Pozycjonowanie strony internetowej (SEO) to przede wszystkim odpowiednia konfiguracja serwisu, aby witryna była dostosowana do intencji użytkowników oraz wytycznych wyszukiwarki. Istotnymi elementami, które mają wpływ na widoczność strony w Google, są meta tagi. Jak je wdrożyć i co warto o nich wiedzieć?
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
Czym są meta tagi i jakie mają znaczenie w SEO?
Meta tagi to fragmenty kodu źródłowego strony internetowej, które są odczytywane i interpretowane przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Niektóre z nich znajdują się w sekcji head strony, a inne umieszcza się bezpośrednio w body zależnie od ich funkcji oraz przeznaczenia. Poszczególne meta tagi wywierają wpływ nie tylko na roboty indeksujące, ale również doświadczenia użytkowników – doskonałym tego przykładem jest opis (description) oraz tytuł (title) strony internetowej. To treść, która może wyświetlać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wywiera więc wpływ na to, jak zachowa się użytkownik i czy otworzy konkretny adres. Poprawnie zaimplementowane description i title dodatkowo mają wpływ na SEO, ponieważ mogą zawierać frazy kluczowe, istotne z punktu widzenia algorytmu.
Najważniejsze meta tagi w SEO
Z punktu widzenia SEO każdy meta tag jest istotny. Nie wszystkie jednak są najważniejsze w kontekście kompleksowego pozycjonowania serwisu. o ile dysponujesz rozbudowaną witryną (z wieloma podstronami), warto skupić się wyłącznie na tych meta tagach, które mają naprawdę duży priorytet, aby nie marnować czasu w mniej ważne elementy serwisu, niemające wpływu na widoczność w wyszukiwarce.
Title
Title to tytuł strony. Jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Od 2021 roku algorytm Google odczytuje ten meta tag, ale może zmienić jego zawartość w SERP, o ile w ten sposób wynik będzie bardziej dopasowany do intencji użytkownika. Mimo to zaleca się ustawiać każdej podstronie w obrębie serwisu unikalny tytuł. Maksymalna rekomendowana długość tego znacznika to 580 px (ok. 60 zzs).
Pozycjonowane słowa muszą być zgodne z tym, co zawiera konkretny adres URL na stronie internetowej. W przeciwnym wypadku istnieje niewielka szansa na to, iż algorytm wyszukiwarki wyświetli witrynę na wysokiej pozycji. Dla przykładu fraza takie jak „ile gotować jajka” nie powinna być zamieszczona w opisie garnka, ale w artykule na blogu, który jest bezpośrednią odpowiedzią na to zapytanie.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Description
Description to opis strony internetowej. Nie zawsze jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania, ponieważ element ten w SERP może być zastąpiony przez fragment treści strony internetowej, aby w ten sposób odpowiadać na intencje użytkownika. Mimo to algorytm Google analizuje description podczas skanowania i indeksowania, dlatego zaleca się umieścić w opisie frazę kluczową. Maksymalna rekomendowana długość tego znacznika to 920 px (ok. 155 zzs).
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Keywords
Meta keywords to tag, z którego korzysta coraz mniej stron internetowych. Google oficjalnie potwierdziło już kilka lat temu, iż element ten nie jest brany pod uwagę podczas ustalania pozycji w rankingu. Ciągle jednak korzystają z niego inne wyszukiwarki. Mimo to, o ile dysponujesz dużym serwisem, uzupełnianie tego tagu na każdej podstronie może okazać się marnowaniem czasu i nie przynieść żadnych efektów.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: niski
Meta robots
Tag meta robots to wartość widoczna i istotna tylko dla robotów indeksujących. W ten sposób właściciel serwisu może wskazać, które adresy URL nie powinny znajdować się w wynikach wyszukiwania Google (np. koszyk w sklepie internetowym oraz strony paginacji). Oznaczenie meta robots poprzez atrybut “noindex” sprawi, iż podstrona nie będzie indeksowana, czyli nie znajdzie się w wyszukiwarce Google.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Alt tag
Alt tag to alternatywny opis obrazków na stronie internetowej. W ten sposób opisana grafika może wyświetlać się w Google Grafika na wskazaną frazę kluczową.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja body
- Priorytet z punktu widzenia SEO: średni
Jak przyspieszać i optymalizować strony
Zobacz kursKurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz kursKurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw
Zobacz kursJak sprawdzić obecność meta tagów na stronie internetowej?
Meta tagi są widoczne w kodzie źródłowym strony internetowej, który możesz otworzyć i przeglądać bezpośrednio z poziomu swojej przeglądarki. W przypadku systemu Windows i przeglądarek takich jak Google Chrome, Opera, czy Mozilla Firefox wystarczy wykonać komendę CTRL+U. Wówczas w nowej karcie wyświetli się kod źródłowy wybranego adresu URL. Na urządzeniach z systemem macOS (w przeglądarce Safari) należy wykonać komendę Command+Option+U. Efekt będzie dokładnie ten sam – na ekranie przedstawiony zostanie kod źródłowy przeglądanej strony internetowej.