Najważniejsze wydarzenia w IT w 2022 r. Jak eksperci z branży podsumowują ten rok? [CZĘŚĆ 2]

geek.justjoin.it 2 lat temu

Jak eksperci z branży IT zapamiętali mijający rok? Które wydarzenia ze świata technologii odbiły się – ich zdaniem – najszerszym echem na świecie? Zapraszamy do kolejnego artykułu z cyklu podsumowującego 2022 rok.

Karol Stępień

Software Development Engineer w Tesco Technology Poland. Programista zajmujący się w tej chwili głównie aplikacjami webowymi, ale mający doświadczenie również w tworzeniu rozwiązań mobilnych. Profesjonalnie tworzy oprogramowanie od 2015 roku, od samego początku obracając się w międzynarodowym środowisku. Każdego dnia stara się optymalizować zarówno twarde jak i miękkie aspekty pracy dewelopera, by móc jak najszybciej dostarczać dopracowane rozwiązania pracując przy tym w dobrej atmosferze. Entuzjasta nowinek technologicznych i okazjonalny gracz PlayStation.

W świecie technologii jak zawsze dzieje się sporo, szybko, a w grze są wielkie pieniądze. Zastanawiam się tylko, jak wiele z tych wydarzeń ma faktycznie wpływ na przeciętnego użytkownika elektroniki? Wskazując najważniejsze wydarzenia z 2022 roku zacznę od przejęć wielkich marek jak wchłonięcie Activision przez Microsoft, czy bardziej aktualny wykup Twittera przez Elona Muska.

Miliarder po swoim zakupie nie próżnował i wprowadził w życie wiele zmian, powodując sporo zamieszania informacyjnego, którego wcześniej nie brakowało. Z powodu modyfikacji w systemie weryfikacji znanych osobistości fałszywe informacje produkowane przez osoby podszywające się pod firmy i celebrytów przedostawały się choćby do krajowych telewizji. Przesłanki do zmian wydają się jednak szczytne, więc miejmy nadzieję, iż w przyszłym roku Twitter faktycznie będzie tylko lepszy!

Przejęcie Activision popycha branżę gier w coraz większy podział między twórcami korporacyjnymi i deweloperami tytułów indie. W tym tempie niedługo może zabraknąć średnich studiów gier, w których to pokłada się największe nadzieje w oryginalnym podejściu do rozgrywki, przy zachowaniu relatywnie wysokiego zaawansowania technologicznego w grafice, czy złożoności fizyki. W świecie, w którym głośne tytuły będą produkowane tylko przez kilka korporacji, grozi nam spora monotonia i brak możliwości przebicia się mniejszym twórcom.

Na rynku gier sporym echem odbiło się również porzucenie przez Google platformy streamingowej Stadia, która umożliwiała granie w najnowsze tytuły, za pośrednictwem stabilnego łącza internetowego bez wymogu posiadania mocnego komputera. Samo zamknięcie usługi raczej nie było powodem zmartwień większej liczby osób. Wątpliwości budzi jednak gwałtownie powiększające się cmentarzysko serwisów Google, do których nieraz się przywiązujemy, inwestujemy w nie czas i pieniądze, tylko po to by przekonać się niedługo później, iż wszystko zaraz odejdzie w niebyt i czas zastanowić się nad migracją naszego dobytku do innej podobnej usługi.

Mocno na bok odsunięty został temat pandemii COVID-19. Mija powoli trend pracy zdalnej, który zastępowany jest promocją pracy hybrydowej. Mam wrażenie, iż przeciwników powrotu do biur jest więcej niż zwolenników, co objawia się problemami w zachęcaniu ludzi do dojazdów chociażby dwa razy w tygodniu. A dopiero co wszyscy narzekali na pracę z domu, co nie?

Szalejąca inflacja zmusza do poszukiwania różnych sposobów lokowania kapitału. Niestety nie miało szczęścia sporo inwestorów pokładających nadzieję w NFT lub kryptowalutach jak LUNA. Ogromne spadki wartości przypomniały nam, jak ryzykowne są giełdy bazujące na wirtualnych walutach. Pozytyw jednak jest taki, iż w przypadku niektórych podzespołów, jak układy graficzne, powoli stabilizują się ceny, tak bardzo wykręcone przez zakłócone linie dostaw i ogromne zainteresowanie wśród górników krypto.

Ciekawie zapowiada się udostępniony w tym roku standard łączności smart home – Matter. Jego założeniem jest unifikacja branży smart home, dzięki czemu każdy inteligentny sprzęt domowy mógłby komunikować się ze sobą lokalnie, bez potrzeby łączności z chmurą, a użytkownicy nie musieliby martwić się o ich kompatybilność. Standard został opracowany przez stowarzyszenie firm takich jak m.in. Amazon, Apple i Google. Można więc spodziewać się jego szybkiego wdrożenia i dużej dostępności, a co za tym idzie relatywnie niskich cen. Już teraz pierwsze produkty wspierające Matter możemy kupić chociażby w sieci IKEA. Czyżby szykowała się mocna popularyzacja inteligentnych domów i mieszkań?

Muszę też wspomnieć o tegorocznych dokonaniach organizacji OpenAI zajmującej się rozwojem rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. W ich przypadku mowa o SI to nie przetarte marketingowe hasła, bowiem osiągnięcia takie jak DALL-E czy ChatGPT to wysoce zaawansowane modele uczenia maszynowego, których twory szturmem podbijają internet. Myślę, iż większość z nas kojarzy memy z obrazkami przedstawiającymi wariacje na temat znanych obrazów, generowanych na podstawie krótkich zapytań tekstowych w usłudze DALL-E mini, nazywanej w tej chwili Craiyon. Aplikacja ta bazuje właśnie na pierwszym z wymienionych modeli. Z kolei ciekawym zastosowaniem ChatGPT jest rozmowa z algorytmem na temat błędów w napisanym przez siebie kodzie, lub generowanie całych aplikacji z wykorzystaniem wybranych przez siebie technologii. Podobne działanie ma narzędzie Github Copilot, którego zadaniem jest pomóc programiście w codziennych zadaniach, a które również zostało zbudowane w oparciu o produkty OpenAI.

Dobrze, iż w czasie lockdownu nauczyłem się piec chleb na zakwasie, gdy programiści już nie będą potrzebni, otworzę piekarnię!

Idź do oryginalnego materiału