedbanie UX/UI
Błąd: choćby najbardziej imponujące prace mogą stracić na wartości, jeżeli zostaną zaprezentowane na źle zaprojektowanej stronie. Niewłaściwe rozmieszczenie elementów, trudności w nawigacji czy zbyt skomplikowane menu mogą odstraszyć odwiedzających i sprawić, iż opuszczą Twoją stronę zanim zdążą docenić Twoje prace.
Rozwiązanie: jeżeli projektowanie stron internetowych to nie Twoja mocna strona, warto zainwestować w pomoc profesjonalisty. jeżeli jednak decydujesz się zaprojektować portfolio samodzielnie, pamiętaj o kilku kluczowych zasadach. Po pierwsze, upewnij się, iż Twoje portfolio jest responsywne i dobrze wygląda na różnych urządzeniach. Po drugie, zadbaj o intuicyjność i prostotę nawigacji. Po trzecie, nie przesadzaj z ilością efektów i animacji – niech to Twoje prace przyciągają uwagę, a nie migotliwe elementy strony.
Podsumowanie
Twoje portfolio to Twoja wizytówka w świecie designu. Unikając powyższych błędów, zyskasz pewność, iż prezentujesz się w jak najlepszym świetle. Pamiętaj o regularnych aktualizacjach i dbaniu o jakość, a sukces w branży graficznej będzie tylko kwestią czasu!